Η συνύπαρξη των στοιχείων της φύσης, ο Ακάνθιος Οίνος και το Domaine Agrovision
Με αφετηρία την αρχαία Άκανθο (σημερινή Ιερισσό) και πυξίδα την ποιότητα του τελικού προϊόντος που φτάνει στον καταναλωτή, μας συστήνεται από το 2011 το οινοποιείο Domaine Agrovision.
Οι αμπελώνες του κτήματος εκτείνονται σε έκταση 64 στρεμμάτων στην ευρύτερη περιοχή του Ξηροποτάμου, στους λόφους του Αθωνικού Κόλπου, σε απόσταση μόλις 4 – 10 χλμ από τη θάλασσα. Η συνύπαρξη των στοιχείων της φύσης – δηλαδή των αμμοαργιλωδών εδαφών, του χαμηλού υψομέτρου, της θαλασσινής αύρας και του ήλιου που “λούζει” τα κλήματα απέναντι από την Ιερή Πολιτεία – συντελούν στη δημιουργία ενός μοναδικού terroir που προσδίδει εξαιρετικά χαρακτηριστικά στα κρασιά που παράγονται εκεί. Ο στόχος όλων στο συγκεκριμένο οινοποιείο είναι να προσφέρουν κρασιά που κάποιος όχι μόνο απλά θα γευθεί αλλά θα του μείνουν αξέχαστα τόσο ώστε να ψάξει τη συγκεκριμένη ετικέτα για να την εντάξει στην ιδιωτική του κάβα.
Σχετικά με το οινοποιείο (το οποίο είναι επισκέψιμο), μας μίλησε ο Διευθύνων Σύμβουλος του, κύριος Άγγελος Ζαμάνης χημικός με πρώτο μεταπτυχιακό στη Χημική βιομηχανία, δεύτερο στη Μεσογειακή διατροφή και τρίτο στην Οινολογία από το ΑΠΘ. Η παραγωγή αφορά σε τέσσερις βασικές ετικέτες. Την σειρά 20 (Λευκό 20, Ροζέ 20 και Ερυθρό 20) καθώς και τη “ναυαρχίδα” του οινοποιείου, το “Ieris Oinos”, που ωριμάζει 12 μήνες σε δεξαμενή, επίσης 12 μήνες σε γαλλικά δρύινα βαρέλια πρώτης και δεύτερης χρήσης και 12 μήνες παλαιώνει στη φιάλη πριν απελευθερωθεί στην αγορά. Η ονομασία τους καθόλου τυχαία, αφού προέρχεται από τον αριθμό του αγροτεμαχίου στον οποίο βρίσκεται το οινοποιείο. Επίσης, ο αριθμός "20" προφέρεται με τον ίδιο τρόπο στη γαλλική γλώσσα όπως και το κρασί. Αξίζει να σημειωθεί πως η εταιρεία έχει δημιουργήσει από πέρυσι ακόμη τρεις εμφιαλώσεις, το "Β" το "Λ" και την πιο ιδιαίτερη το "ΜΜ".
Οι ποικιλίες αμπελιού που καλλιεργούνται είναι επί το πλείστον γαλλικές (Cabernet Sauvignon, Sauvignon Blanc, Cabernet Frank, Merlot, Petit Verdot, Syrah) ενώ απαντούν και ελληνικές όπως οι Βιδιανό και Λημνιό. Μην περιμένετε μαζική παραγωγή φιαλών... Μερικές χιλιάδες, αριθμημένες μάλιστα για το Λευκό 20, αφού η φιλοσοφία των ανθρώπων του Domaine Agrovision είναι οι αμπελώνες με τη μικρότερη κατά το δυνατό παραγωγή, ελάχιστα ή και καθόλου ποτίσματα καθ' όλη τη σεζόν και αυστηρά ποιοτικό έλεγχο των τσαμπιών που τρυγούνται να αναδεικνύουν όλα τα αρωματικά χαρακτηριστικά της κάθε ποικιλίας. Εξάγονται, κυρίως, προς τη Γαλλία και τώρα τελευταία την αγορά της Ιαπωνίας η οποία δείχνει ιδιαίτερη προτίμηση για τα κρασιά που παλαιώνουν στο βυθό της θάλασσας της Αμμουλιανής.
