NEWSFLASH...
Food for Thought
ανάγνωση

Τι και πόσο καταναλώνουν οι Έλληνες: Άλλαξε η ακρίβεια τις διατροφικές συνήθειες;

Τι και πόσο καταναλώνουν οι Έλληνες: Άλλαξε η ακρίβεια τις διατροφικές συνήθειες;

Η συζήτηση για την συνεχιζόμενη αύξηση των τιμών στα ράφια των σούπερ μάρκετ είναι γνώριμη πλέον σε κάθε νοικοκυριό - Οι Έλληνες κόβουν γάλα και φρούτα και προτιμούν ψωμί και όσπρια.

Οι καταναλωτικές συνήθειες και συμπεριφορές αλλάζουν. Διαφορετικές συνήθειες και προσαρμογές κρίνονται απαραίτητες.

Σημειώνεται ωστόσο πως προσαρμογές στα «θέλω» και τις ανάγκες των καταναλωτών γίνονται εδώ και καιρό. Από την εποχή της πρόσφατης οικονομικής κρίσης.

Από τότε μέχρι τις μέρες μας, η δαπάνη ανά κατηγορία αγαθών έχει διαφοροποιηθεί αρκετά στις επιμέρους κατηγορίες προϊόντων κάτι το οποίο αποδίδεται στις αλλαγές σε καταναλωτικές και διατροφικές συνήθειες.

Σημαντικές διαφοροποιήσεις καταγράφονται στην χρηματική δαπάνη κατά κεφαλήν ανά κατηγορία όπως και στις αλλαγές στις ποσότητες που αγοράζονται και καταναλώνονται.

Πόση ήταν η συνολική δαπάνη το μακρινό 2019 και πόσο σήμερα

Όπως αποτυπώνεται σε τελευταία στοιχεία του ΙΕΛΚΑ, η δαπάνη κατά κεφαλήν σε είδη παντοπωλείου διαμορφώθηκε το 2022 στα 1,825 ευρώ μειωμένη κατά 5,8% σε σχέση με το 2009, τη χρονιά πριν την έναρξη της πρώτης δημοσιονομικής κρίσης.

Σε σχέση με το 2021, η συνολική δαπάνη σε είδη παντοπωλείου αυξήθηκε κατά 3,10% κάτι που αποδίδεται στον συνδυασμό των ανατιμήσεων και της μείωσης στον όγκο αγορών των νοικοκυριών.

Με βάση τα στοιχεία αυτά εκτιμάται ότι η συνολική δαπάνη των Ελλήνων για είδη παντοπωλείου το 2022 ανέρχεται σε 20,28 δισ. ευρώ έναντι 22,10 δισ. ευρώ το 2009. Το ποσό αυτό περιλαμβάνει μόνο τη δαπάνη των Ελλήνων (π.χ. όχι τη δαπάνη μέσω Ho.Re.Ca., τουρισμού, εστίασης κλπ) και αφορά μόνο τα είδη παντοπωλείου (π.χ. δεν περιλαμβάνονται λοιπά είδη που βρίσκονται σε καταστήματα σουπερμάρκετ όπως γραφική ύλη, είδη για κατοικίδια, βρεφικό γάλα, είδη bazaar, καλλυντικά, καπνός κλπ).

Οι χρηματικές δαπάνες σε μηνιαία βάση:

  • αύξηση στη δαπάνη των αγορών σε βασικές πηγές υδατανθράκων, ενδεικτικά αύξηση της δαπάνης για ψωμί και είδη αρτοποιίας 12%
  • μείωση της δαπάνης για πηγές πρωτεϊνης, ενδεικτικά το μοσχαρίσιο κρεάς μείωση -18% και το κρέας από αιγοπρόβατα -40%
  • μείωση της δαπάνης σε γαλακτοκομικά, ενδεικτικά το νωπό φρέσκο γάλα με μείωση -30%
  • μείωση της δαπάνης για ελαιόλαδο -17%
  • μείωση της δαπάνης για φρούτα -7%, για λαχανικά -43%, αλλά αύξηση στα όσρια κατά 44% και στους ξηρούς καρπούς κατά 48%
  • μείωση της δαπάνης για μη αλκοολούχα ποτά κατά 9%, αλλά αύξηση της δαπάνης για αλκοολούχα ποτά κατά 68%

Ακόμα πιο ενδιαφέροντα είναι τα στοιχεία της μηνιαίας κατανάλωσης σε ποσότητες τα οποία καταγράφουν μεγάλες μεταβολές πλέον σε επίπεδο διατροφής και τα οποία δείχνουν:

  • Σταθερή τάση στις κύριες πηγές υδατανθράκων με τη μηνιαία κατανάλωση κατά κεφαλήν σε ψωμί και είδη αρτοποιίας να παρουσιάζει μείωση κατά 6% σε περίπου 4 κιλά μηνιαίως.
  • Μείωση στην κατανάλωση των βασικών ζωικών πρωτεϊνών κατά περίπου 16%, με περίπου 1 κιλό λιγότερο κρέας μηνιαίως με εξαίρεση τα πουλερικά τα οποία παρουσιάζουν αύξηση (είναι άλλωστε πιο οικονομική λύση). Αύξηση παρουσιάζουν οι φυτικές πρωτεΐνες και ειδικά τα όσπρια.
  • Μείωση στα γαλακτοκομικά και ιδιαίτερα στο φρέσκο γάλα κατά 41% με εξαίρεση το γάλα με χαμηλά λιπαρά και τα αυγά
  • Μείωση στην κατανάλωση ελαιόλαδου κατά περίπου 30%
  • Μείωση στα φρέσκα φρούτα και τα λαχανικά κατά 15% περίπου με μείωση κατά 1 κιλό λιγότερο ανά μήνα τόσο σε φρούτα, όσο και σε λαχανικά, κάτι που όμως εν μέρει αποδίδεται στην σπατάλη τροφίμων της δεκαετίας του 2000
  • Μείωση για τα μη αλκοολούχα ποτά με περίπου 1 λίτρο λιγότερα αναψυκτικά ανά μήνα κατά κεφαλήν
  • Αύξηση για τα αλκοολούχα ποτά, κάτι που σχετίζεται όμως με μεγαλύτερη κατανάλωση κατ’ οίκον έναντι με την κατανάλωση σε χώρους εστίασης

Στροφή σε οικονομικότερες λύσεις

Συγκρίνοντας το έτος 2009 σε σχέση με σήμερα (2023) τα στοιχεία δείχνουν μία στροφή του καταναλωτικού κοινού σε οικονομικότερες λύσεις προκειμένου να καλύψουν τις ίδιες ανάγκες με παρεμφερή προϊόντα.

Οι μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφονται στους ξηρούς καρπούς κατά 61%, στα μαρούλια κατά 64% και στον καφέ κατά 54%, ενώ οι μεγαλύτερες μειώσεις καταγράφονται στο συντηρημένο γάλα κατά 18%, στα μεταλλικά νερά κατά 30% και στα πουλερικά κατά 4%.

Αξίζει να σημειωθεί επίσης, πως η κάλυψη των αναγκών των νοικοκυριών από ίδια παραγωγή, η οποία αφορά κατά κανόνα τις αγροτικές περιοχές, έχει μειωθεί σημαντικά με εξαίρεση μεμονωμένα προϊόντα και κυρίως το ελαιόλαδο, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΙΕΛΚΑ.

... σχόλια | Κάνε click για να σχολιάσεις
Επιχειρώ - epixeiro.gr
Επιχειρώ - epixeiro.gr