ΔΑΑ: Οι 3 φάσεις των μεγάλων επενδύσεων… και η έμφαση στη βιωσιμότητα

Έχοντας ως εφόδιο την ισχυρή δυναμική από την πρόσφατη είσοδο της εταιρείας στο ΧΑ, μια πολύ θετική χρονιά σε επίπεδο αριθμών το 2023 και ευοίωνες προοπτικές για το 2024 (όπως δείχνουν και τα στοιχεία του πρώτου διμήνου), ο ΔΑΑ σχεδιάζει σημαντικές επενδύσεις.
Πρόκειται για επενδύσεις που ήδη «τρέχουν» ενώ άλλες έχουν μακρόπνοο ορίζοντα - έως το 2050 ώστε να εξυπηρετούνται ακόμα και 50 εκατ. επιβάτες σε ετήσια βάση.
Την ίδια ώρα η φιλοδοξία της διοίκησης είναι ο Διεθνές Αερολιμένας Αθηνών («Ελευθέριος Βενιζέλος») να καταστεί το πρώτο αεροδρόμιο στην Ε.Ε με 100% αυτοπαραγωγή ενέργειας.
Όπως εξήγησε σε σημερινή συνέντευξη Τύπου, ο CEO της εταιρείας κ. Ιωάννης Παράσχης αυτό θα επιτευχθεί με την δημιουργία και του 3ου φωτοβολταϊκού πάρκου (35,5 MW), αλλά και του συστήματος μπαταριών για αποθήκευση ενέργειας (82 MW).
Για το κρίσιμο θέμα των δεικτών ESG, βέβαια, η εταιρεία κινείται πλέον της νομικής συμμόρφωσης που απαιτείται, έχοντας ήδη σχέδια για ηλεκτροκίνηση σε όλο τον στόλο (όπου είναι εφικτό) και σε άλλες «πράσινες» πρωτοβουλίες.
Ο ίδιος αναλύοντας τα πεπραγμένα του 2023 έκανε λόγο για μια χρονιά - ορόσημο, τόσο λόγω της εισόδου στο ΧΑ όσο και για το γεγονός ότι τα μεγέθη υπερέβησαν αυτά του 2019.
«Η ανάπτυξη της Αθήνας και η ανθεκτικότητά της είναι υψηλότερη σε σχέση με τους μέσους όρους της Ε.Ε», σχολίασε, λέγοντας ωστόσο πως πρέπει να υπολογίζονται στις συγκρίσεις και οι χρονιές του COVID-19 που υπήρχαν περιορισμοί.
Τα μεγέθη
Υπενθυμίζεται πως για το 2023, τα συνολικά έσοδα και λοιπά εισοδήματα αυξήθηκαν κατά 126,8 εκατ. ευρώ ή 26,6% σε 603,71 εκατ. ευρώ το 2023, με τις ροές εσόδων Αεροπορικών και Μη Αεροπορικών Δραστηριοτήτων να παρουσιάζουν σημαντική βελτίωση, κυρίως λόγω της αύξησης της επιβατικής κίνησης κατά 24%, καθώς και της δυναμικής ανάπτυξης εσόδων από εμπορικές δραστηριότητες.
Ειδικότερα τα έσοδα από τη μη αεροπορικές δραστηριότητας υπολογίζονται στα 135 εκατ. ευρώ και, όπως τονίστηκε, το ενδιαφέρον για καταστήματα εστίασης - υγειονομικού ενδιαφέροντος είναι εντονότερο από το retail.
Το Προσαρμοσμένο EBITDA ανήλθε σε 367,2 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 16,7% σε σύγκριση με το 2022, ενώ το προσαρμοσμένο περιθώριο EBITDA ανήλθε σε 62,9%.
Το Προσαρμοσμένο EBITDA, εξαιρώντας τα έξοδα της Αρχικής Δημόσιας Προσφοράς (IPO), ανήλθε σε 378,0 εκατ. ευρώ
Τα Κέρδη μετά από Φόρους ανήλθαν σε 231,5 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 37,8% σε σχέση με 168,0 εκατ. ευρώ το προηγούμενο έτος. Τέλος, η πρόταση της διοίκησης είναι για διανομή υπολοίπου μικτού μερίσματος ύψους 0,33 ευρώ ανά μετοχή για την οικονομική χρήση 2023.
