Όλο και πιο ευάλωτα τα παιδιά σε κυβερνοαπειλές: Οι τάσεις σήμερα - τι πρέπει να γνωρίζουν οι γονείς
Με την συνεχή άνθιση της τεχνολογίας το Διαδίκτυο αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι για κάθε - καθημερινή - ανθρώπινη δραστηριότητα; Μήπως γνωρίζετε ότι και το 90% των παιδιών άνω των 8ετών, όπως εκτιμάται, χρησιμοποιούν ήδη το Διαδίκτυο;
Κι όμως μόνο το 40% των γονέων γνωρίζει ότι τα παιδιά τους έχουν αντιμετωπίσει απειλές στον κυβερνοχώρο, την ώρα που υπολογίζεται ότι το 72% των παιδιών παγκοσμίως έχουν βιώσει τουλάχιστον ένα είδος απειλής στον κυβερνοχώρο: Ένα ποσοστό αρκετά υψηλό και ανησυχητικό, διότι μπορεί να επηρεάσει την ψυχική και σωματική υγεία, την ακεραιότητα και την ιδιωτική ζωή των νεότερων ανθρώπων.
Τι απαιτείται για να προφυλαχθούν τα παιδιά και τι πρέπει να γνωρίζουν τελικά οι γονείς;
Εκπαίδευση εστιασμένη στον ασφαλή τρόπο χρήσης του Διαδικτύου
Σε μια ολοένα και περισσότερο ψηφιοποιημένη κοινωνία, και ιδίως αν λάβουμε υπόψη ότι τα παιδιά χρησιμοποιούν την τεχνολογία όλο και περισσότερο σε μικρότερη ηλικία, είναι ζωτικής σημασίας η εκπαίδευση να εστιάζει στον τρόπο ασφαλούς χρήσης αυτού του παγκόσμιου εργαλείου, σημειώνει η Checkpoint, που πρωταγωνιστεί στον κλάδο της κυβερνοασφάλειας.
Όπως τονίζεται σε ειδική έκθεση, οι απειλές που αντιμετωπίζουν τα παιδιά είναι πολύ διαφορετικές και, στις περισσότερες περιπτώσεις, δεν τις γνωρίζουν, ενώ και οι γονείς είναι ανίδεοι σχετικά με αυτές τις απειλές. Επομένως, είναι κρίσιμο να ληφθούν τώρα προληπτικά μέτρα για να διασφαλιστεί η προστασία των παιδιών στο διαδίκτυο. Αυτά είναι μερικά από τα κυριότερα μέτρα για την προστασία τους:
Εκπαίδευση για Κυβερνοασφάλεια μέσα από το παιχνίδι
Το παιχνίδι είναι πάντα ένα εξαιρετικό εργαλείο για τη διδασκαλία των παιδιών, διότι όταν μαθαίνουν διασκεδάζοντας, αποκτούν έννοιες πιο αποτελεσματικά. Με αυτόν τον τρόπο, μπορούν να προταθούν πρακτικές ασκήσεις που προσομοιώνουν απειλές, ώστε να μάθουν πώς να προστατεύονται. Είναι επίσης δυνατό να αναπτυχθούν εφαρμογές και διαδικτυακά παιχνίδια που θα τα βοηθήσουν να αποκτήσουν αυτές τις γνώσεις, να αναγνωρίζουν τις απειλές και να γνωρίζουν πώς να προστατεύουν τα προσωπικά τους δεδομένα.
Η ηθική ως δέσμευση
Η διδασκαλία της ασφάλειας στον κυβερνοχώρο συνοδεύεται πάντα από μια ηθική συνιστώσα, διότι είναι πολύ σημαντικό να εμπεδώσουμε ηθικές αρχές για την ανάπτυξη μελλοντικών υπεύθυνων πολιτών. Η ανάπτυξη τεχνολογικών δεξιοτήτων πρέπει να συνοδεύεται από τη συνειδητή χρήση τους.
