Τα υψηλότερα κόστη (σε όλες τις γραμμές) παραγωγής φέρνουν επιβράδυνση στην αγορά, σύμφωνα με τα αρμόδια στελέχη. Ο λόγος για την παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία η οποία έχει να αντιμετωπίσει μια σειρά από σύνθετες προκλήσεις.
Ωστόσο, άξιο αναφοράς είναι το γεγονός πως οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες της Κίνας δεν ακολουθούν την παγκόσμια τάση, καθώς ήταν η μόνη χώρα που κατέγραψε αυξανόμενη αισιοδοξία στον κλάδο
Κατά τα άλλα σε γενικές γραμμές αυξανόμενες είναι οι προσδοκίες για την ανάπτυξη της αγοράς ηλεκτροκίνητων οχημάτων και οι περισσότεροι παράγοντες του κλάδου συμφωνούν προς αυτή την κατεύθυνση.
Είναι γεγονός όμως πως ο κλάδος δεν δείχνει προετοιμασμένος για τις σύνθετες τεχνολογικές εξελίξεις.
Οι παραπάνω εκτιμήσεις αποτυπώνονται σε τελευταία μεγάλη έρευνα της KPMG για την παγκόσμια αγορά, με τους ηγέτες της αυτοκινητοβιομηχανίας να εμφανίζονται με λιγότερη αισιοδοξία ως προς την αύξηση της κερδοφορίας την επόμενη 5ετία.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας ενώ οι επιδόσεις παραμένουν ο πιο σημαντικός παράγοντας των πωλήσεων, η ομαλή και απρόσκοπτη εμπειρία του πελάτη έχει ανέβει στη δεύτερη θέση των προκλήσεων.
Η έμφαση στην ομαλή εμπειρία πελάτη εκτείνεται από την αγορά του αυτοκινήτου μέχρι την απρόσκοπτη λειτουργία του λογισμικού του, με το τελευταίο σημείο ωστόσο να αποτελεί πρόκληση για τους κατασκευαστές, καθώς τα μηχανικά μέρη του αυτοκινήτου είναι συνήθως πιο αξιόπιστα από τα ηλεκτρονικά του στοιχεία.
Τα logistics μετά την πανδημία...
Πολλά ήταν τα προβλήματα εν καιρώ πανδημίας. Σήμερα, όπως σημειώνει η KPMG, οι εταιρείες ακολουθούν ένα ευρύ φάσμα στρατηγικών για την ενίσχυση της ανθεκτικότητας, με την κατάσταση να είναι πολύ καλύτερη σε σύγκριση με πριν από δύο χρόνια.
Ωστόσο, υπάρχει μεγάλος βαθμός ανησυχίας για τη συνέχεια στον εφοδιασμό πολλών εμπορευμάτων και εξαρτημάτων τα επόμενα πέντε χρόνια. Αυτό βέβαια δεν ισχύει για την Κίνα.
Υπενθυμίζεται βέβαια πως η Κίνα διαφέρει σε μια σειρά από σημαντικούς τομείς, και ιδιαίτερα στην εφοδιαστική αλυσίδα. Τα στελέχη στην Κίνα ανησυχούν πολύ λιγότερο για τη συνέχεια του εφοδιασμού, πιθανότατα επειδή η χώρα τους καθορίζει μεγάλο μέρος του εφοδιασμού βασικών προϊόντων, και ειδικά των πρώτων υλών για τις μπαταρίες των ηλεκτρικών οχημάτων.
Όλο και πιο σύνθετες οι τεχνολογικές προκλήσεις
Στην έρευνα, οι αυτοκινητοβιομηχανίες δήλωσαν ότι αισθάνονται λιγότερο προετοιμασμένες σε σχέση με πέρυσι για τις προηγμένες τεχνολογίες, όπως η τεχνητή νοημοσύνη, τα ψηφιακά δίδυμα (digital twins) και η προηγμένη ρομποτική. Μόνο το 12% των στελεχών δήλωσαν ότι νιώθουν εξαιρετικά καλά προετοιμασμένοι, έναντι 22% το προηγούμενο έτος.