Master Plan: Μεγάλες επενδύσεις σε 3 φάσεις
Εστιάζοντας στις μεγάλες επενδύσεις που ετοιμάζει ο ΔΑΑ, η διοίκηση της εταιρείας επεσήμανε πως στην 1η Φάση στόχος είναι η επέκταση ώστε να αυξηθεί η χωρητικότητα των τερματικών εγκαταστάσεων στα 33 εκατ. επιβάτες ετησίως. Ειδικότερα, ο σχεδιασμός περιλαμβάνει την επέκταση του κύριου αεροσταθμού κατά περίπου 81.000 τ.μ., με αύξηση και των εμπορικών περιοχών σε ποσοστό άνω του 60%.
Η κατασκευή αυτής της φάσης αναμένεται να ξεκινήσει στα τέλη του 2024 ή στις αρχές του 2025 και να ολοκληρωθεί έως το 2028 και προβλέπει να απαιτηθούν κεφαλαιουχικές δαπάνες περίπου 650 εκατ. ευρώ, με βάση τιμές κόστους του 2022.
Η 2η Φάση υπολογίζεται πως θα υλοποιηθεί στα μέσα της επόμενης 10ετιας και τα κεφάλαια που θα απαιτηθούν υπολογίζονται στα 700 εκατ. ευρώ (τιμές 2022). Στόχος η περαιτέρω επέκταση ώστε να υπάρχει η δυνατότητα για 40 εκατ. επισκέπτες ετησίως.
Στην 3η Φάση στόχος είναι να αυξηθεί η χωρητικότητα του αεροδρομίου σε 50 εκατ. επιβάτες ετησίως. Θα απαιτηθεί η ανάπτυξη ενός δεύτερου τερματικού σταθμού και τη συνέχιση της ανάπτυξης του νέου σταθμού, νέων «τροχοδρόμων» και νέων λωρίδων ταξί, νέας γέφυρας ταξί, νέας οδικής πρόσβασης, καθώς και την ολοκλήρωση του νέου πολυώροφου πάρκινγκ. Αυτή η φάση εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί μέχρι το 2045.
Βασικό μέλημα της διοίκησης σήμερα είναι επιλογή του γραφείου (εκτιμάται πως θα λάβει χώρα το καλοκαίρι του 2024) για την έναρξη υλοποίησης της 1ης Φάσης. Η διοίκηση έχει ξεκινήσει επαφές με τις τράπεζες - με θετική, όπως αναφέρθηκε ανταπόκριση- για τη χρηματοδότηση της επέκτασης, καθώς και των έργων που θα χρειαστούν στο μεσοδιάστημα.
Όπως υπογράμμισε η διοίκηση επίσης, με την είσοδο του ΔΑΑ στο ΧΑ και την πρόσφατη ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας της ελληνικής οικονομίας ευκαιρίες χρηματοδότησης υπάρχουν και από το εξωτερικό.
Τι δείχνουν τα στοιχεία Φεβρουαρίου στον ΔΑΑ
Ενθαρρυντικά ήδη είναι τα στοιχεία για το 2024: Η επιβατική κίνηση του αεροδρομίου της Αθήνας κατά τη διάρκεια του Φεβρουαρίου 2024 ανήλθε σε 1,6 εκατ., αυξημένη κατά 18,4% σε σύγκριση τα επίπεδα του Φεβρουαρίου 2023.
Αναλυτικά, τόσο η εγχώρια όσο και η διεθνής επιβατική κίνηση ξεπέρασαν τα επίπεδα του 2023 κατά 11,8% και 21,5% αντίστοιχα.
Συνολικά, κατά τους πρώτους δύο μήνες του έτους, η κίνηση του αεροδρομίου έφθασε τους 3,2 εκ. επιβάτες, σημειώνοντας άνοδο της τάξης του 14,4%. Η επιβατική κίνηση τόσο του εσωτερικού όσο και του εξωτερικού παρουσίασαν αύξηση της τάξης του 9% και 17% αντίστοιχα.