Απομυθοποίηση του χάκερ
Είναι σημαντικό τα παιδιά να κατανοήσουν όλες τις πολυπλοκότητες αυτής της φιγούρας. Ένας χάκερ μπορεί να είναι ένας εγκληματίας του κυβερνοχώρου που προκαλεί ζημιά στα συστήματα υπολογιστών, αλλά ότι υπάρχουν και "καλοί χάκερ" ή "λευκά καπέλα" που χρησιμοποιούν τις γνώσεις τους στον τομέα των υπολογιστών με ηθικό τρόπο για να εντοπίσουν πιθανές παραβιάσεις του συστήματος ή λάθη σε εταιρείες και να τα διορθώσουν για να αποτρέψουν επιθέσεις.
Κυβερνοασφάλεια στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα
Μμια από τις κύριες στρατηγικές για την πρόληψη των απειλών που πλήττουν τους ανηλίκους είναι η εκπαίδευση στην κυβερνοασφάλεια στο σχολείο. Η κυβερνοασφάλεια είναι ένα θέμα που εκκρεμεί στα σχολεία και θα ήταν πολύ χρήσιμο να ευαισθητοποιηθούν τα παιδιά σχετικά με τους κινδύνους και να διδαχθούν κάποια εργαλεία για να προστατευτούν. Για το σκοπό αυτό, είναι ζωτικής σημασίας να υπάρχουν εκπαιδευτικοί με ψηφιακές γνώσεις και συνιστάται ιδιαίτερα να προσφέρουν τέτοιες ομιλίες για την κυβερνοασφάλεια, ώστε και οι γονείς να έχουν κάποιες βασικές γνώσεις για το πώς να βοηθήσουν το παιδί τους να προστατευτεί στο διαδίκτυο.
Δημιουργία ασφαλούς δικτύου
Τα παιδιά πρέπει επίσης να γνωρίζουν πώς να δημιουργούν ασφαλή δίκτυα για να αποτρέπουν πιθανές απειλές, μια από τις πιο συνηθισμένες είναι το phishing. Αυτή η απειλή έγκειται στη χρήση μηνυμάτων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου για να εξαπατήσουν τους ανθρώπους ώστε να κάνουν κλικ σε κακόβουλους συνδέσμους ή συνημμένα αρχεία. Μερικές φορές, αυτά τα μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου είναι πολύ δύσκολο να εντοπιστούν, ιδίως για τα παιδιά, επειδή φαίνεται να προέρχονται από ένα οικείο πρόσωπο, όπως ένας φίλος ή ένα μέλος της οικογένειας. Για το λόγο αυτό, είναι απαραίτητο να μάθουν πώς να εντοπίζουν πότε μια κυβερνοεπίθεση μπορεί να παραβιάζει το δίκτυό τους, να χρησιμοποιούν ασφαλείς κωδικούς πρόσβασης ως πρόσθετο εμπόδιο, να προστατεύουν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης στα οποία περνούν πολλές ώρες και να αναγνωρίζουν τις επιθέσεις phishing.
5+1 τάσεις για το 2024: Τι πρέπει να γνωρίζουν οι γονείς
Οι προκλήσεις γίνονται όλο και πιο σύνθετες και τα παιδιά ευάλωτα σε κάθε «κακοτοπιά» του Διαδικτύου. Ως εκ τούτου, είναι σημαντικό για τους γονείς να ενημερώνονται για τις τελευταίες απειλές κυβερνοασφάλειας με στόχο παιδιά, ώστε να τα προστατεύουν καλύτερα από πιθανούς κινδύνους, σύμφωνα με την Kaspersky. Τι απασχολεί σήμερα:
Τα παιδιά θα χρησιμοποιούν όλο και περισσότερο εργαλεία AI που, μέχρι στιγμής, δεν είναι έτοιμα να παρέχουν το απαραίτητο επίπεδο κυβερνοασφάλειας και περιεχόμενο κατάλληλο για την ηλικία τους
Σύμφωνα με μια έρευνα του ΟΗΕ, περίπου το 80% των νέων ανθρώπων υποστήριξε ότι αλληλεπιδρά με AI αρκετές φορές μέσα στην ημέρα. Με την ανάπτυξη του AI, έχουν εμφανιστεί πολυάριθμες όχι ευρέως γνωστές εφαρμογές με φαινομενικά ακίνδυνες λειτουργίες, όπως η ανάρτηση μιας φωτογραφίας για να λάβετε την επεξεργασμένη μορφή της. Ωστόσο, όταν τα παιδιά ανεβάζουν τις φωτογραφίες τους σε τέτοιες εφαρμογές, δεν γνωρίζουν ποτέ σε ποιες βάσεις δεδομένων θα παραμείνουν αυτές και που αλλού μπορεί να χρησιμοποιηθούν.
