Πώς θα μπορούσαμε να παρατηρήσουμε την πραγματικότητά μας αν ήταν έργο τέχνης; Και αν η πραγματικότητά μας απομακρύνεται συχνά ολοσχερώς από την έννοια του όποιου έργου τέχνης, μήπως αυτό έχει να κάνει με το γεγονός ότι μας συμπεριλαμβάνει ανά πάσα στιγμή;
Η εισαγωγή αυτή για την έκθεση The Condition of (Im)-Possibility: The Invaders που πραγματοποιείται σε συνεργασία με το Δήμο Αθηναίων, σε επιμέλεια της ιστορικού τέχνης και ανεξάρτητης επιμελήτριας δρ. Εύας Κέκου, δεν είναι τόσο τέχν-ασμα όσο σκέψη για την αδυναμία μας να παρακολουθήσουμε μια πραγματικότητα που μας συμπεριλαμβάνει, σαν επισκέπτες μιας έκθεσης που κρατούν την κατάλληλη απόσταση από έναν πίνακα προκειμένου να δούν όλη την εικόνα, να νιώσουν και να αναστοχαστούν.
Η πρόταση μιας εικαστικής ομάδας «εισβολέων» στην «κανονικότητα»
Σύμφωνα με την επιμελήτρια Εύα Κέκου, τα έργα της έκθεσης αποπειρώνται την ερμηνεία και τη διαπραγμάτευση αυτών που συμβαίνουν γύρω μας τη δεδομένη χρονική στιγμή. Αντικείμενο της συζήτησης αυτής, είναι κάθε νέα συνθήκη, γεγονός ή περιστατικό που εισβάλλει ή μπορεί να εισβάλει δυνητικά στη ζωή μας. Μία κατάσταση/συνθήκη που βρίσκεται σε εξέλιξη και δε γνωρίζουμε, αν τελικά θα έχει συνολικά ένα θετικό ή αρνητικό πρόσημο.
Ειδικότερα, θα μπορούσε να αναφερθεί κανείς στις μικρές εισβολές που έρχονται στη ζωή μας, απρόσκλητες, ως αναπάντεχες ανατροπές. Μια συνθήκη την οποία αδυνατούμε να παρατηρήσουμε, καθώς είμαστε οι ίδιοι μέρος αυτής και δεν μπορούμε, παρά μόνο να κάνουμε υποθέσεις χωρίς άλλα τεκμαρτά ή προβλέψιμα στοιχεία.
H έκθεση αυτή εν τέλει, λειτουργεί άλλοτε με ευθύ, ρητό και άμεσο, άλλοτε με ειρωνικό και καυστικό τρόπο ή χιούμορ, περιγράφοντας μία «νεοαναδυόμενη» συνθήκη πραγμάτων. Μέσα σε έναν κυκεώνα ταχύτητας, ρευστότητας, τεχνολογικών και επιστημονικών εξελίξεων, καταιγισμού ειδήσεων και πληροφοριών ή παραπληροφοριών, βίαιων συμβάντων, προσδιορίζει την ταυτότητά της μέσα, αλλά και πέρα από αυτά τα στοιχεία.
Προσπαθεί να ενώσει σημεία μέσα από ένα χαώδες σύμπαν, που απαρτίζεται από αλγορίθμους, άυλα και υλικά στοιχεία, ιδέες και συναισθήματα.
Από τις εν δυνάμει πιθανότητες στις πιθανές δυνατότητες
Η έκθεση πραγματεύεται τη συνθήκη των άπειρων πιθανοτήτων σε ένα μαθηματικό αρχικά πλαίσιο, εντός του οποίου υπάρχουν άπειρες νέες δυνατότητες. Η θεωρία πιθανοτήτων, μεταφράζοντας το Probability Theory, αφορά στα συμβάντα, τα οποία συμβαίνουν μία φορά ή εξελίσσονται με το πέρασμα του χρόνου.
Η πιθανότητα εκφράζει την αβεβαιότητα του ανθρώπου για την εξέλιξη των φαινομένων. H ίδια η έννοια της πιθανότητας φέρει ένα φορτίο, τόσο θετικό όσο και αρνητικό, εμπεριέχει μια νέα δυναμική, που είναι σε εξάρτηση με διαφορετικά συγκείμενα στοιχεία.
Με έναν τρόπο, τα στοιχεία αυτά, υπόκεινται σε ένα ατέρμονο παιχνίδι συγκυριών, χωρο-χρονικών επιδράσεων, αλλά και διάφορων παραγόντων που λειτουργούν σε αλληλεπίδραση, συν-διαμορφώνοντας εν τέλει μια νέα πιθανή «δυνατότητα» (pοssibility).
Δεδομένου του χαρακτήρα μετάβασης που διέρχεται η εποχή μας αλλά και η κοινωνία μας, και της αδυναμίας να αυτοπροσδιοριστεί, η έκθεση διερευνά με εικαστικά μέσα το χαρακτήρα αυτών των μεταβολών καθώς η αναδόμηση μιας νέας ταυτότητας, δεν είναι ποτέ μια ομαλή και ορθολογική διαδικασία. Προκύπτει πάντα μέσα από συγκρούσεις και δημιουργικές ανατροπές.
Πληροφορίες για την έκθεση
Στην έκθεση συμμετέχουν διακεκριμένες/-οι καλλιτέχνες διεθνούς εμβέλειας όπως οι:
Χλόη Ακριθάκη, Άγγελος Αντωνόπουλος, Αύγουστος Βεϊνόγλου, Γιώργος Δρίβας, Πέγκυ Κλιάφα, Χριστίνα Μήτρεντσε, Πάνος Παπαδόπουλος, Διαμαντής Σωτηρόπουλος, Τόλης Τατόλας, Πάνος Χαραλάμπους, Θάλεια Χιώτη.
Και θα διαρκέσει έως και τις 25 Φεβρουαρίου, με επισκέψιμες ώρες Τρίτη έως Παρασκευή 11:00-19:00, Σάββατο-Κυριακή 10:00-15:00 και Δευτέρα κλειστά.
Στις 24 Φεβρουαρίου, ημέρα Σάββατο στις 12:30, θα παρουσιαστεί performance από την Jennifer Nelson.
Ξεναγήσεις θα πραγματοποιηθούν στις 24 Φεβρουαρίου παρουσία των καλλιτεχνών στις 11.30, όπως και στις 25 Φεβρουαρίου 11.30, που είναι η τελευταία μέρα της έκθεσης.
Η είσοδος στην έκθεση είναι ελεύθερη για το κοινό.
Κέντρο Τεχνών Δήμου Αθηναίων
Βασ. Σοφίας, Πάρκο Ελευθερίας, στάση Μετρό Μέγαρο Μουσικής
Σχόλια