Είναι μία τεράστια επένδυση σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Ο Ρεπουμπλικανός κυβερνήτης ξεκαθαρίζει ότι την καλωσορίζει για το κέρδος και όχι για την προστασία του περιβάλλοντος.
Λίγα χιλιόμετρα έξω από την παραλιακή πόλη Σαβάνα της Τζόρτζια η Hyundai κατασκευάζει ένα τεράστιο εργοστάσιο παραγωγής ηλεκτρικών αυτοκινήτων, συμπεριλαμβανομένης της παραγωγής μπαταριών. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη επένδυση στην ιστορία της Τζόρτζια. Οι Νοτιοκορεάτες έρχονται επειδή ο συντηρητικός κυβερνήτης Μπράιαν Κεμπ τους προσέλκυσε με γενναιόδωρες επιδοτήσεις. Και δεν είναι η μόνη επένδυση του είδους της.
Μια νέα "ζώνη μπαταριών" για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητά της βρίσκεται εν τη γενέσει στη Τζόρτζια και σε άλλες νότιες πολιτείες των ΗΠΑ. Γιατί, ακόμη και αν ο Κεμπ και άλλοι Ρεπουμπλικανοί περιφερειακοί πολιτικοί αποφεύγουν επιμελώς τη λέξη "κλιματική αλλαγή", θέλουν να βγάλουν κέρδος από την έκρηξη των νέων πράσινων τεχνολογιών.
Ένα δολάριο για την έκταση
Έτσι, από τις αρχές του 2025, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα για ολόκληρη την αγορά της Βόρειας Αμερικής θα κατασκευάζονται εδώ, 30 χιλιόμετρα δυτικά του λιμανιού Σαβάνα, έως και 300.000 κομμάτια το χρόνο. Η Hyundai θα κατασκευάζει εδώ μεσοπρόθεσμα και τις απαραίτητες μπαταρίες. Συνολικά πρόκειται για μια επένδυση άνω των 5 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Είναι η μεγαλύτερη στην ιστορία της πολιτείας και πιθανότατα η ταχύτερη.
Η αναζήτηση του τόπου ξεκίνησε τον Ιανουάριο του 2022 και η απόφαση ελήφθη 4 μήνες αργότερα. Για τους Ρεπουμπλικανούς ήταν μια άκρως καλοδεχούμενη επένδυση. Η νοτιοκορεατική εταιρεία αποκτά τον χώρο του εργοστασίου, ο οποίος έχει έκταση πάνω από 1000 γήπεδα ποδοσφαίρου, για ένα δολάριο, υπό την προϋπόθεση ότι θα δημιουργήσει μεσοπρόθεσμα 8100 θέσεις εργασίας.
Η πρόσβαση στον αυτοκινητόδρομο υπάρχει, το κόστος για τον δρόμο πρόσβασης, για την εκκαθάριση του χώρου, τη σύνδεση με το νερό και το ηλεκτρικό ρεύμα αναλαμβάνονται από μια περιφερειακή αρχή οικονομικής ανάπτυξης, την "Savannah Economic Development Authority", που ιδρύθηκε ειδικά γι αυτόν το σκοπό.
Επιπλέον υπάρχει το δέλεαρ των φορολογικών ελαφρύνσεων. Συνολικά, ένα πακέτο αξίας 1,8 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Αλλά και πάλι μια καλή συμφωνία για την περιοχή, όπως υποστηρίζει ο Τριπ Τόλισον, επικεφαλής της αρχής. «Πρόκειται για τη μεγαλύτερη επανάσταση στην αυτοκινητοβιομηχανία μετά το μοντέλο Τ ή μετά τον κινητήρα εσωτερικής καύσης» λέει. «Πιστεύω ότι μέχρι το 2035 κάθε νοικοκυριό θα έχει τουλάχιστον ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Και γιατί λοιπόν να μην συνεργαστούμε;».
«Υπερβολές» η κλιματική αλλαγή
Πολλοί Ρεπουμπλικανοί της πολιτείας το βλέπουν με τον ίδιο τρόπο. Δεν μιλούν για καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής, αλλά για ευκαιρίες που προσφέρουν οι νέες τεχνολογίες. Για καλοπληρωμένες θέσεις εργασίας. Υπάρχουν όμως και οι άλλοι που δεν πεθαίνουν από ενθουσιασμό, Όπως ο Ρίζε που δεν θέλει να αποκαλύψει το επίθετό του. «Είναι τρομερό» λέει, επειδή κόπηκαν δένδρα κοντά στο σπίτι του. «Αυτή ήταν μια ήσυχη όμορφη γειτονιά. Την κατέστρεψαν. Δεν πιστεύω λέξη από την κλιματική αλλαγή. Είναι υπερβολές, η γη δεν είναι σε τόσο κακή κατάσταση, δεν είναι τόσο καταστροφική. Το εργοστάσιο θα βγάλει λεφτά μόνο όταν ο Μπάιντεν υποχρεώσει όλους να αγοράζουν ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Νομίζω ότι αυτό είναι το σχέδιο της κυβέρνησης Ομπάμα-Μπάιντεν».
Αντίθετα ο δήμαρχος της πόλης Βαν Τζόνσον έχει άλλη άποψη. «Αρκεί να δούμε τις καταιγίδες που μας έχουν πλήξει τα τελευταία χρόνια» λέει. «Είναι σαφές, πρόκειται για κλιματική αλλαγή». Την επένδυση της Hyundai την βλέπει ως ευκαιρία για ανάπτυξη αλλά και ως πρόκληση επειδή υπάρχουν πολύ λίγα σπίτια με προσιτό ενοίκιο. Βέβαια ο δήμος δεν πρόκειται να επωφεληθεί από τα φορολογικά έσοδα αλλά θα μπορούσε να διευκολύνει τους κατοίκους να αγοράσουν στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Μέχρι το 2050 η πόλη θέλει να στραφεί σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
Πηγή: Deutsche Welle
Σχόλια