Η εικόνα σε εμπορικά καταστήματα - online αγορές εν μέσω γιορτών και το «στοίχημα» των εκπτώσεων
Ένα καλό δίμηνο, συνέχεια της σχετικής «ομαλοποίησης» που έλαβε χώρα τις γιορτές επιδιώκει η αγορά την περίοδο των εκπτώσεων. Οι προκλήσεις που έχουν στο επίκεντρο πληθωρισμό - ανατιμήσεις, αβεβαιότητα για ενέργεια και άλλα αυξημένα κόστη διαβίωσης δεν εκλείπουν, ωστόσο υπάρχει αισιοδοξία. Οι χειμερινές εκπτώσεις ξεκίνησαν την Δευτέρα 8/1 και διαρκούν έως τέλη Φεβρουαρίου.
Αναφορικά με το ταμείο στο τέλος του 2023, ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά (ΕΒΕΠ), Βασίλης Κορκίδης προέβλεψε τζίρο πάνω από 4 δισ. ευρώ τον Δεκέμβριο ενώ για το δίμηνο Ιανουαρίου – Φεβρουαρίου 2024, που περιλαμβάνει τις εκπτώσεις, εκτιμά ότι ο τζίρος του λιανεμπορίου θα ξεπεράσει τα περίπου 6 δισ. ευρώ του αντίστοιχου περσινού διαστήματος.
Από την πλευρά της ΕΣΕΕ διαπιστώνεται ότι οι προκλήσεις και η ρευστότητα στην αγορά καθιστά τις επιχειρήσεις επιφυλακτικές σχετικά με τις προβλέψεις των πωλήσεων για τις χειμερινές εκπτώσεις του 2024. Οι μισές επιχειρήσεις εκτιμούν πως οι εν λόγω πωλήσεις θα κινηθούν σε μέτρια επίπεδα, ενώ μία στις τέσσερις (24%) αναμένει επιδείνωση.
Ικανοποιητική εικόνα στις γιορτές
Η κίνηση στην αγορά την πρόσφατη εορταστική περίοδο μοιάζει να ομαλοποιείται μετά από μια μακρά περίοδο επάλληλων κρίσεων (οικονομικής, υγειονομικής, ενεργειακή).
Το μερίδιο των επιχειρήσεων με υψηλότερες πωλήσεις κατά τη φετινή εορταστική περίοδο υπερβαίνει το αντίστοιχο περσινό. Όπως αναμένεται, οι πωλήσεις σε τρόφιμα και δώρα κατέγραψαν ισχυρότερη άνοδο από τον μέσο όρο.
Η επισκεψιμότητα κυμάνθηκε σε ικανοποιητικά επίπεδα, με τις καλές καιρικές συνθήκες να λειτουργούν ευνοϊκά. Οι σωρευτικές πληθωριστικές πιέσεις και η συμπίεση του κέρδους είχαν ως αποτέλεσμα τον περιορισμό προσφορές/ εκπτώσεις, με τα «φθηνότερα» προϊόντα να διακινούνται περισσότερο.
Βέβαια η αβεβαιότητα στο λιανικό παραμένει, με σημαντικότερες προκλήσεις το αυξημένο λειτουργικό κόστος, τον πληθωρισμό τη διαχείριση των ανατιμήσεων και τη φορολόγηση, αναφέρει αναλυτικά στην έρευνα για την κίνηση των εμπορικών καταστημάτων η ΕΣΕΕ.
Ανοδικά οι κλάδοι που σχετίζονται με το εορταστικό τραπέζι
Αναλύοντας περισσότερο την εικόνα της φετινής εορταστικής περιόδου στα καταστήματα, δίχως αμφιβολία καλύτερα ήταν τα αποτελέσματα σε κλάδους που είχαν άμεση συσχέτιση με το εορταστικό τραπέζι (τρόφιμα, παιχνίδια, ανθοπωλεία, κοσμήματα. Στο ίδιο πλαίσιο, οι πωλήσεις σε ένδυση και υπόδηση κινήθηκαν κοντά στο μέσο όρο ενώ η άνοδος σε οικιακό εξοπλισμό ήταν η πιο ασθενής, σημειώνει η ΕΣΕΕ
Σύμφωνα με τα βασικά στοιχεία της έρευνας, κατά τη φετινή εορταστική περίοδο σχεδόν 3 στις 10 επιχειρήσεις (29%) σημείωσαν υψηλότερες πωλήσεις συγκριτικά με πέρυσι ενώ το 41% των επιχειρήσεων παρέμεινε στα περυσινά επίπεδα. Ωστόσο, ποσοστό 30% των επιχειρήσεων κατέγραψε χαμηλότερες πωλήσεις.
Επισημαίνεται πως στις μισές (48%) επιχειρήσεις με βελτιωμένες πωλήσεις, η εν λόγω αύξηση δεν ξεπέρασε το 10%. Αντίθετα, στις επιχειρήσεις με μειωμένες πωλήσεις σε σχέση με πέρυσι, το 55% αυτών εμφανίζει υποχώρηση πωλήσεων έως 20%.
Επίσης, μία στις 3 επιχειρήσεις (33%) φαίνεται πολύ/ πάρα πολύ ικανοποιημένη από την επισκεψιμότητα στα καταστήματα, εξέλιξη που οφείλεται και στις ευνοϊκές καιρικές συνθήκες.
Βέβαια, δεν λείπει και ένα σημαντικό ποσοστό (22%) το οποίο ήταν καθόλου έως λίγο ικανοποιημένο με την επισκεψιμότητα, αποτέλεσμα που σχετίζεται και με την πορεία των πωλήσεων.
Μια εικόνα για τις online αγορές
Χρήσιμα στοιχεία παρουσιάζει από την πλευρά της η πλατφόρμα Skroutz, καταγράφοντας την περίοδο (10-22/12/2023) σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο (11-23/12/2022).
Φέτος οι online αγορές κατά την εορταστική περίοδο στο Skroutz Marketplace αυξήθηκαν κατά 28% σε σχέση με την ίδια περίοδο κατά το προηγούμενο έτος ενώ η μεγαλύτερη online αγοραστική κίνηση σημειώθηκε τη Δευτέρα 18/12, κατά την οποία το ύψος των παραγγελιών ξεπέρασε τις 45.000.
Η μέση τιμή του καλαθιού στο Skroutz Marketplace κατά το εξεταζόμενο διάστημα έφτασε τα 67€, παρουσιάζοντας αύξηση 8,51% σε σχέση με πέρυσι.
Ως προς τις κατηγορίες προϊόντων που επέλεξαν οι καταναλωτές, τη μεγαλύτερη αύξηση στις πωλήσεις σημείωσε η κατηγορία «Ανδρικές μπλούζες» (108,58%), δείχνοντας την αυξανόμενη προτίμηση των καταναλωτών στην κατηγορία Μόδα του Skroutz.
Η λίστα με τις top 10 κατηγορίες προϊόντων με τις περισσότερες πωλήσεις κατά την εορταστική περίοδο 2023 περιλαμβάνει:
- Θήκες Κινητών
- Κινητά Τηλέφωνα
- Ειδικά Συμπληρώματα Διατροφής
- Βιταμίνες
- Επιτραπέζια Παιχνίδια
- Bluetooth Handsfree
- Κρέμες Προσώπου
- Sneakers
- Προστασία Οθόνης Κινητών
- Παιχνίδια Lego
Σχόλια