Super market: Οι καταναλωτικές συνήθειες, οι θεσμικές παρεμβάσεις... και οι προβληματισμοί της νέας Ένωσης
Αν και υπάρχει σχετική κάμψη σε τομείς όπως η ενέργεια, οι τιμές των τροφίμων διατηρούν μια ανοδική πορεία δημιουργώντας πιέσεις σε νοικοκυριά, ιδιώτες και επαγγελματίες. Πώς διαχειρίζονται την κατάσταση οι καταναλωτές, τι κάνει η Πολιτεία και η νέα Ένωση Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας
Η αλλαγή της οικονομικής κατάστασης, οι μισθοί και η ακρίβεια έχουν αποτελέσει σημαντικούς παράγοντες στην αλλαγή των καταναλωτικών συνηθειών όλων των Ελλήνων σε όλους τους τομείς.
Το σούπερ μάρκετ και γενικότερα τα ψώνια για οικιακά είδη και τρόφιμα είναι μια ανάγκη που όλοι οι Έλληνες καλούνται να καλύψουν και έχουν βρει τους δικούς τους τρόπους να το κάνουν οικονομικά.
Τελευταία έρευνα της Focus Bari που έλαβε χώρα - τώρα - τον Σεπτέμβρη του 2023 αναδεικνύει μερικά βασικά σημεία με τα οποία γίνεται φανερό πώς η ακρίβεια λόγω των πληθωριστικών πιέσεων σε όλα τα επίπεδα έχει αλλάξει την συμπεριφορά των καταναλωτών
Είναι γεγονός πως μικροί και μεγάλοι σε όλα τα μέρη της Ελλάδος ψωνίζουν συστηματικά από σούπερ μάρκετ. Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, η πιστότητα των Ελλήνων καταναλωτών σε μια συγκεκριμένη αλυσίδα σούπερ μάρκετ φαίνεται να είναι σχετική.
Όπως αποτυπώνεται στα στοιχεία, 4 στους 5 Έλληνες χρησιμοποιούν κάρτες πιστότητας σχεδόν πάντα ενώ πολλοί δηλώνουν ότι έχουν κάρτα πιστότητας σε παραπάνω από μία αλυσίδες.
Την ίδια ώρα, η πλειοψηφία των Ελλήνων ενημερώνονται τακτικά για τις προφορές των σούπερ μάρκετ ενώ έχουν υιοθετήσει τουλάχιστον μια συνήθεια “smart shopping, π.χ. συχνή αγορά προϊόντων 1+1 δώρο, αγορά private labels, κλπ.
Τι ζητά ο Σκρέκας από τα σούπερ μάρκετ
Στήριξη της ελληνικής οικογένειας απέναντι στην ακρίβεια και τις πληθωριστικές πιέσεις ζήτησε ο Υπουργός Ανάπτυξης, κ. Κώστας Σκρέκας κατά τη συνάντηση την Ένωση Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας που πρόσφατα συστάθηκε. Στο πλαίσιο των νέων παρεμβάσεων για την προστασία των καταναλωτών ζητήθηκε από τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ:
- Να αποστείλουν πρόσφατα αρχεία τιμών προϊόντων μέχρι και τις 20/09/2023.
- Να κοινοποιούν στο Υπουργείο Ανάπτυξης τους τιμοκαταλόγους των προμηθευτών όταν υπάρχει οποιαδήποτε μεταβολή στην τιμή αγοράς σε βασικά καταναλωτικά προϊόντα.
- Να κοινοποιούν ημερησίως στο Υπουργείο Ανάπτυξης τις τιμές λιανικής στα βασικότερα φρούτα και λαχανικά.
Επιπρόσθετα, διευκρινίστηκε ότι τα σούπερ μάρκετ θα είναι υπεύθυνα για την τοποθέτηση της ειδικής σήμανσης στο ράφι, η οποία θα ενημερώνει το καταναλωτή ότι το συγκεκριμένο προϊόν έχει μείωση τιμής κατά τουλάχιστον 5%, για χρονικό διάστημα κατ’ ελάχιστον 6 μηνών.
Υπάρχουν και διαφωνίες
Πάντως υπάρχουν και ενστάσεις από πλευράς σούπερ μάρκετ ιδιαίτερα στο κομμάτι της κοινοποίησης των τιμοκαταλόγων των προμηθευτών, καθώς όσον αφορά την εμπορική πολιτική (εμπορικές συμφωνίες) τίθεται ζητήματα διαβλητότητας του απορρήτου. Παράλληλα, δημιουργείται έξτρα κόστος και γραφειοκρατικές διαδικασίες
Οι εκπρόσωποι του κλάδου εξέφρασαν τις διαφωνίες τους στον κ. Σκρέκα. Πρόταση τους είναι τη διαδικασία να την εκτελούν οι ίδιοι οι προμηθευτές, οι οποίοι θα είναι και υπόλογοι έναντι του υπουργείου και των ελεγκτικών κλιμακίων, όπως σημείωσαν στην ειδική σύσκεψη λίγο μετά την επίσημη παρουσίαση της Ένωσης.
Ερωτηματικό βέβαια αποτελεί και το γεγονός πώς οι προμηθευτές και η βιομηχανία συνολικά μπορεί να προχωρήσει σε μειώσεις (5%), εν μέσω γενικότερης ανατίμησης...
Σε κάθε περίπτωση, η ΕΣΕ φιλοδοξεί να αποτελέσει έναν αξιόπιστο και υπεύθυνο θεσμικό φορέα του Λιανεμπορίου Τροφίμων, χρήσιμο στην ελληνική κοινωνία και την οικονομία της χώρας.
διαβάστε επίσης: «Σάρκα και οστά» για την Ένωση Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας - Οι βασικοί στόχοι
Σχόλια