Η επόμενη μέρα για το ανθρώπινο δυναμικό σε ξενοδοχεία - τουρισμό: Τάσεις και προκλήσεις
Και ενώ οι περισσότεροι επικεντρώνονται σε αριθμούς, αφίξεις - πτήσεις και έσοδα περιγράφοντας (και) την φετινή επιτυχία έως τώρα από το μέτωπο του τουρισμού, μια κρίσιμη πτυχή που πρέπει να αναδειχθεί επίσης είναι και η «μεγάλη εικόνα» για τον κόσμος της εργασίας στον κλάδο.
Η φετινή θερινή σεζόν ολοκληρώνεται εν πολλοίς και τα συμπεράσματα αποτελούν τροχιοδείκτη για τις μελλοντικές εξελίξεις στον τουρισμό.
Σε τελευταία νέα, υπενθυμίζεται, πως στο τελευταίο 8μηνο, τα τουριστικά έσοδα τους πρώτους 8 μήνες της χρονιάς, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος. Όπως προκύπτει, η συνολική εικόνα είναι καλύτερα από τη χρονιά-ρεκόρ του 2019.
Συγκεκριμένα οι τουριστικές εισπράξεις υπολογίζονται σε 14,6 δισ. ευρώ στο διάστημα Ιανουαρίου – Αυγούστου 2023, έναντι 13,22 δισ. την τελευταία χρονιά πριν την πανδημία. Ειδικά για τον Αύγουστο τα έσοδα ήταν 4,35 δισ. ευρώ, έναντι 4,1 δισ. το 2019 με τον ρυθμό αύξησης να περιορίζεται στο 6%.
Τούτο δοθέντων - και χωρίς να προσμετρώνται άγνωστοι ακόμη παράμετροι (συνέπειες πολέμου, πληθωριστικές πιέσεις κ.α) σε τελευταία έρευνα της η Randstad εξετάζει τις τάσεις και τις προκλήσεις της αγοράς, καθώς και τον τρόπο που οι επιχειρήσεις προσαρμόζονται στις τρέχουσες οικονομικές συνθήκες, παρέχοντας μια πολύτιμη εικόνα για τη στρατηγική κατεύθυνση του κλάδου. Ειδικότερα:
Εμπόδιο για την στελέχωση οι υψηλές μισθολογικές προσδοκίες
Όπως αποδεικνύεται από τα ευρήματα της έρευνας HR Trends για τον κλάδο του τουρισμού και των ξενοδοχείων, η προσέλκυση του κατάλληλου ανθρώπινου δυναμικού αποτελεί σημαντική πρόκληση, κυρίως λόγω των υψηλών μισθολογικών προσδοκιών των υποψήφιων (90%). Επιπρόσθετα, τα υποψήφια ταλέντα που διαθέτουν περιορισμένη εργασιακή εμπειρία και δεξιότητες (68%) και λιγότερα από τα απαιτούμενα χρόνια εργασίας (58%) αποτελούν σημαντικά εμπόδια στη στρατηγική προσλήψεων των επιχειρήσεων στην Ελλάδα.
Δύσκολη η δέσμευση
Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι η πιο κρίσιμη πρόκληση για τις επιχειρήσεις στον τομέα του τουρισμού και των ξενοδοχείων είναι η δυσκολία διατήρησης της αφοσίωσης του ανθρώπινου δυναμικού τους (82%). Η δεύτερη πιο σημαντική πρόκληση που αντιμετωπίζουν είναι η δυσκολία στην προσέλκυση ταλαντούχων εργαζομένων (80%), αλλά και η εύρεση ταλέντων από την τοπική αγορά εργασίας (72%).
Στο πλαίσιο της διαχείρισης των προκλήσεων στον τομέα του ανθρώπινου δυναμικού, η βελτίωση του μισθού (76%) και η παροχή εκπαιδευτικών προγραμμάτων (68%) αναδεικνύονται ως οι δύο σημαντικότερες στρατηγικές κινήσεις που θα υλοποιήσουν - ή έχουν ήδη υλοποιήσει οι επιχειρήσεις. Αξίζει να σημειωθεί ότι το 54% των εταιρειών προτιμά να προσλαμβάνει ταλαντούχους εργαζομένους από τη διεθνή αγορά εργασίας και το 46% των επιχειρήσεων προσφέρει εξατομικευμένα πακέτα προνομίων στο ανθρώπινο δυναμικό του.
Σχεδόν 8 στους 10 θα προσλάβουν
Σε θετική τροχιά ανάπτυξης βρίσκεται το 75% των επιχειρήσεων, με ανοικτές θέσεις εργασίας που αντικατοπτρίζουν την αυξημένη ανάγκη για ανθρώπινο δυναμικό, προκειμένου να ανταποκριθούν στις αυξανόμενες απαιτήσεις της αγοράς και να διατηρήσουν την ανταγωνιστικότητά τους. Η αύξηση των νέων θέσεων εργασίας αντανακλά τη γενική αισιοδοξία και ανάπτυξη που επικρατεί στον κλάδο του τουρισμού και των ξενοδοχείων, προσφέροντας σημαντικές ευκαιρίες σε όσους αναζητούν νέες επαγγελματικές προοπτικές. Μάλιστα, το 32% των επιχειρήσεων εκτιμά ότι θα προχωρήσει σε αύξηση του αριθμού των εργαζομένων του, ενώ το 68% θα διατηρήσει τον αριθμό του αμετάβλητο.