Η αλλαγή αυτή πιθανότατα να συνδέεται με την ραγδαία πρόοδο στην τεχνητή νοημοσύνη, ιδιαίτερα στη δημιουργική τεχνητή νοημοσύνη (generative AI), η οποία αναμένεται να οδηγήσει στην αυτοματοποίηση των θέσεων εργασίας γραφείου. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα πρέπει να εκπαιδεύσουν περισσότερους εργαζομένους προκειμένου να αξιοποιήσουν την τεχνητή νοημοσύνη σε όλες τις μορφές της, ενώ θα πρέπει να ανταγωνιστούν με άλλες βιομηχανίες για να προσελκύσουν άτομα με τις απαραίτητες δεξιότητες.
Όσον αφορά την τεχνολογία των ηλεκτροκινητήρων, φέτος περισσότερες εταιρείες φαίνεται να δρουν εκ του ασφαλούς. Οι υβριδικές τεχνολογίες έχουν σκαρφαλώσει από την τέταρτη στη δεύτερη θέση γενικά στα θέματα τεχνολογίας.
Έχοντας να αντιμετωπίσουν όλες αυτές τις προκλήσεις και ευκαιρίες, τα στελέχη θα πρέπει να επαναπροσδιορίσουν τις στρατηγικές τους και να αναλάβουν δράση.
Παρακάτω παραθέτουμε 4 βασικούς άξονες ως βασικές προτεραιότητες που θέτει η KPMG για τα κορυφαία ηγετικά στελέχη που θα τους βοηθήσουν να βελτιώσουν τη θέση τους στον μεταβαλλόμενο κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας. Αναλυτικά:
- Οι κατασκευαστές θα πρέπει να μειώσουν τις απώλειές τους τόσο στο θέμα του κινητήρα εσωτερικής καύσης, όσο και όλων των εναλλακτικών. Ωστόσο, εάν επεκταθούν υπερβολικά, κινδυνεύουν να χάσουν από ανταγωνιστές που προβλέπουν πιο επιτυχημένα το μέλλον και είναι πιο εστιασμένοι.
- Το Generative AI έχει εξάψει τη φαντασία των επικεφαλής των επιχειρήσεων σε όλους τους κλάδους και διευρύνει κατά πολύ την πρόσβαση στην Τεχνητή Νοημοσύνη. Η τεχνολογία της Τεχνητής Νοημοσύνης πιθανότατα θα επηρεάσει σχεδόν κάθε πτυχή της αυτοκινητοβιομηχανίας, από τον τρόπο που τα αυτοκίνητα σχεδιάζονται και κατασκευάζονται μέχρι τον τρόπο που πωλούνται και οδηγούνται. Το κρίσιμο ερώτημα για τα στελέχη του κλάδου λοιπόν είναι το εξής: Είναι η στρατηγική σας για την Τεχνητή Νοημοσύνη αρκετά περιεκτική και με το βλέμμα στο μέλλον;
- Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων έχουν την τάση να λειτουργούν μόνοι τους όταν πρόκειται για την ανάπτυξη τεχνολογιών αυτοκινήτων, συχνά με μη θεαματικά αποτελέσματα. Δεδομένης της ποικιλίας των επιχειρηματικών ευκαιριών και της περιορισμένης δεξαμενής δεξιοτήτων, οι αυτοκινητοβιομηχανίες δεν έχουν άλλη επιλογή παρά να ψάξουν εκτός των οργανισμών τους για τις ιδέες και την τεχνογνωσία που χρειάζονται για να ενισχύσουν τη λειτουργία Ε&Α (R&D) τους.
- Η μετάβαση στα ηλεκτρικά οχήματα αναδεικνύει σημαντικές διαφορές στις εθνικές αγορές αυτοκινήτου. Η ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα εκτινάσσεται σε περιοχές της Ευρώπης, των ΗΠΑ και της Κίνας. Σε άλλες μεγάλες αγορές, όπως η Ινδία, η Λατινική Αμερική και η Αφρική, η ανάπτυξη των ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα είναι πιο αργή, με τα χαμηλά εισοδήματα και τις κακές υποδομές να την καθυστερούν. Οι παγκόσμιες αυτοκινητοβιομηχανίες δεν έχουν την πολυτέλεια να αγνοήσουν αυτές τις περιοχές, καθώς διαθέτουν πληθυσμούς και ανάγκες που μεγαλώνουν διαρκώς. Ταυτόχρονα, οι αυτοκινητοβιομηχανίες πρέπει να συνεχίσουν να ενισχύουν την ανθεκτικότητά τους στις συνεχιζόμενες γεωπολιτικές αναταραχές και τις μεταβολές στην παγκόσμια οικονομία που επηρεάζουν την εφοδιαστική αλυσίδα και τις αγορές.
Σχόλια