Ήταν 1952 όταν για πρώτη φορά πραγματοποιήθηκε στην Ελλάδα το «ράλι ΕΛΠΑ», το οποίο μετονομάστηκε την επόμενη χρονιά σε «ράλι Ακρόπολις» και έμελλε να γίνει ο μοναδικός διεθνής αγώνας μηχανοκίνητου αθλητισμού που διεξάγεται από τότε, σχεδόν κάθε χρόνο, στη χώρα μας.
Σήμερα, το «ράλι Ακρόπολις» είναι ενταγμένο στη Διεθνή Ομοσπονδία Αυτοκινήτου (FIA), διεξάγεται στους κακοτράχαλους δρόμους των οροσειρών της Στερεάς Ελλάδας και θεωρείται από τους πλέον σκληρούς αγώνες, με φανατικούς οπαδούς που το παρακολουθούν πιστά.
Εκτός όμως από τις στρατηγικές των οδηγών και τις ακραίες συνθήκες στις οποίες αγωνίζονται τα αυτοκίνητα υπάρχει και μία άλλη διάσταση που έχει κι αυτή τη σημασία της. Μιλάμε για την εφαρμογή της κυκλικής οικονομίας στη πράξη κατά τις μέρες διεξαγωγής της σπουδαίας αυτής διοργάνωσης.
Ράλι Ακρόπολις και “In the loop”
Εν αρχή είναι η προστασία των θεατών κάτι που γίνεται με τη βοήθεια της οριοθέτησης των σημείων διέλευσης με πλαστικό δίχτυ. Στον αγώνα του 2022, όπως μας λέει ο κ. Γιάννης Σιδέρης, Chief Sustainability Officer των «Πλαστικών Θράκης», ο όμιλος παραχώρησε 50 χιλιόμετρα διχτυών προστασίας, κατασκευασμένων από ανακυκλωμένη πρώτη ύλη, η οποία προήλθε από τα δίχτυα που συλλέχθηκαν και ανακυκλώθηκαν κατά τον αγώνα του 2021. Τι επιτεύχθηκε μέσα από αυτό; Μείωση κατά 70% των εκπομπών ρύπων σε σύγκριση με την παραγωγή νέων διχτυών από παρθένα πρώτη ύλη.
Η επιτυχημένη αυτή πρωτοβουλία αναγνωρίστηκε από τη FIA ως καλή πρακτική και εξετάζεται για εφαρμογή σε όλους τους ευρωπαϊκούς αγώνες.
Επίσης, διατέθηκαν 60.000 επαναχρησιμοποιούμενα πλαστικά ποτήρια, τα οποία απεικόνιζαν εντυπωσιακά αγωνιστικά αυτοκίνητα, με στόχο όλοι οι λάτρεις του «ράλι Ακρόπολις» να διατηρήσουν ζωντανές τις αναμνήσεις τους από τον αγώνα. Αυτά τα ποτήρια κατασκευάστηκαν με μόλις 8 γραμμάρια πρώτης ύλης, μέσω αξιοποίησης της πλατφόρμας “In the loop”, συνεισφέροντας έτσι στη μείωση των εκπομπών CO2, από τη δεύτερη κιόλας χρήση τους, καθώς και στον περιορισμό των πλαστικών μίας χρήσης.
Επιπλέον, όπως μας λέει ο κ. Γιάννης Σιδέρης, κατά τη διάρκεια του αγώνα συλλέχθηκαν τα πλαστικά μπουκάλια στην ειδική διαδρομή στο Ολυμπιακό Στάδιο (ΟΑΚΑ) και στο Service Park στη Λαμία, τα οποία οδηγήθηκαν για ανακύκλωση και παραγωγή νέων βιώσιμων προϊόντων.
Η συνεργασία της πλατφόρμας “Ιn the loop” με την Toyota Ελλάς, μέσω της πρωτοβουλίας "Cleanmountain Race", είχε ως αποτέλεσμα τη διατήρηση της καθαριότητας στα βουνά, αφού κατά τη διάρκεια των ειδικών διαδρομών, οι θεατές λάμβαναν ενημέρωση σχετικά με τα σημεία συλλογής απορριμμάτων. Το επιτυχημένο αποτέλεσμα αυτής της συνεργασίας αποτυπώθηκε και στην πιστοποίηση 3 αστέρων από το Σύστημα Περιβαλλοντικής Πιστοποίησης της FIA.
Keep it “In the loop”
Τι είναι όμως η πλατφόρμα “In the loop” που δημιουργήθηκε μέσα από την πρωτοβουλία των «Πλαστικών Θράκης»; Η πλατφόρμα βασίζεται στους 3 άξονες της κυκλικής οικονομίας REDUCE | REUSE | RECYCLE και δικτυώνει εταιρείες, brands, δημόσιους φορείς και καταναλωτές, αριθμώντας πλέον περισσότερα από 150 συνεργαζόμενα μέλη, με στόχο τη μείωση του περιβαλλοντικού τους αποτυπώματος σε ολόκληρη την αλυσίδα αξίας. Μέσω της πλατφόρμας σχεδιάζονται εξειδικευμένα συστήματα επαναχρησιμοποίησης που δίνουν τη δυνατότητα καταγραφής και πιστοποίησης του αριθμού χρήσεων των πλαστικών και εξειδικευμένα συστήματα ανακύκλωσης κλειστού/ελεγχόμενου κύκλου.