Υποθαλάσσιες εξερευνήσεις
Αυτό το καινοτόμο για τα ελληνικά δεδομένα project αποφέρει έσοδα και στην τοπική οικονομία της γύρω περιοχής καθώς αρκετοί τουρίστες από όλο τον κόσμο έρχονται για υποθαλάσσιες εξερευνήσεις των ιδιότυπων κελαριών του βυθού. Σε διάφορα βάθη, χωρίς φως και οξυγόνο αλλά με σταθερή θερμοκρασία το αποτέλεσμα της παλαίωσης στη θάλασσα είναι εκτός από εντυπωσιακό και ιδιαίτερο. Σε αυτό συντελεί η χρησιμοποίηση διαφορετικού τύπου φελλού που τοποθετείται στα λευκά και τα ερυθρά κρασιά. Σύμφωνα με τον κύριο Ζαμάνη, “στα λευκά και στα ξηρά κρασιά που έχουν υψηλή οξύτητα, χρησιμοποιούμε φελλό που επιτρέπει την εισχώρηση αμλυρού νερού, δηλαδή χλωριούχου νατρίου, αλλά και άλλων συστατικών, γεγονός που βελτιώνει τη γεύση δίνοντας στο κρασί μια αίσθηση ορυκτότητας (τσακμακόπετρας) θυμίζοντας τα κρασιά της Σαντορίνης. Αντίθετα, στα ερυθρά κρασιά που δεν επιθυμούμε παρουσία άλατος καθώς δεν επιδρά όμορφα στη γεύση τους επιλέγουμε ένα πιο σφικτό, στενό, φελλό για να μην εισχωρεί μέσα στη φιάλη χλωριούχο νάτριο και η διαφορετική γεύση να προκύπτει από την παλαίωση σε συνθήκες βυθού χωρίς ύπαρξη οξυγόνου”. Το αποτέλεσμα; “Ενώ στο συνηθισμένο κελάρι θα απολαύσει κάποιος πιο καμπυλωμένα αρώματα, με την υποβρύχια παλαίωση θα έχει την αίσθηση πιο φρέσκων φρούτων διατηρώντας έτσι το κρασί όλη τη φρεσκάδα και το άρωμά του”.
Υπεδάφια παλαίωση
Οι εκπλήξεις για τον επισκέπτη του Domaine Agrovision δεν σταματούν, όμως, εδώ αφού αν περπατήσει κανείς ανάμεσα στα κλήματα τότε θα συναντήσει μια ακόμη καινοτομία, αυτή τη φορά σε παγκόσμια κλίμακα. Αναφερόμαστε, φυσικά, στην παλαίωση φιαλών μέσα στο ίδιο το έδαφος και συγκεκριμένα στη ρίζα του αμπελιού σε βάθος 50 εκατοστών από την επιφάνεια για τουλάχιστον ένα έτος. Η ιδέα, όπως μας εξηγεί ο κύριος Ζαμάνης, ήταν πως “όπως ένα μικρό παιδί το επιστρέφουν στην αγκαλιά της μητέρας του κατά τη γέννησή του έτσι και το δικό μας παιδί, την φιάλη κρασιού, το επιστρέφουμε στην αγκαλιά της δικής του μητέρας, που είναι η άμπελος”. Έχουν μελετήσει την πυκνότητα του εδάφους ώστε οι φιάλες να “αναπνέουν” σωστά, τις θάβουν αφού πρώτα τις τοποθετήσουν σε ειδικές κατασκευές και πάνω από αυτές υπάρχει ειδικό γυαλί για να μπορεί ο οποιοσδήποτε φιλοξενούμενος του οινοποιείου να νιώσει συμμέτοχος στη διαδικασία.