Επιπλέον, οι εφαρμογές ΑΙ, συγκεκριμένα τα chatbots, μπορούν εύκολα να παρέχουν εάν τους ζητηθεί υλικό ακατάλληλο για ανηλίκους. Για παράδειγμα, υπάρχει πληθώρα AI chatbots που έχουν σχεδιαστεί ειδικά για να παρέχουν μια "ερωτική" εμπειρία. Παρόλο που ορισμένα απαιτούν μια μορφή επαλήθευσης ηλικίας, είναι επικίνδυνο καθώς μερικά παιδιά μπορεί να προτιμήσουν να πουν ψέματα για την ηλικία τους και η πρόληψη τέτοιων περιπτώσεων είναι ανεπαρκής.
Η αύξηση των επιθέσεων κακόβουλων φορέων σε νεαρούς gamers
Σύμφωνα με τις τελευταίες διαδικτυακές στατιστικές, το 91% των παιδιών ηλικίας 3-15 ετών παίζουν παιχνίδια σε κάθε είδους συσκευή. Για ορισμένα παιχνίδια, αποτελεί μεγάλο κομμάτι της εμπειρίας η μη επιτηρούμενη επικοινωνία μέσω ηχητικών ή γραπτών μηνυμάτων. Με περισσότερους νέους ανθρώπους στο διαδίκτυο, οι εγκληματίες μπορούν να χτίσουν μία εικονική σχέση εμπιστοσύνης με τον ίδιο τρόπο που θα το έκαναν και δια ζώσης. Πρώτον, οι κυβερνοεγκληματίες κερδίζουν την εμπιστοσύνη των νεαρών παικτών δελεάζοντάς τους με δώρα ή υποσχέσεις φιλίας. Μόλις κερδίσουν την εμπιστοσύνη ενός νεαρού παίκτη, στη συνέχεια αποκτούν τις προσωπικές του πληροφορίες προτείνοντάς του να κάνει κλικ σε έναν σύνδεσμο phishing, ο οποίος κατεβάζει ένα κακόβουλο αρχείο στη συσκευή του, μεταμφιεσμένο σε game mod για το Minecraft ή το Fortnite.
Η ανάπτυξη της βιομηχανίας FinTech για τα παιδιά σηματοδοτεί την εμφάνιση νέων απειλών
Όλο και περισσότερες τράπεζες παρέχουν εξειδικευμένα προϊόντα και υπηρεσίες σχεδιασμένα για παιδιά, συμπεριλαμβανομένων τραπεζικών καρτών για παιδιά ηλικίας μόλις 12 ετών. Ωστόσο, η κυκλοφορία τραπεζικών καρτών για παιδιά, αυτομάτως τα εκθέτει σε απειλητικούς φορείς με οικονομικά κίνητρα και σε συμβατικές απάτες, όπως οι υποσχέσεις για δωρεάν PlayStation 5 ή άλλα πολύτιμα περιουσιακά στοιχεία μετά την εισαγωγή των στοιχείων της κάρτας σε έναν ιστότοπο phishing. Χρησιμοποιώντας τεχνικές κοινωνικής μηχανικής, οι εγκληματίες του κυβερνοχώρου ενδέχεται να εκμεταλλευτούν την εμπιστοσύνη των παιδιών, προσποιούμενοι τους συνομηλίκους τους και ζητώντας την κοινοποίηση των στοιχείων της κάρτας ή τη μεταφορά χρημάτων στους λογαριασμούς τους.
