Λιανική, Εστίαση, Τρόφιμα & Ποτά, Ένδυση, Εκπαίδευση, Οικιακός εξοπλισμός, Υπηρεσίες και άλλοι γνώριμοι κλάδοι της πραγματικής οικονομίας καλύπτονται από πασίγνωστα brands, σε εγχώριο και διεθνές επίπεδο. Κοινός παρονομαστής; Ότι πολλές από αυτές τις αλυσίδες αναπτύχθηκαν μέσω franchising!
Και πράγματι αν κανείς είναι υπέρ της επιχειρηματικής πρωτοβουλίας η μέθοδος αυτή μπορεί να «ανοίξει πόρτες»... ίσως πιο εύκολα και πιο γρήγορα σε σχέση με την μοναχική, αυτόνομη πορεία.
Τι Είναι το Franchising; Είναι η άδεια που χορηγεί ένα πρόσωπο (ο Franchisor ή Δικαιοπάροχος) σε ένα άλλο, (στον Franchisee ή δικαιοδόχο) για να ασκεί επιχειρηματική δραστηριότητα για ένα χρονικό διάστημα που ορίζεται με τη σύμβαση franchising. Σημείο - κλειδί (όπως και σε άλλες συμφωνίες) να είναι ικανοποιημένες και οι δυο πλευρές.
Πλεονεκτήματα: Έχει ανοίξει η αγορά, συνεχής εκπαίδευση και marketing
Στην περίπτωση του franchising, υπάρχει ήδη μια εδραιωμένη αγορά για τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες του franchisor και υπάρχουν αποδεδειγμένες πωλήσεις.
Παράλληλα, η υποστήριξη έρχεται εξ' αρχής: με διαδικασίες, δομές και δοκιμασμένες πολιτικές marketing, ενώ ο νέος επιχειρηματίας «καρπώνεται» την αναγνωσιμότητα ενός πετυχημένου ή ανερχόμενου brand στην αγορά που δραστηριοποιείται.
Σημειώνεται επίσης πως υπάρχει υποστήριξη στην αρχική επένδυση, την καθημερινή λειτουργία ή πλεονέκτημα επίσης αποτελεί το γεγονός ότι υπάρχουν ήδη εγκεκριμένοι συνεργάτες και προμηθευτές του ευρύτερου δικτύου ενός brand με έναν franchisee να μπορεί να ωφελείται σε αγορές πρώτων υλών και εμπορευμάτων με καλύτερες τιμές.
Πρέπει να σημειωθεί βέβαια προς πάσα ενδιαφερόμενο πως υπάρχουν και υποχρεώσεις (royalties, δικαιώματα εισόδου, κεντρικές αποφάσεις που πρέπει να ακολουθήσει κανείς κ.α)
Νέες συνθήκες, νέα δεδομένα - Τι επικρατεί
Από την άλλη πλευρά, κάθε κλάδος είναι ξεχωριστός και οι ανάγκες που δημιουργούνται διαφοροποιούνται από το σύνολο μιας αγοράς. Εδώ μερικά νέα δεδομένα:
Η πανδημία έφερε (μόνιμες πλέον) αλλαγές
Μιας και η εστίαση αποτελεί μια από τις δημοφιλέστερες κατηγορίες οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να έχουν κατά νου πως το takeaway είναι πολύ πιο διαδεδομένο, ακόμα και σε όσα εστιατόρια και καφετέριες δεν το προτιμούσαν. Παράλληλα, όλο και περισσότερα εστιατόρια αναζητούν καινούργιες λύσεις για delivery. Αυτές οι αλλαγές επηρεάζουν σίγουρα και το franchise. Τι χώρος θα επιλεγεί με πόσα τ.μ και ενοίκιο, πόσα άτομα προσωπικό και δαπάνες, σε ποια γειτονιά;
Στο επίκεντρο το ηλεκτρονικό εμπόριο
Όλο και περισσότεροι καταναλωτές επιλέγουν να παραγγείλουν ηλεκτρονικά τα προϊόντα που θέλουν, αντί να επισκεφτούν τα καταστήματα λιανικής. Επιπλέον, πολλές μεγάλες επιχειρήσεις έχουν αναπτύξει ένα κεντρικό e-shop που πραγματοποιεί αυτές τις πωλήσεις, ανεξάρτητα απ’ τα καταστήματα franchise που διαθέτουν. Αυτό είναι κάτι που ενδέχεται να επηρεάσει την επιλογή των υποψήφιων franchisees.
Μεγάλη Παραίτηση, Μετακινήσεις Στελεχών
Ένα φαινόμενο που εμφανίστηκε κατά τη διάρκεια της πανδημίας είναι η απόλυση ή παραίτηση πολλών εργαζομένων. Πλέον, πολλές επιχειρήσεις αναζητούν επιπλέον προσωπικό για να στελεχώσουν τα γραφεία τους. Η συγκεκριμένη τάση δίνει ώθηση στην κατηγορία franchise των υπηρεσιών HR και στελέχωσης. Από την άλλη πλευρά, όσοι επέλεξαν ν’ αφήσουν τις υπάρχουσες δουλειές τους, βλέπουν το franchise σαν ένα καλό επαγγελματικό βήμα.
Όραμα & βιωσιμότητα
Πολλοί είναι εκείνοι που ψάχνουν σαφές όραμα και ουσία, πλην βεβαίως του απαραίτητου μισθού. Αυτή άλλωστε είναι και η παγκόσμια τάση στο πλαίσιο των δεικτών ESG. Παρέχουν όλες οι αλυσίδες αυτό το χαρακτηριστικό; Δίνουν όλοι (franchisor και franchisee) αυτή την προοπτική; Είναι σίγουρα κάτι που πρέπει να απασχολεί τον κλάδο ειδικότερα, όπως το σύνολο της οικονομίας...
Νέοι που θέλουν να μπουν στο επιχειρείν
Δεδομένων των δύσκολων συνθηκών στο επιχειρείν την τελευταία 10ετία και των δυσκολιών για νέα εγχειρήματα και ειδικά από νέους, πολλοί νέοι προτιμούν αυτήν την επιχειρηματική στρατηγική γιατί τους δίνει τη δυνατότητα να δουλέψουν μ’ ένα μεγάλο κι αναγνωρίσιμο brand name...
Σχόλια