Φυσικά, μια τέτοια επιχείρηση με άποψη και αρχές προσανατολισμένες προς την ποιότητα δεν θα μπορούσε να μην ενδιαφέρεται για την αειφορία και το περιβαλλοντικό της αποτύπωμα. Η εταιρεία εφαρμόζει στην πράξη τις αρχές της κυκλικής οικονομίας με επαναχρησιμοποίηση διαφόρων υποπροϊόντων της παραγωγής κρασιού. Παράδειγμα αποτελεί η χρήση των οινολασπών σε τρόφιμα (ψωμί – πίτσα και διάφορα γλυκίσματα) με τη συγκεκριμένη μελέτη να έχει πραγματοποιηθεί από το τμήμα Τροφίμων και Διατροφής του Πανεπιστημίου Αιγαίου με την εταιρεία Agrovision, να κατέχει αντίστοιχο δίπλωμα ευρεσιτεχνίας. Επιπροσθέτως, έχει ξεκινήσει ένα project για επαναχρησιμοποίηση παλιών μπουκαλιών με σκοπό τη δημιουργία ενός επισκέψιμου γυάλινου δάσους, ενώ με τη συνδρομή του Δήμου Αμπελοκήπων προχωράει η ιδέα της δημιουργίας ενός εξ' ολοκλήρου θεματικού – Πράσινου πάρκου. Να αναφέρουμε στο σημείο αυτό, πως παλιοί φελλοί ή φιάλες έχουν μετατραπεί σε διάφορα έργα τέχνης και κοσμούν βιτρίνες καταστημάτων στη Θεσσαλονίκη ενώ από υποπροϊόντα του packaging, όπως παλιές παλέτες, δημιουργούνται παγκάκια, βάσεις στάθμευσης ποδηλάτου ή κάδοι απορριμάτων τα οποία δωρίζονται σε σχολεία.
Ο Ακάνθιος Οίνος
Εννοείται πως κατά την επίσκεψή μας στο οινοποιείο δεν θα μπορούσαμε να μην σταθούμε σε ένα εντυπωσιακό έκθεμα που αναπαριστά το θρόνο του Πέρση βασιλιά Ξέρξη, για το οποίο ζητήσαμε περισσότερες πληροφορίες από τον κύριο Ζαμάνη. Λέγεται από αναφορές πως καθισμένος ο Ξέρξης στο θρόνο του, εκεί κοντά στην ευρύτερη περιοχή της Ιερισσού που βρίσκεται το οινοποιείο, ήπιε αυτό το κρασί πριν τη μάχη των Θερμοπυλών. Ο κύριος Ζαμάνης μας ενημέρωσε, σχετικά, ότι απώτερος στόχος του Domaine Agrovision είναι η ανάδειξη της τοπικής ιστορίας της περιοχής, πιο συγκεκριμένα του “Ακάνθιου Οίνου”. Έτσι, παντρεύοντας το σήμερα με την αρχαία ιστορία δημιούργησαν ένα έκθεμα με τη χρήση παλιών βαρελιών ύψους 2 μέτρων το οποίο αναπαριστά το θρόνο του Ξέρξη. Στο ίδιο πνεύμα, άλλωστε, στηρίζεται και η τελευταία ιδέα που προέκυψε για δημιουργία τριπλού οινικού μονοπατιού που θα συνδέει την Κρήτη (και συγκεκριμένα την Σητεία), την Αττική και τη Χαλκιδική δηλαδή τα κύρια σημεία που πωλούνταν ο “Ακάνθιος Οίνος”, με στόχο την ανάδειξη μιας πρωτότυπης μορφής τουρισμού που συνδυάζει το hiking με το κρασί.
Έχουμε πολλά να θυμόμαστε από το Domaine Agrovision κάθε φορά που θα ανοίγουμε μια από τις φιάλες κρασιού που ευγενικά μας δώρισε ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας κύριος Άγγελος Ζαμάνης. Μια επιχείρηση με εξωστρέφεια, με ευαισθησίες ποικίλες, με ουσιαστικό ενδιαφέρον για την οικολογία και το περιβάλλον που θα κληθούν να διαχειριστούν οι επόμενες γενιές, με σημαντικές συνεργασίες με Πανεπιστήμια και άλλους δημόσιους φορείς. Μια εταιρεία με ταυτότητα και άποψη, πορεία με συντεταγμένες την ποιότητα και το σεβασμό για αυτό που κάνουν στηριζόμενοι στις ηθικές τους αρχές συνδεόμενη με τις άλλες επιχειρήσεις όχι μόνο στο πλαίσιο του κέρδους αλλά στο έμπρακτο ενδιαφέρον για το μέλλον. Ένα οινοποιείο που αξίζει να επισκεφθείτε, αν τυχόν βρεθείτε στην περιοχή της Ιερισσού, γιατί έχετε πολλές προσλαμβάνουσες να πάρετε ως φιλοξενούμενοι του μέχρι του σημείου του να νιώσετε σαν Πέρσης βασιλιάς!
Σχόλια