Private Label προϊόντα: Η σταδιακή αποδοχή από το κοινό και οι επιμέρους τάσεις
Μεγαλύτερη απήχηση έχουν πλέον τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας για τους Έλληνες καταναλωτές καθώς πληθαίνουν αυτοί που εκτιμούν πως πρόκειται για λύσεις value for money.
Σήμερα, σχεδόν όλοι οι Έλληνες καταναλωτές έχουν αγοράσει, έστω και μία φορά, προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Σε σύγκριση με την τελευταία δεκαετία υπάρχει μεγαλύτερη ποικιλία σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας με συγκριτικά καλύτερη ποιότητα και αισθητική.
Αλήθεια είναι βέβαια πως το χάσμα ανάμεσα σε Ελλάδα και Ε.Ε γύρω από την αγορά private label προϊόντων στα σούπερ μάρκετ παραμένει πολύ μεγάλο: Στη χώρα μας υπολογίζεται πως μόλις 1 στα 4 προϊόντα είναι ιδιωτικής ετικέτας από αυτά που ψωνίζουν οι καταναλωτές.
Είναι γεγονός επίσης πως πολλοί θα προτιμήσουν τα αγαπημένα τους brands, όμως οι ανταγωνιστικές τιμές των private labels έχουν σημειώσει θεαματική αύξηση στις πωλήσεις τους σχεδόν σε όλες τις προϊοντικές κατηγορίες.
Οι διαχρονικές τάσεις από το 2000... και τα χρόνια της κρίσης
Σύμφωνα με την ειδική έρευνα της Focus Bari, μέσα στα τελευταία 23 χρόνια, η αναλογία Ελλήνων που έχουν αγοράσει έστω και μια φορά προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας αυξάνεται θεαματικά. Ειδικότερα σήμερα όλοι σχεδόν έχουν αγοράσει έστω και μια φορά προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας έναντι 89% το 2010 και 74% το 2000.
Ανεβαίνει αισθητά επίσης και ο μέσος αριθμός διαφορετικών προϊοντικών κατηγοριών που οι καταναλωτές αγοράζουν τακτικά την ιδιωτική ετικέτα (10,9% είδη κατά μέσο όρο το 2023).
Σημειώνεται επίσης πως μέσα στα τελευταία «13 χρόνια της κρίσης», η συστηματική επιλογή private labels εκτοξεύτηκε για μεγάλο αριθμό διαφορετικών ειδών.
Για την ακρίβεια, τα είδη χαρτικών παραμένουν στην κορυφή των προτιμήσεων με μια αύξηση 2 μονάδων από το 2010 (60%) στο 2023 (62%). Το ρύζι, τα ζυμαρικά και το αλεύρι με 46% σήμερα, 10 μονάδες πάνω σε σχέση με το 2010. Τα κατεψυγμένα προϊόντα σκρφάλωσαν στο 38% από 33%, είδη όπως το αλουμινόχαρτο και η διαφανής μεμβράνη στο 36% από το 29%. Τα μπισκότα, οι φρυγανιές και τα δημητριακά αυξήθηκαν από 27% σε 30%, ενώ τα αναψυτικά και οι χυμοί κινήθηκαν επίσης ανοδικά από 24% σε 28%, τα καρυκεύματα από 23% σε 29%, όπως και ο καφές από 10% σε 14%.
Φλερτ με την επώνυμη μάρκα εάν...
Αξίζει να σημειωθεί, ωστόσο, πως πολλοί δεν ξεχνούν και την επώνυμη μάρκα: παρά τη βελτιωμένη εικόνα των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας η πλειονότητα των καταναλωτών (65%) δηλώνει πως είναι «αρκετά» ή «πολύ» πιθανό να επέλεγε την επώνυμη μάρκα αν η τιμή ήταν αντίστοιχα χαμηλή, όπως αποτυπώνει η έρευνα.
Σχόλια