Δράσεις για το Κλίμα & Επιχειρήσεις: Υπάρχει πρόοδος αλλά δεν αρκεί - τρεις αναγκαίες πρωτοβουλίες
Οι προσπάθειες για την επίτευξη των φιλόδοξων στόχων που απορρέουν από την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία συνεχίζονται με αμείωτο ρυθμό.
Οι προκλήσεις βέβαια που εμφανίζονται είναι αρκετές (πολεμικές συγκρούσεις, πληθωρισμός, μακροοικονομικές προκλήσεις και σύγκρουση συμφερόντων στις αγορές) και δεν είναι λίγες οι φορές που η επίτευξη των στόχων για το 2050 τίθενται εν αμφιβόλω.
Θα μπορέσει τελικά η Ε.Ε να μηδενίσει τις καθαρές εκπομπές αερίων θερμοκηπίου ώστε η οικονομική ανάπτυξη να αποσυνδεθεί από τη χρήση των πόρων. Πώς αντιδρούν και πως συμμετέχουν οι επιχειρήσεις σε όλο αυτό;
Είναι αλήθεια πως οι δεσμεύσεις για την πράσινη μετάβαση επηρεάζουν ουσιαστικά την καθημερινή λειτουργία των επιχειρήσεων, τη βιωσιμότητα και ανταγωνιστικότητά τους, τη χρηματοδότηση, τις σχέσεις με τους προμηθευτές, τους συνεργάτες τους και γενικότερα τους καταναλωτές. Γι' αυτό θα πρέπει να τοποθετηθεί στο επίκεντρο του προγραμματισμού τους για το άμεσο μέλλον.
Οι επιχειρήσεις υστερούν στις δράσεις τους για το κλίμα, παρά την πρόοδο στην υποβολή σχετικών εκθέσεων
Ιδιαίτερα κατατοπιστικά είναι τα τελευταία στοιχεία έρευνας της ΕΥ για το πώς κινούνται οι επιχειρήσεις στις τρέχουσες αυτές προκλήσεις.
Για παράδειγμα μπορεί να υπάρχουν οριακές βελτιώσεις στην ποιότητα των εκθέσεων για το κλίμα, ωστόσο ο ρυθμός βελτίωσης δεν επαρκεί για να υποστηρίξει τις αντίστοιχες δεσμεύσεις
Άξιο αναφοράς είναι το γεγονός πως παραμένει η αποσύνδεση μεταξύ εκθέσεων για το κλίμα και εταιρικής στρατηγικής, καθώς 74% των επιχειρήσεων δεν περιλαμβάνουν τις ποσοτικές επιπτώσεις των κλιματικών κινδύνων στις γνωστοποιήσεις τους
Σημειώνεται επίσης - σύμφωνα με την έρευνα - σχεδόν οι μισοί από τους οργανισμούς του δείγματος (47%), δε δημοσιοποιούν ένα σχέδιο μετάβασης μαζί με τις δεσμεύσεις που αναλαμβάνουν για το κλίμα.
Οι 5 που «συμμορφώνονται» καλύτερα ως προς τις γνωστοποιήσεις για το κλίμα
Σύμφωνα με το Global Climate Risk Barometer της EY, η κάλυψη των γνωστοποιήσεων για το κλίμα, εξακολουθεί να κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση, έχοντας αυξηθεί από 84% το 2022 σε 90% το 2023.
Ωστόσο, η ποιότητά τους παραμένει χαμηλή, στο 50%, με οριακή βελτίωση (+6% σε ετήσια βάση), κυρίως λόγω της ανάγκης προετοιμασίας για τις αυξανόμενες απαιτήσεις του νέου κανονισμού του Διεθνούς Συμβουλίου Προτύπων Αειφορίας (ISSB).
Διαφαίνεται, επίσης, μία συνεχιζόμενη έλλειψη λεπτομερούς πληροφόρησης στις αναφορές αυτές, καθώς και μειωμένη αποτελεσματικότητα των ρυθμίσεων που τις περιβάλλουν.
Το Ηνωμένο Βασίλειο (66%), η Γερμανία (62%), η Γαλλία (59%), η Ισπανία (59%) και οι ΗΠΑ (52%), αποτελούν μερικές από τις κορυφαίες αγορές ως προς την ποιότητα των γνωστοποιήσεων για το κλίμα.
Η κλιματική αλλαγή... δεν αντιμετωπίζεται ως κομμάτι της επιχειρηματικής ανάπτυξης
Μόνο μία στις τρεις εταιρείες που συμμετείχαν στην έρευνα περιλαμβάνει στις οικονομικές της καταστάσεις, μία ανάλυση της σχέσης των ποσοτικών ή ποιοτικών επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής με τις χρηματοοικονομικές τους επιδόσεις.