Σύμφωνα με τα ίδια προκαταρκτικά στοιχεία του ΔΑΑ, ο αριθμός των πτήσεων κατά τη διάρκεια των δύο πρώτων μηνών του 2024 ανήλθε σε 29,415, καταγράφοντας αύξηση της τάξης του 11,8% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2023. Τόσο οι πτήσεις εσωτερικού όσο και οι διεθνείς πτήσεις σημείωσαν άνοδο κατά 7,8% και 14,9% σε σχέση με το 2023.
Αναλυτικά από το ενημερωτικό υλικό του ΔΑΑ
Το 2023, η κίνηση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών ανήλθε σε 28,17 εκατομμύρια επιβάτες, σημειώνοντας νέο ιστορικό ρεκόρ, ξεπερνώντας κατά 10,2% τα επίπεδα του 2019 και κατά 24% τα επίπεδα του 2022, ενώ τα επίπεδα ανάκαμψης των ευρωπαϊκών αεροδρομίων σε σχέση με το 2019 υστερούν ακόμη κατά 5 ποσοστιαίες μονάδες κατά μέσο όρο.
- Το 85% των επιβατών στη διάρκεια του 2023 ταξίδεψε για λόγους αναψυχής (leisure) και το 15% για επαγγελματικούς λόγους (business). Το ταξίδι για λόγους αναψυχής αποδείχτηκε μετά την πανδημία, το πλέον ανθεκτικό σκέλος της κίνησης σε σχέση με το επαγγελματικό ταξίδι.
- Αντίστοιχα, το 69% της επιβατικής κίνησης στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών το 2023 αφορούσε κίνηση από / προς διεθνείς προορισμούς και το 31% σε εγχώρια κίνηση.
- Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών εξυπηρέτησε το 2023 το 38% περίπου της συνολικής επιβατικής κίνησης της Ελλάδας.
- Το 2023, το αεροδρόμιο της Αθήνας συνδέθηκε με απευθείας τακτικά δρομολόγια με 156 προορισμούς-πόλεις (σε 57 χώρες) που εξυπηρετήθηκαν από 66 αεροπορικές εταιρείες, ενώ προστέθηκαν 18 νέα δρομολόγια.
- Οι κινήσεις αεροσκαφών ανήλθαν σε 241.605, 13,2% πάνω από τα επίπεδα του 2022 και 7,1% πάνω από τα επίπεδα του 2019.
- Η επιβατική κίνηση επέτρεψε στον ΔΑΑ να επιτύχει ισχυρούς ρυθμούς ανάπτυξης, κυρίως στις αγορές της Ευρώπης και των ΗΠΑ, επιδόσεις για τις οποίες ο ΔΑΑ αναγνωρίστηκε στα βραβεία "ROUTES EUROPE 2023" ως το κορυφαίο αεροδρόμιο στην Ευρώπη στην κατηγορία αεροδρομίων με ετήσια κίνηση άνω των 20 εκατομμυρίων επιβατών.
Σε ό,τι αφορά τις μη αεροπορικές δραστηριότητες:
- Στις 31 Δεκεμβρίου 2023, το αεροδρόμιο διέθετε συνολικά 155 καταστήματα, καλύπτοντας πάνω από 13.500 τ.μ. εντός των δύο αεροσταθμών.
- Ως αποτέλεσμα της αύξησης στην επιβατική κίνηση και της αναβάθμισης της εμπορικής προσφοράς των αεροσταθμών μέσω της επιτυχημένης στρατηγικής «Best of Greece», με την οποία εισήχθησαν ελληνικά concepts/brands με σημαντική παρουσία στην Ελλάδα, καθώς και τη θετική πορεία των εσόδων στις υπηρεσίες στάθμευσης οχημάτων και αξιοποίησης ακίνητης περιουσίας, τα μη αεροπορικά έσοδα το 2023 ανήλθαν σε 134,8 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση κατά 23,2% σε σύγκριση με το 2022.