Ο αριθμός των απειλών έξυπνων σπιτιών με πιθανούς στόχους τα παιδιά θα αυξηθεί
Παρά τον αυξανόμενο αριθμό περιπτώσεων απειλών για συσκευές έξυπνου σπιτιού, οι κατασκευαστές δεν σπεύδουν να δημιουργήσουν τεχνολογία με ανοσία σε επιθέσεις στον κυβερνοχώρο που θα αποτρέπει προληπτικά πιθανές εκμεταλλεύσεις ευπαθειών. Ωστόσο, αυτό σημαίνει επίσης ότι τα παιδιά μπορούν να γίνουν εργαλεία για τους κυβερνοεγκληματίες σε μια επίθεση. Για παράδειγμα, εάν μια έξυπνη συσκευή γίνει ένα πλήρως λειτουργικό εργαλείο παρακολούθησης και ένα παιδί είναι μόνο του στο σπίτι, οι κυβερνοεγκληματίες μπορούν να επικοινωνήσουν μαζί του μέσω της συσκευής και να ζητήσουν ευαίσθητες πληροφορίες, όπως το όνομα και η διεύθυνση, όταν οι γονείς του δεν είναι στο σπίτι - ή ακόμη και τον αριθμό της πιστωτικής κάρτας των γονέων του. Σε ένα τέτοιο σενάριο, πέρα από την απλή παραβίαση της συσκευής, υπάρχει επίσης ο κίνδυνος απώλειας οικονομικών δεδομένων ή ακόμη και φυσικής επίθεσης.
Τα παιδιά θα απαιτήσουν να γίνεται σεβαστός ο προσωπικός τους διαδικτυακός χώρος
Καθώς τα παιδιά ωριμάζουν, αναπτύσσουν μεγαλύτερη αυτογνωσία, η οποία περιλαμβάνει την κατανόηση του προσωπικού τους χώρου, της ιδιωτικής ζωής και των ευαίσθητων δεδομένων τους, τόσο εκτός όσο και στις διαδικτυακές τους δραστηριότητες. Κατά συνέπεια, όταν ένας γονέας ανακοινώνει με αποφασιστικότητα την πρόθεσή του να εγκαταστήσει μια γονική ψηφιακή εφαρμογή σε μια συσκευή, δεν θα το δεχτούν όλα τα παιδιά με ηρεμία. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο οι γονείς πρέπει να αναπτύξουν τη δεξιότητα να συζητούν για την online εμπειρία των παιδιών τους και τη σημασία των γονικών ψηφιακών εφαρμογών για την ασφάλεια στο διαδίκτυο με σεβασμό στον προσωπικό χώρο. Αυτό περιλαμβάνει τον καθορισμό ξεκάθαρων ορίων και προσδοκιών και τη συζήτηση των λόγων χρήσης της εφαρμογής με κάθε παιδί.
Τα παιδιά δελεάζονται με τη λήψη εφαρμογών που δεν είναι διαθέσιμες στη χώρα τους, αλλά πέφτουν πάνω σε κακόβουλα αντίγραφα
Εάν μια εφαρμογή δεν είναι διαθέσιμη στην περιοχή σας, οι νεαροί χρήστες θα αναζητήσουν εναλλακτικές λύσεις, οι οποίες συχνά είναι κακόβουλα αντίγραφα. Ακόμη και αν στραφούν σε επίσημα καταστήματα εφαρμογών, όπως το Google Play, εξακολουθούν να διατρέχουν τον κίνδυνο να πέσουν θύματα κυβερνοεγκληματιών. Από το 2020 έως το 2022, οι ερευνητές της Kaspersky έχουν εντοπίσει περισσότερες από 190 εφαρμογές μολυσμένες με το Harly Trojan στο Google Play, οι οποίες έγραψαν χρήστες σε πληρωμένες υπηρεσίες χωρίς να το γνωρίζουν. Μια συντηρητική εκτίμηση του αριθμού των λήψεων αυτών των εφαρμογών είναι 4,8 εκατομμύρια, αλλά ο πραγματικός αριθμός των θυμάτων μπορεί να είναι ακόμη μεγαλύτερος.
Σχόλια