Καθώς οι «συνέπειες της πανδημίας» ανήκουν στο παρελθόν και ο τομέας του ελληνικού τουρισμού καταγράφει συνεχόμενα ρεκόρ, η ελληνική αγορά ειδών πολυτελείας συμπαρασύρεται θετικά. Καταγράφει ξανά άνοδο ακολουθώντας επίσης τις διεθνείς τάσεις και προοπτικές.
Ο αυξημένος τουρισμός και τα νέα σημεία λιανικής πώλησης που δημιουργήθηκαν έφεραν ανάπτυξη στον κλάδο. Πιο συγκεκριμένα, στην Ελλάδα, η αγορά προσωπικών ειδών πολυτελείας παρουσίασε αξιοσημείωτες επιδόσεις το 2022, επιτυγχάνοντας καθαρές πωλήσεις συνολικού ύψους 509,8 εκατ. ευρώ, με μέσο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης (CAGR) 13,2% μεταξύ 2018 και 2022.
Όπως αποτυπώνεται, μεταξύ άλλων, σε μεγάλη έρευνα της KPMG για τον κλάδο η Αθήνα και η Μύκονος αποτελούν βασικούς εμπορικούς προορισμούς, με μια σειρά διαφορετικών μοντέλων διανομής που υιοθετούνται από τα εμπορικά σήματα.
Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας άλλα hotspot σημεία - προορισμοί που αρκετοί καταναλωτές αγοράζουν είδη πολυτελείας είναι το Sani στην Χαλκιδική, η Σαντορίνη και το Costa Navarrino στην Μεσσηνία.
Ειδικότερα, η μελέτη αναδεικνύει τις ιδιαιτερότητες της εγχώριας αγοράς ειδών πολυτελείας, η οποία βρίσκεται σε ανοδική πορεία, τροφοδοτούμενη από την αύξηση του τουρισμού και τη βαθιά ριζωμένη προτίμηση των Ελλήνων αγοραστών στα είδη πολυτελείας.
Σε γενικές γραμμές, η αγορά ειδών πολυτελείας διανύει μια περίοδο μεγάλης ανάπτυξης, παρά τις παγκόσμιες προκλήσεις που έχουν προκύψει.
Η Ελληνική αγορά προσωπικών ειδών πολυτελείας ανθίζει, ακολουθώντας τις παγκόσμιες τάσεις. Η ενσωμάτωση προηγμένων τεχνολογιών σε ολόκληρη την αλυσίδα αξίας, από τις λειτουργίες του back-office έως τις λειτουργίες που απευθύνονται στον καταναλωτή, πρόκειται να αποφέρει σημαντικά πλεονεκτήματα σε όλους τους συμμετέχοντες.
Η υιοθέτηση νέων τεχνολογιών θα ωθήσει σε περαιτέρω ανάπτυξη, ενισχύοντας την αλληλεπίδραση μεταξύ των εταιρειών ειδών πολυτελείας και της επιλεκτικής πελατείας τους.
«Η εστίαση και η επένδυση σε νέες τεχνολογίες και πρωτοβουλίες ESG θα συμβάλλουν στην ανάπτυξη της αγοράς ειδών πολυτελείας, προσφέροντας νέες ευκαιρίες στις εταιρείες του χώρου.», τονίζει μεταξύ άλλων ο Δημήτριος Τανός, Partner, Audit, ΚPMG στην Ελλάδα.
Έχουν παρουσία τα κορυφαία brands
Τα κορυφαία brands πολυτελείας στον κόσμο έχουν καταστήματα στην Ελλάδα: Louis Vitton, Hermès και Prada, έχουν φυσική παρουσία κυρίως μέσω καταστημάτων και μπουτίκ που λειτουργούν απευθείας.
Ειδικά η Αθήνα (Κολωνάκι) είναι μια σημαντική τοποθεσία για αρκετές κορυφαίους παίκτες στην αγορά προσωπικών ειδών πολυτελείας, ενώ τελευταία παρατηρείται επέκταση στις κοντινές - πιο κοντά στην πλατεία Συντάγματος, σύμφωνα με την KPMG.
Η μεγάλη εικόνα
Οι προοπτικές της παγκόσμιας αγοράς προσωπικών ειδών πολυτελείας παραμένουν αισιόδοξες, παρά τις οικονομικές προκλήσεις.
Αναλυτικά ανά γεωγραφική περιοχή, η Ασία κατέχει το μεγαλύτερο μερίδιο της αγοράς προσωπικών ειδών πολυτελείας με 38%, ακολουθεί η Αμερική με μερίδιο 32%, η Ευρώπη με 27% και ο υπόλοιπος κόσμος με 3%.
Νεότερες γενιές, βιωσιμότητα... και μεταχειρισμένα
Σύμφωνα με την εν λόγω έρευνα, η απαίτηση της Gen Z για βιωσιμότητα επαναπροσδιορίζει την πολυτέλεια, ενώ τα εμπορικά σήματα στοχεύουν τις νεότερες γενιές στο κανάλι στο οποίο είναι πιο αφοσιωμένες – τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Οι εταιρείες ειδών πολυτελείας παγκοσμίως υιοθετούν βιώσιμες πρακτικές, εστιάζοντας στην ηθική προμήθεια πρώτων υλών, στη λήψη κοινωνικών και περιβαλλοντικών μέτρων κατά μήκος της αλυσίδας εφοδιασμού, στις δράσεις για τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης, στην κυκλική οικονομία και στις δίκαιες πρακτικές εργασίας.
Η αγορά μεταχειρισμένων ειδών πολυτελείας κερδίζει έδαφος, με τα κορυφαία εμπορικά σήματα να επενδύουν σε αυτή την αγορά απευθείας ή μέσω συνεργασιών με υφιστάμενες πλατφόρμες μεταπώλησης.
Οι τεχνολογικές εξελίξεις ωθούν τις μάρκες πολυτελείας να ενσωματώσουν ψηφιακές καινοτομίες, διατηρώντας παράλληλα την κληρονομιά τους. Υιοθετούν ψηφιακές στρατηγικές, συμπεριλαμβανομένων των NFTs, το generative και το multimodal AI, για να ενισχύσουν τη συμμετοχή των πελατών τους και να προσελκύσουν τους νέους που είναι εξοικειωμένοι με την τεχνολογία.
Το 2022, η παγκόσμια αγορά προσωπικών ειδών πολυτελείας έφτασε τα 234,4 δισ. ευρώ, επιδεικνύοντας σταθερή πορεία ανάπτυξης, με μέσο ετήσιο ρυθμό αύξησης (CAGR) των πωλήσεων στο 2,3% μεταξύ 2018 και 2022. Οι προβλέψεις των παγκόσμιων πωλήσεων για την επόμενη πενταετία δείχνουν μια συνεχιζόμενη θετική τάση, με προβλεπόμενο CAGR στο 3,2%.
Όσο αφορά στη συγκέντρωση της αγοράς, περίπου το 80% των πωλήσεων προσωπικών ειδών πολυτελείας παράγεται από τις 10 κορυφαίες παγκόσμιες εταιρείες προσωπικών ειδών πολυτελείας, υπογραμμίζοντας την κυρίαρχη παρουσία τους στην αγορά.
Σχόλια