Αναφερόμενοι στις οικονομικές επιδόσεις του 2023, τα στελέχη του ΔΑΑ τόνισαν ό,τι:
- Τα συνολικά έσοδα αυξήθηκαν κατά 126,8 εκατ. ευρώ ή 26,6% σε 603,7 εκατ. ευρώ το 2023, με τις ροές εσόδων Αεροπορικών και Μη Αεροπορικών Δραστηριοτήτων να παρουσιάζουν σημαντική βελτίωση, κυρίως λόγω της αύξησης της επιβατικής κίνησης κατά 24% σε σχέση με το 2022, καθώς και της δυναμικής ανάπτυξης εσόδων από εμπορικές δραστηριότητες.
- Τα έσοδα από Αεροπορικές Δραστηριότητες ανήλθαν σε 448,9 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 22,2% σε σχέση με τον προηγούμενο χρόνο και με έσοδα ανά επιβάτη 15,9 ευρώ, ενώ οι τιμές των αεροπορικών χρεώσεων παρέμειναν σταθερές το 2023.
- Τα έσοδα και λοιπά εισοδήματα από Μη Αεροπορικές Δραστηριότητες ανήλθαν σε 134,8 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 23,2% σε σύγκριση με το 2022 ενώ τα έσοδα ανά επιβάτη 4,8 ευρώ, ήταν αυξημένα κατά 17,1% σε σύγκριση με το 2019, ποσοστό σημαντικά υψηλότερο της αντίστοιχης αύξησης της επιβατικής κίνησης.
- Τα κέρδη προ φόρων το 2023 ανήλθαν σε 288,8 εκατ. ευρώ έναντι 213,2 εκατ. ευρώ το 2022.
- Τα Κέρδη μετά από Φόρους το 2023 ήταν 231,5 εκατ. ευρώ, υψηλότερα κατά 63,5 εκατ. ευρώ σε σχέση με το προηγούμενο έτος.
- Το Δ.Σ. της Εταιρείας προτίθεται να προτείνει προς την επόμενη Γενική Συνέλευση των Μετόχων, τη διανομή εναπομείναντος μικτού μερίσματος 0,33 ευρώ ανά μετοχή για τη χρήση 2023.
Παρουσιάζοντας τις προοπτικές ανάπτυξης του ΔΑΑ, η διοίκηση της εταιρείας σημείωσε:
- Υψηλά επίπεδα επιβατικής κίνησης καταγράφηκαν κατά τους πρώτους 2 μήνες του 2024 σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο 2023.
- Βασική προτεραιότητα του ΔΑΑ αποτελεί η υλοποίηση του Χωροταξικού Σχεδίου 33MAP (33 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως), με στόχο την αύξηση της δυναμικότητας των εγκαταστάσεών του. Μέχρι την υλοποίηση του 33MAP θα εφαρμόζονται επιχειρησιακά μέτρα και έργα μεγιστοποίησης της δυναμικότητας.
- Η προετοιμασία για την χρηματοδότηση του έργου 33MAP και λοιπών μεσοπρόθεσμων κεφαλαιουχικών δαπανών συντήρησης και βελτιστοποίησης της δυναμικότητας, είναι σε εξέλιξη.
- Στο πλαίσιο της μεγιστοποίησης της εμπορικής ανάπτυξης, διερευνάται η δυνατότητα εισαγωγής νέων concepts στις εμπορικές παραχωρήσεις και στο πεδίο ανάπτυξης ακίνητης περιουσίας.
- Ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού και άλλων επιχειρησιακών πόρων για την εξυπηρέτηση των υψηλών επιπέδων κίνησης, για την διασφάλιση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών.
- Διατήρηση της υψηλής αποδοτικότητας και των υγιών περιθωρίων κερδοφορίας (προσαρμοσμένο EBITDA >60%).
- Έναρξη κατασκευής Φωτοβολταϊκού Πάρκου ισχύος 35.5MW, το οποίο θα περιλαμβάνει σύστημα αποθήκευσης ενέργειας 82MWh, για την επίτευξη του στόχου μηδενικού αποτυπώματος άνθρακα (Net Zero) για τις Άμεσες (Πεδίο 1) και τις Έμμεσες (Πεδίο 2) Εκπομπές Αερίων 2 έως το 2025 (Οδικός Χάρτης “Route 2025”).
Σχόλια