Στην σκιά και την ασφάλεια που προσφέρει ένας μεγάλος Οργανισμός ή στις προοπτικές και την φρέσκια πρόταση που κομίζει ένα νέο δίκτυο franchise;
Η επιλογή ενός νέου επιχειρηματία που θέλει να αναπτυχθεί με την μέθοδο του franchise σίγουρα απαιτεί ανάλυση, εξειδικευμένη στρατηγική και αξιολόγηση της αγοράς και του κλάδου ειδικότερα που θα δραστηριοποιηθεί.
Οι αντικειμενικές αλλά και οι υποκειμενικές δυσκολίες δεν λείπουν και έρχονται να προστεθούν σε μια σειρά ερωτημάτων - προκλήσεων κατά τις οποίες ένας ενδιαφερόμενος franchisee καλείται να κάνει αποδοτικές επιλογές για τον ίδιο και την σχέση που θα αναπτύξει με μια αλυσίδα - επιχείρηση.
Ένα καίριο ερώτημα είναι η επιλογή της επιχείρησης για έναν franchisee. Ώριμες εταιρείες και αναγνωρισμένα brands ή νέους «παίκτες» στην αγορά που επιδιώκουν σήμερα να αναπτυχθούν;
Αναζητώντας ασφάλεια και σιγουρία σε ένα μεγάλο brand
Αν και στον κόσμο των επιχειρήσεων τίποτα δεν είναι βέβαιο, ένα ώριμο brand παρέχει υποδομές και τεχνογνωσία. Έχει να επιδείξει εμπειρία, επιτυχίες - και λάθη που έγιναν - προσφέροντας εργαλεία που έχουν δοκιμαστεί με επιτυχία. Αναλαμβάνει την ευθύνη για κάθε στάδιο υλοποίησης, διατηρεί σταθερές συνεργασίες με προμηθευτές και ακολουθεί ενιαίο σύστημα εκπαίδευσης του ανθρώπινου δυναμικού, στοιχεία που σίγουρα παρέχουν ασφάλεια σε κάθε νέο επιχειρηματία που αναζητά τα σταθερά βήματα σ' ένα ξεκίνημα.
Την ίδια ώρα, μια καταξιωμένη αλυσίδα franchise λειτουργεί τουλάχιστον ως εφαλτήριο για τα πρώτα έσοδα ενός νέου franchisee, λειτουργώντας υποστηρικτικά εν μέσω σκληρού ανταγωνισμού.
Από την άλλη πλευρά βέβαια, είναι δύσκολη μια tailor - made προσέγγιση ενός μεγάλου, πλέον, Ομίλου προς τον νέο franchisee, καθώς έχουν ήδη δημιουργηθεί δομές και ιεραρχίες, ενώ την ίδια ώρα θα πρέπει να υποστηριχθούν δεκάδες (εκατοντάδες;) επίσης άλλοι συνεργατές.
Κρίσιμο σημείο βέβαια είναι και το γεγονός ότι οι επενδύσεις συνήθως που απαιτούνται σε ώριμα δίκτυα franchise (για να παρέχουν οφέλη και αναγνωρισιμότητα σε έναν νέο επιχειρηματία) έχουν μεγαλύτερο κόστος, πιο αυστηρούς όρους και προϋποθέσεις.
Ευελιξία… με μεγαλύτερες όμως προκλήσεις
Αρκετοί βέβαια αναζητούν περισσότερο μια πρόταση πιο καινοτόμα ή διαβλέπουν πως μια νέα επιχειρηματική πρωτοβουλία franchise μπορεί να κάνει disrupt σε μια αγορά και να ανοίξει νέους δρόμους…
Αναμφίβολα, προσεγγίζοντας «νέους παίκτες» της αγοράς τα entry fee συνήθως είναι χαμηλότερα ενώ ενδεχομένως ο franchisor να αποφύγει να επιβαρύνει τον franchisee με κάποιο κέρδος στον εξοπλισμό, αντισταθμίζοντας τις οποίες οικονομίες κλίμακος επιτυγχάνει ένα ώριμο franchise.
Σημαντικό στοιχείο και σε αυτή την περίπτωση από πλευράς franchisor κρίνεται η συστηματική μελέτη, ώστε να αποφευχθούν αφενός μεν η παρατεταμένη κατασκευαστική περίοδος, αφετέρου τυχόν λάθη όσον αφορά στην επιλογή εξοπλισμού ή τον σχεδιασμό που τελικά θα επιβαρύνουν τον franchisee.
Δεν είναι λίγα τα παραδείγματα επιχειρηματιών που αναπτύχθηκαν με μεγάλη επιτυχία (περισσότερα καταστήματα, συμμετοχή στο μετοχικό σχήμα της μητρικής κ.α) όταν αποτέλεσαν τους πρώτους franchisees μιας αλυσίδας. Η σχέση εμπιστοσύνης που μπορεί να δημιουργηθεί ανάμεσα στα - νομοτελειακά - πρώτα βήματα ενός franchisor και franchisee συνάμα αποτελεί σημαντικό παράγοντα επιτυχίας.
Κάτι που επίσης συνεκτιμάται είναι το γεγονός ότι σε ένα νέο δίκτυο οι franchisees απολαμβάνουν μεγαλύτερο βαθμό ευελιξίας όσον αφορά την καθημερινή δράση αλλά και τις πρωτοβουλίες που μπορούν να λάβουν σε τοπικό επίπεδο.
Η μικρότερη εμπειρία ενός franchisor νέου δικτύου είναι κάτι που πρέπει να συνυπολογιστεί, στοιχεία που μπορεί να επηρεάσει την ουσιαστικά «παράλληλη ανάπτυξη» και των δυο.
Σε κάθε περίπτωση, το δομημένο business plan, η διαφάνεια και το ξεκάθαρο πλαίσιο συνεργασίας αποτελεί «οδηγό» για την μακροημέρευση της συνεργασίας... ώριμων και πιο νέων αλυσίδων franchise.
Σχόλια