Μπορούν τα κινηματογραφικά κοστούμια να φορεθούν ως ρόλοι; Να πυροδοτήσουν την κίνηση όχι απλά ντύνοντας ή υπαινίσσοντας κάποιον ρόλο αλλά να πρωταγωνιστήσουν εφευρίσκοντας την ίδια πλοκή;
Και τελικά μπορούν τα κοστούμια από τις ταινίες του Παζολίνι να σκηνοθετήσουν ένα νέο είδος θεατρικής τελετουργίας;
Φορώντας τους πρωταγωνιστές
Η βραβευμένη με Όσκαρ Tilda Swinton και ο ιστορικός μόδας Olivier Saillard παρουσιάζουν για πρώτη φορά στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, μια τελετουργική περφόρμανς, με πρωταγωνιστές τα κοστούμια από τις εμβληματικές ταινίες του Παζολίνι, από τις «Χίλιες και μία νύχτες» ώς το «Σαλό, 120 μέρες στα Σόδομα».
Η Σουίντον φορά ένα ένα τα κοστούμια, βγάζοντας την ύλη τους από την αφάνεια των ετών. Αν και η εικόνα τους αναπαράγεται ξανά και ξανά, τα ίδια παρέμεναν ξεχασμένα πάνω σε άτεγκτα μανεκέν και αιχμάλωτα σε αποθήκες και βεστιάρια. Η ίδια δεν ερμηνεύει τους ρόλους που εν-σαρκώθηκαν με βάση τον πρότερο βίο των κοστουμιών αλλά αντιθέτως, ο ρόλος της είναι ακριβώς η απουσία ρόλου, αναδεικνύοντας την ικανότητα τους να συγκινήσουν μέσα από την χαρακτηριστικά που το καθένα φέρει και την απαστράπτουσα μοναξιά τους.
Στην ουσία πρόκειται για την πέμπτη συνεργασία της Σουίντον και του αναγνωρισμένου ιστορικού μόδας Ολιβιέ Σαγιάρ. Η πρώτη τους σύμπραξη έγινε το 2012 στο Μουσείο της Μόδας του Παρισιού, Palais Galliera, με την ηθοποιό να «ενεργοποιεί» ενδύματα από τη συλλογή ιστορικών κοστουμιών του μουσείου: από βικτωριανές τουαλέτες και ναπολεόντειες στρατιωτικές στολές μέχρι κομμάτια από τους οίκους Chanel, Schiaparelli και Balenciaga.
Δεν είναι λίγες οι φορές που η Σουίντον συγκαταλέγεται σε λίστες με τις πιο καλοντυμένες ηθοποιούς. Ενώ στην συγκεκριμένη περφόμανς η υψηλή μόδα συναντά την τέχνη έχοντας ως καμβά το ανδρόγυνο σώμα της, που πάνω του παρελαύνει και εγγράφεται ως γεγονός μια συλλογή με περισσότερα από τριάντα κοστούμια, φορέματα και πανωφόρια.
Εκείνα που σχεδίαζε ο Danilo Donati τις δεκαετίες του 1960 και του 1970 και ετοίμαζε το ατελιέ Farani για τις ταινίες του Ιταλού σκηνοθέτη. Συνοδευμένα από τα ξύλινα καλούπια του Laboratorio Pieroni, που αποτέλεσαν τη βάση για τη δημιουργία των καπέλων στις ταινίες του Παζολίνι.
To Embodying Pasolini (Ενσαρκώνοντας τον Παζολίνι) είναι εμπνευσμένο από το ιταλικό πρότζεκτ RoMaison, ένα πρόγραμμα που αποτίνει φόρο τιμής στα παραδοσιακά ατελιέ της Ρώμης, εξερευνώντας τη σχέση τους με τη μόδα και το σινεμά.
Στα κοστούμια συγκαταλέγονται μεταξύ άλλων το βιβλικό, εμπνευσμένο από τα καφτάνια των Βεδουίνων κοστούμι του Ηρώδη στο «Κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο» του 1964, το χειροποίητο απ’ άκρη σ’ άκρη και διακοσμημένο με φτερά και όστρακα κοστούμι και στέμμα που φορούσε ως Ιοκάστη η Silvana Mangano στον «Οιδίποδα Τύραννο» του 1967 και τα ρούχα και τα αντικείμενα του εξωτικού «Χίλιες και μία νύχτες» (1974) και του σαρωτικού «Σαλό, 120 μέρες στα Σόδομα» (1975).
Συντελεστές
Δημιουργία & ερμηνεία: Olivier Saillard & Tilda Swinton Καλλιτεχνική συνεργασία: Gaël Mamine Βοηθός: Ναυσικά Κεκέ Κοστούμια: Danilo Donati & Ateliers Farani, υπό τη διεύθυνση του Luigi Piccolo
Ξύλινες κατασκευές: Laboratorio Pieroni, υπό τη διεύθυνση του Massimo Pieroni
Διευθυντής Παραγωγής: Aymar Crosnier Παραγωγή: Studio Olivier Saillard Συμπαραγωγή: Zetema Progetto Cultura (Ρώμη) και Azienda Speciale PalaExpo
Με την υποστήριξη των Ateliers Farani – Luigi Piccolo για τα κοστούμια και του Laboratorio Pieroni
Πληροφορίες παράστασης
Στέγη Ιδρύματος Ωνάση Συγγρού 107 11 – 16 Δεκεμβρίου 2023 | Στο - 1 της Στέγης Δευτέρα & Παρασκευή 20:00, Τρίτη - Πέμπτη – Σάββατο 18:00 & 21:00 Διάρκεια: 100 λεπτά
Σχόλια