Θα υπάρξουν μισθολογικές αυξήσεις, λένε 9 στους 10
Είναι ενθαρρυντικό ότι οι ελληνικές επιχειρήσεις, σε όλους τους τομείς, εκδηλώνουν σαφή προθυμία να προσφέρουν πιο ελκυστικές οικονομικές αποδοχές, με τα αποτελέσματα της έρευνας HR Trends για το 2023 να καταδεικνύουν ότι το 75% των εταιρειών, από όλους τους κλάδους, σκοπεύουν να αυξήσουν τους μισθούς των εργαζομένων τους. Ιδιαίτερα στον κλάδο του τουρισμού και των ξενοδοχείων, το 88% προτίθεται να αυξήσει τα μισθολογικά επίπεδα των εργαζομένων του από 1 έως 20%, ενώ μόλις το 10% προβλέπει ότι οι μισθοί θα παραμείνουν στα ίδια επίπεδα.
Πώς μια επιχείρηση στον κλάδο παραμένει ανταγωνιστική
Η προσφορά ενός ανταγωνιστικού μισθού και προνομίων (42%), σε συνδυασμό με τις ευκαιρίες επαγγελματικής εξέλιξης (42%), αποτελούν τα κορυφαία χαρακτηριστικά που καθιστούν μία εταιρεία ελκυστική για τους υποψηφίους. Σχεδόν το 40% των ερωτηθέντων που συμμετείχαν στην έρευνα δηλώνουν ότι είναι πολύ σημαντικό για τις εταιρείες τους να προσφέρουν ένα ευχάριστο εργασιακό περιβάλλον, όπως, επίσης, είναι σημαντικό για τις εταιρείες να έχουν μια ισχυρή εικόνα εργοδότη, καθώς και ισχυρές εταιρικές αξίες, προκειμένου να προσελκύσουν και να διατηρήσουν τα ταλέντα.
Στην προσπάθειά τους να διατηρήσουν και να προσελκύσουν ταλέντα, οι επιχειρήσεις στον κλάδο του τουρισμού και των ξενοδοχείων προσφέρουν μια σειρά από επιλογές και δυνατότητες στο ανθρώπινο δυναμικό τους. Επικεντρώνονται στη δυνατότητα εκπαίδευσης (93%), στις μη οικονομικές ανταμοιβές/αναγνώριση (44%) και στη δυνατότητα εργασίας από το σπίτι (27%). Αναφορικά με τις οικονομικές παροχές, οι επιχειρήσεις προσφέρουν μπόνους απόδοσης, κινητό τηλέφωνο, καθώς και επισιτιστικά κουπόνια.
Μεγαλύτερη πρόκληση το εργατικό κόστος φέτος
Σύμφωνα με την ίδια έρευνα, το 64% θεωρούν ότι η αντιμετώπιση του συνολικού εργατικού κόστους είναι η μεγαλύτερή τους πρόκληση φέτος, ενώ το 54% θεωρούν την διαχείριση υψηλού ενεργειακού κόστους 54%. Ακολουθούν:
- αντιμετώπιση του υψηλού κόστους του “επιχειρείν” 54%
- διαχείριση απροσδόκητων δαπανών 36%
- διασφάλιση διαδικασιών και παραγωγικότητας 34%
- αποφυγή υψηλής οικονομικής απώλειας 18%
- διατήρηση σχέσεων με πελάτες ή/και προμηθευτές 14%
- αντιμετώπιση έκτακτων αυξήσεων 12%
- διατήρηση περιθωρίων κέρδους 12%
- διαχείριση δαπανών που προκύπτουν από απολύσεις 6%
- αύξηση κυβερνοασφάλειας 6%
- διατήρηση της λειτουργικότητας της επιχείρησης 4%
- εξασφάλιση των απαραίτητων προμηθειών που απαιτούνται
- για τη λειτουργία 2%
- διαχείριση αναστολής ή διακοπής εργασιών 2%
- άλλο 8%
Σε περίπτωση ύφεσης...
Ενδιαφέρον πάντως αποτελεί και το γεγονός πως μόνο το 6% σκέφτεται να μειώσει τους μισθούς για να αντιμετωπίσει μια πιθανή ύφεση.
Για την αντιμετώπιση της ύφεσης, το 50% των ερωτηθέντων είπε πως η εταιρεία θα κάνει επανεκτίμηση των αναγκών εργατικού δυναμικού ή αναδιάρθρωση του οργανογράμματος. Ένα άλλο σημαντικό μέτρο για το 44%είναι η ανάπτυξη δεξιοτήτων των εργαζομένων. Μόνο το 6% θα μείωνε τα πακέτα αποδοχών, για να αντιμετωπίσει μια πιθανή οικονομική ύφεση. Αναλυτικά:
- επανεκτίμηση των αναγκών εργατικού δυναμικού ή αναδιάρθρωση του οργανογράμματος 50%
- ανάπτυξη δεξιοτήτων των εργαζόμενων 44%
- αύξηση τιμών 42%
- μείωση εξόδων λειτουργίας 40%
- πρόσληψη περισσότερων εποχικών/προσωρινών εργαζομένων (σε περιόδους αυξημένης παραγωγής) 32%
- προσαρμογή προϊόντων και υπηρεσιών - προσφορά μόνο οικονομικά αποδοτικών προϊόντων 16%
- προσφορά περισσότερης εργασίας από το σπίτι για τη μείωση του ενεργειακού κόστους στο γραφείο 10%
- μείωση του εργατικού δυναμικού 8%
- μείωση πακέτου αποδοχών 6%
- μειωμένο ωράριο 4%
- περιορισμός θέρμανσης για τη μείωση του ενεργειακού κόστους 2%
- άλλο 4%
Σχόλια