Τι είναι η ανακύκλωση κλειστού/ ελεγχόμενου κύκλου;
Είναι η διαδικασία με την οποία ένα προϊόν, μετά την πρώτη χρήση του, ανακυκλώνεται πλήρως και μετατρέπεται σε πρώτη ύλη. Αντίθετα, η ανακύκλωση ανοιχτού κύκλου είναι η διαδικασία με την οποία ένα προϊόν ανακυκλώνεται αλλά πρέπει να αναμειχθεί με άλλες πρώτες ύλες για να γίνει νέο προϊόν.
Τα συστήματα κλειστού κύκλου θεωρούνται ιδανικά καθώς δεν παράγουν απόβλητα. Ονομάζονται "κλειστά" επειδή διακρίνονται από κυκλικότητα, αφού τα προϊόντα ξεκινούν τη ζωή τους ως πρώτη ύλη, γίνονται προϊόντα, ανακυκλώνονται και ξαναγίνονται πρώτη ύλη. Αποτέλεσμα αυτού είναι να έχουμε αναβαθμιστική ανακύκλωση. Η αναβαθμιστική ανακύκλωση ή upcycling, όπως είναι γνωστή διεθνώς, είναι μία ειδική διαδικασία κατά την οποία τα ήδη χρησιμοποιημένα προϊόντα μετατρέπονται σε νέα, υψηλότερης ποιότητας.
Αυτή η διαδικασία εφαρμόζεται από τα «Πλαστικά Θράκης» μέσω της συλλογής υλικών από όσους συμμετέχουν στην πλατφμόρμα “In the loop”.
Τα οφέλη από τη χρήση της πλατφόρμας είναι τα εξής:
- Γίνεται πράξη η μετάβαση από τη γραμμική στην κυκλική οικονομία
- Μειώνεται το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των προϊόντων
- Διαφυλάσσονται οι φυσικοί πόροι
- Μειώνονται τα πλαστικά απορρίμματα
- Γίνεται εφικτή η επαναχρησιμοποίηση
- Παράγονται περισσότερα προϊόντα από ανακυκλωμένη πρώτη ύλη.
Τα «Πλαστικά Θράκης» επενδύουν διαρκώς σε έρευνα και καινοτομία, μας λέει ο κ. Γιάννης Σιδέρης, κυρίως κατά τη φάση του σχεδιασμού, με σκοπό την ανάπτυξη βιώσιμων προϊόντων πλήρως εναρμονισμένων με την ευρωπαϊκή στρατηγική για τα πλαστικά, με θετικό περιβαλλοντικό αντίκτυπο και συμβολή στο μετριασμό της κλιματικής αλλαγής. Προτεραιότητα στο σχεδιασμό αποτελεί το χαμηλό περιβαλλοντικό αποτύπωμα, το μικρότερο δυνατό βάρος με στόχο τη μείωση της χρήσης πρώτης ύλης, οι ίδιες αντοχές, η δυνατότητα επαναχρησιμοποίησης και η πλήρης ανακυκλωσιμότητα. Ως αποτέλεσμα, στα «Πλαστικά Θράκης» καταγράφονται εξαιρετικές επιδόσεις, +17% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, στην αξιοποίηση ανακυκλωμένης πρώτης ύλης. Πολλά προϊόντα του ομίλου έχουν πιστοποιηθεί από τη RecyClass, μία διεθνή πρωτοβουλία που προάγει την ανακυκλωσιμότητα των πλαστικών συσκευασιών και διασφαλίζει την ιχνηλασιμότητα και τη διαφάνεια του ανακυκλωμένου πλαστικού.
Οι εξαιρετικές επιδόσεις των «Πλαστικών Θράκης» αντικατοπτρίζονται σε διάφορες αξιολογήσεις από αναγνωρισμένους διεθνείς οργανισμούς. Η κατάταξη της εταιρείας στην υψηλότερη κλίμακα «Platinum» στο «Forbes ESG Transparency Index», η οποία αποτυπώνει το επίπεδο διαφάνειας, και η βαθμολογία «B» από τον διεθνή οργανισμό CDP -υπερβαίνοντας τον παγκόσμιο μέσο όρο-, για τον τρόπο που διαχειρίζεται τις επιπτώσεις από την παραγωγική της διαδικασία αποτελούν ισχυρή απόδειξη των προσπαθειών και της προσήλωσης των ανθρώπων της στις αρχές της βιώσιμης ανάπτυξης.
Σχόλια