Ένα ιδιαίτερα χρήσιμο και εύκολο εργαλείο για τις ανάγκες μιας επιχείρησης και ένος ιδιώτη, τα τελευταία χρόνια, αποτελεί το Leasing.
Πρόκειται για την εναλλακτική μορφή χρηματοδότησης των επιχειρήσεων και των ιδιωτών για την απόκτηση παγίων στοιχείων που όμως διαφοροποιείται από τον τραπεζικό δανεισμό, την πίστωση των προμηθευτών και την χρήση ιδίων κεφαλαίων.
H χρηματοδοτική μίσθωση - όπως μεταφράζεται καλύτερα στα ελληνικά - είναι πρακτικά η μεταβίβαση του δικαιώματος χρήσης ενός παγίου περιουσιακού στοιχείου από τον εκμισθωτή (lessor), σε ένα άλλο πρόσωπο το μισθωτή (lessee) έναντι ορισμένης αμοιβής για μια συγκεκριμένη χρονική περίοδο με τη μορφή της μίσθωσης (lease).
διαβάστε: Zωή Ταχτσή: Πρωταγωνιστεί η Πειραιώς Leasing με μερίδιο 27% - Η εικόνα ανά τομέα
Στην Ελλάδα ο θεσμός της χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing) εισήχθη με το νόμο 1665/86 όπως αυτός τροποποιήθηκε και ισχύει έως σήμερα.
Σημαντική αλλαγή για τον κλάδο της Χρηματοδοτικής Μίσθωσης αποτελεί η επέκταση της αγοράς των υπηρεσιών της χρηματοδοτικής μίσθωσης κινητών και ακινήτων που αφορούσε επιχειρήσεις και ελεύθερους επαγγελματίες και στους ιδιώτες (Ν. 4887/2022, άρθρο 131).
Τι χρηματοδοτείται και σε ποιους απευθύνεται
Συνήθως αναφερόμαστε σε οχήματα (επιβατικά και επαγγελματικά), ακίνητα, εξοπλισμό - μηχανήματα ή ακόμη σε αιολικά/φωτοβολταϊκά πάρκα, αεροσκάφη - επαγγελματικά πλοία αναψυχής. Αφορά επιχειρήσεις, ελεύθερους επαγγελματίες, ιδιώτες.
Στα βασικά πλεονεκτήματα συγκαταλέγονται η αύξηση της ρευστότητας, η ευελιξία στην καταβολή μισθωμάτων, τα φορολογικά οφέλη και η σύνδεση με επενδυτικά προγράμματα (ΕΣΠΑ – Αναπτυξιακοί Νόμοι -Ταμείο Ανάκαμψης)
Αναγκαίες οι προσαρμογές στην αγορά
Είναι γεγονός πως και η αγορά leasing εισέρχεται σήμερα σε μια νέα εποχή. Οι τρέχουσες οικονομικές συνθήκες και οι σύνθετες ανάγκες που έχουν ιδιώτες και επαγγελματίες επαναπροσδιορίζουν λύσεις και υπηρεσίες.
Οι συνέπειες της πανδημίας, ο ψηφιακός μετασχηματισμός και οι μεγάλες αλλαγές που κομίζει η πράσινη μετάβαση δημιουργούν επιπρόσθετα δεδομένα, προβληματισμούς και ευκαιρίες.
Αναμφίβολα, οι προσαρμογές αφορούν όλους: Είτε μιλάμε για τους βασικούς παρόχους (τράπεζες, εταιρείες μίσθωσης οχημάτων), είτε άλλες εταιρείες, πελάτες και οντότητες που σχετίζονται με το leasing, την επιχειρηματική και οικονομική δραστηριότητα στην αγορά.
Προοπτικές ανάπτυξης στην αγορά - σε ρόλο «καταλύτη» για μια οικονομία χαμηλών ρύπων
Τέλος, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις ειδικών του κλάδου, το leasing αναμένεται να συμβάλλει θετικά στο πλαίσιο της μετάβασης στην οικονομία χαμηλών ρύπων. Πώς;
- Με την ανανέωση του στόλου των μεταφορών, επισπεύδοντας την ηλεκτροκίνηση καθώς και τις μεταφορές με πρώτη ύλη το υδρογόνο.
- Μέσω των λειτουργικών μισθώσεων για εξοπλισμούς καθώς και για μεταφορικά μέσα αναμένεται να αποτελέσει σημαντικό παράγοντα στο πλαίσιο της κυκλικής οικονομίας.
- Με την επέκταση του θεσμού και στους ιδιώτες με την αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου.
διαβάστε: Κ. Πετρούτσος: Η συνένωση ALD Automotive - LeasePlan... και η επόμενη μέρα
Την ίδια ώρα, όπως συμπληρώνουν άνθρωποι της αγοράς, οι προοπτικές για ανάπτυξη του κλάδου παραμένουν σημαντικές αν αναλογιστεί κανείς το μεγάλο χάσμα ανάμεσα σε Ελλάδα και Ευρωζώνη αναφορικά με τις ιδιωτικές επενδύσεις που κατευθύνονται στο leasing (3% έναντι 15% τα προηγούμενα χρόνια).
Προς αυτή την κατεύθυνση, κρίσιμος παράγοντας - και σε αυτή την περίπτωση - θα είναι το Ταμείο Ανάκαμψης και τα προγραμμάτα του Αναπτυξιακού Νόμου, σημειώνουν.
διαβάστε: Ένας χρήσιμος οδηγός για επιχειρήσεις: Βασικές μορφές leasing
Σχόλια