Επιπλέον, το 42% των εταιρειών, δεν πραγματοποιούν ανάλυση σεναρίων βάσει της αλυσίδας αξίας τους και της ευρύτερης δυναμικής της αγοράς.
Τέλος, οι επιχειρήσεις εμφανίζονται πιο πρόθυμες να γνωστοποιήσουν τις στρατηγικές τους για τους κινδύνους που σχετίζονται με το κλίμα (77%) και λιγότερο για τις αντίστοιχες ευκαιρίες (68%), γεγονός που υποδηλώσει ότι η κλιματική αλλαγή εξακολουθεί να μην αντιμετωπίζεται ως κομμάτι της επιχειρηματικής ανάπτυξης.
Λεπτομερή Σχέδια Μετάβασης: Οι μισοί δεν γνωστοποιούν τους τρόπους
Σχεδόν οι μισές (47%) επιχειρήσεις του δείγματος, δε γνωστοποιούν τους τρόπους με τους οποίους σκοπεύουν να ευθυγραμμίσουν το επιχειρηματικό τους μοντέλο και τις δραστηριότητές τους με τις πιο πρόσφατες συστάσεις για το κλίμα.
Στους οργανισμούς που γνωστοποιούν αντίστοιχα σχέδια (53%), δε, το επίπεδο λεπτομερούς ανάλυσης παραμένει περιορισμένο. Δεν αποτελεί έκπληξη ότι οι επιχειρήσεις στους κλάδους που είναι εκτεθειμένοι περισσότερο στους κλιματικούς κινδύνους, όπως η ενέργεια (60%), η εξόρυξη (60%), οι μεταφορές (58%), και ο κλάδος τηλεπικοινωνιών και τεχνολογίας (57%), δημοσιεύουν τα πιο λεπτομερή σχέδια μετάβασης. Η γεωργία, ωστόσο, υστερεί, με μόλις 43% των ερωτηθέντων του κλάδου, να γνωστοποιούν οποιαδήποτε μορφή σχεδιασμού μετάβασης.
Ετοιμότητα συμμόρφωσης
Τέλος, η έκθεση αποκαλύπτει ότι οι εταιρείες που έχουν κατανοήσει τη σύνδεση μεταξύ των κλιματικών κινδύνων και της στρατηγικής για την επιχειρηματική ανάπτυξη, είναι καλύτερα προετοιμασμένες για να διαχειριστούν τις νέες απαιτήσεις γνωστοποιήσεων για το κλίμα, όπως τα Διεθνή Πρότυπα Χρηματοοικονομικής Αναφοράς (ΔΠΧΑ – IFRS) S2.
Αντίθετα, εκείνες που συνεχίζουν να υιοθετούν μία προσέγγιση που βασίζεται μόνο στην ανάγκη συμμόρφωσης, είναι πιο πιθανό να δυσκολευτούν στην προσαρμογή τους στις νέες απαιτήσεις υποβολής εκθέσεων.
3 «πρέπει» για τις επιχειρήσεις
Όπως υπογραμμίζει αναλυτικά η εν λόγω έκθεση, απαιτούνται 3 κρίσιμες πρωτοβουλίες από την μεριά των επιχειρήσεων ώστε να υποστηρίξουν την παγκόσμια ατζέντα για το κλίμα. Ειδικότερα:
Αλλαγή νοοτροπίας, με έμφαση στην προληπτική δράση αντί στην υποχρεωτική συμμόρφωση: Στις επιχειρήσεις με τις καλύτερες επιδόσεις, η συμμόρφωση με το ρυθμιστικό πλαίσιο για τους κλιματικούς κινδύνους, αντιμετωπίζεται ως μία ευκαιρία για κινητοποίηση και οι γνωστοποιήσεις χρησιμοποιούνται για την προώθηση σχετικών δράσεων. Στους οργανισμούς αυτούς, η λεπτομερής και συστηματική δημοσιοποίηση πληροφοριών και δεδομένων για το κλίμα, συνδυάζεται με στρατηγική και ενέργειες.
Αποανθρακοποίηση βάσει δεδομένων: Τα δεδομένα θα πρέπει να συνδέονται και να ενσωματώνονται στη διαχείριση κινδύνου, ώστε να μπορούν να αξιοποιηθούν για τη μείωση του αποτυπώματος άνθρακα.
Ενεργότερη εμπλοκή του διοικητικού συμβουλίου: Τα δεδομένα για το κλίμα θα πρέπει να χρησιμοποιούνται σε επίπεδο διοικητικού συμβουλίου, για τη διαμόρφωση της εταιρικής στρατηγικής, με τα διευθυντικά στελέχη να υιοθετούν μία ολιστική προσέγγιση για τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής σε ολόκληρο τον οργανισμό.
Σχόλια