Logistics: Η πανδημία ως καταλύτης αλλαγών - οι τάσεις και η άνοδος των 3PL
Ιδιαίτερα μεγάλες είναι οι αλλαγές τα τελευταία χρόνια στον τομέα των μεταφορών και logistics, ιδιαίτερα και μετά τις συνέπειες της πρόσφατης πανδημίας που έχουν αναδιαμορφώσει τον «χάρτη» της αγοράς, τα trends και τις προκλήσεις για την επόμενη μέρα.
Το τρίπτυχο πάντως που περιγράφει τις βασικές τάσεις είναι:
- Έμφαση στη βιωσιμότητα
- Ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου
- Έντονη ενσωμάτωση της τεχνολογίας
Όπως εξηγεί σε έρευνα της η KPMG για τον κλάδο, ένα μεγάλο μέρος των υφιστάμενων εγκαταστάσεων logistics στην Ελλάδα είναι μάλλον ακατάλληλο για την υποστήριξη των σύγχρονων αναγκών της αγοράς.
Η πλειοψηφία των κέντρων fulfilment είναι μικρού μεγέθους με χαμηλό επίπεδο αυτοματισμού.
Οι εταιρείες στην προσπάθεια εκσυγχρονισμού των αποθηκευτικών χώρων αντιμετωπίζουν σειρά προκλήσεων σχετιζόμενες με την επίτευξη της σωστής ισορροπίας στην χρήση τεχνολογίας και την επιλογή των καταλληλότερων λύσεων για την εξασφάλιση της βιωσιμότητας των επενδύσεων αυτών, στην διαθεσιμότητα εξοπλισμού, στην ανάγκη υλοποίησης των επενδύσεων παράλληλα με την καθημερινή λειτουργία κλπ.
Υπό αυτό το πρίσμα, η προτεινόμενη προσέγγιση για την αντιμετώπιση των παραπάνω προκλήσεων είναι μέσω της μεθοδολογίας Modular Warehouse Automation (MWA) που έχει αναπτυχθεί από την KPMG και της ανάλυσης ενός πρόσφατου case study.
Στόχος ο σταδιακός μετασχηματισμός, χωρίς διακοπή στις καθημερινές λειτουργίες βασιζόμενος σε έναν λεπτομερή σχεδιασμό προσαρμοσμένο στις ανάγκες του εκάστοτε οργανισμού.
Η ακτινογραφία των 3PL
Στα βασικά στοιχεία της έρευνας, ο τομέας των 3PL, ενώ παρουσίαζε σημαντική ανάπτυξη από το 2016 έως το 2019, δέχτηκε ένα χτύπημα το 2020 στην αρχή της πανδημίας, για να ανακάμψει γρήγορα με μέσο όρο CAGR 21% από το 2020 έως το 2021.
Την ίδια ώρα, η πανδημία επέβαλε μια άνοδο στη ζήτηση για τις υπηρεσίες μεταφοράς την οποία δεν ανέμεναν πολλές εταιρείες 3PL και τόνισε την ανάγκη για αύξηση της λειτουργικής τους αποτελεσματικότητας. Η απόδοση των ελληνικών επιχειρήσεων μεταφορών κατατάχθηκε χαμηλότερα από αντίστοιχες άλλων χωρών.
Σε γενικές γραμμές, η ελληνική αγορά 3PL αποτελείται από μικρομεσαίους παίκτες. Η αγορά παραμένει ανταγωνιστική με υψηλά επίπεδα κατακερματισμού.
Οι 15 κορυφαίες εταιρείες ελέγχουν το 26,1% της συνολικής αγοράς (706,7 εκατ. ευρώ). Υπάρχει μια ανοδική τάση στις καθαρές πωλήσεις, με ένα % EBITDA να εμφανίζει αρνητική τάση που υποδηλώνει την αντιστάθμιση μεταξύ βιώσιμης κερδοφορίας και απόκτησης μεριδίου αγοράς. Η μείωση του Μικτού Περιθωρίου Κέρδους στην πλειονότητα των επιχειρήσεων απεικονίζει την αύξηση του κόστους τα τελευταία 3 χρόνια και τον έντονο ανταγωνισμό.
Σχόλια