Ποια είναι τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσεις για φτιάξεις τη δική σου εφαρμογή;
Εξαρτάται που αναφερόμαστε. Εάν, μιλάμε για εταιρεία τότε πρέπει να έχει ξεκάθαρες προδιαγραφές (specifications) έτσι ώστε να μπορεί να συλλέξει προσφορές και να μπορεί να συγκρίνει όμοια πράγματα. Εξ' άλλου η εταιρεία πρέπει να γνωρίζει τι θέλει να πετύχει με μια εφαρμογή, σε ποιους θα απευθύνεται, ποιος είναι ο τελικός στόχος πχ να αυξήσει μερίδιο αγοράς, να δημιουργήσει νέο κανάλι πωλήσεων και διανομής, να δημιουργήσει σύστημα επιβράβευσης πελατών, να δημιουργήσει εσωτερική εφαρμογή για την βελτιστοποίηση εσωτερικών διαδικασιών.
Στην περίπτωση τώρα που αναφερόμαστε σε ιδιώτες που έχουν μία "ιδέα" τότε αναφερόμαστε σε μια κατηγορία η οποία πρέπει να κάνει πολλά πράγματα πριν καταλήξει σε μια εταιρεία Development να συζητά για μια εφαρμογή. Καταρχάς πρέπει να υπάρχει/συσταθεί μια ομάδα η οποία θα υποστηρίξει το εγχείρημα από την αρχή. Οι επενδυτές θα επενδύσουν σε μία ομάδα, στην αποφασιστικότητα της, στην δυναμική της και λιγότερο στην ιδέα.
Το πρώτο βήμα για έναν ιδιώτη είναι να δοκιμάσει την ιδέα του, δηλαδή πρώτα από όλα να την "πολεμήσει" για να δει πόσο ισχυρή είναι. Αυτό είναι ένα και από τα πρώτα βήματα για να ξεκινήσει κάποιος να συντάσσει ένα business plan (υπάρχουν πολύ πιο σύγχρονες μέθοδοι-εργαλεία όπως το "Lean Canvas"). Άρα το πρώτο βήμα είναι να ξεκινήσει να δομεί το business plan, πρώτα από όλα για να δει κατά πόσο η ιδέα του ευσταθεί και έχει νόημα ύπαρξης, να μετρήσει τον ανταγωνισμό κ.π.α.
Στην Ελλάδα έχουν ξεκινήσει πολλά προγράμματα incubation & acceleration ιδεών όπου μπορούν να απευθυνθούν ιδιώτες, να δοκιμάσουν και να εξελίξουν πραγματικά τις ιδέες τους και να βοηθηθούν στην δημιουργία του business plan και όχι μόνο. Μπορούν να έχουν πρόσβαση σε επενδυτές, συμβούλους, νομικούς κ.α. που θα βοηθήσουν στην οικοδόμηση της ιδέας και την μετεξέλιξη της σε εταιρεία.
Αφού η ιδέα πάρει τον δρόμο της και μετεξελιχθεί σε μια μορφή εταιρείας, επόμενο βήμα είναι να αναζητήσει κεφάλαια. Κάποιος ξεκινάει πρώτα από όλα από το τρίπτυχο Friends, Fools and Family. Μετέπειτα υπάρχουν και ιδιώτες επενδυτές καθώς και VC Funds (Venture Capital Funds).
Από εδώ και πέρα και εάν και εφόσον για την εταιρεία έχει πραγματικά νόημα μια εφαρμογή (αυτό θα έχει προκύψει στο business plan ή μετέπειτα) τότε θα έχει καταλήξει στο τι θα θέλει να ικανοποιήσει πραγματικά με την εφαρμογή. Οπότε πλέον μπορεί να αρχίσει να αναζητεί συνεργάτη. Έχει σημασία εδώ να καταλάβουν οι ενδιαφερόμενοι πως αναζητούν συνεργάτη και όχι απλά τιμές, ξεκάθαρα για τον λόγο ότι οι εφαρμογές δεν είναι στατικές. Από την στιγμή που θα δημιουργηθεί το αρχικό προϊόν διαρκώς θα πρέπει να εξελίσσεται και να διευρύνεται. Επίσης τα λειτουργικά συστήματα iOS & Android έχουν διαρκώς αναβαθμίσεις που σημαίνει ότι πρέπει η κατασκευάστρια εταιρεία να υποστηρίζει τον πελάτη με συμβόλαια υποστήριξης και συντήρησης. Επίσης διαρκώς βγαίνουν στην αγορά νέες συσκευές όπου θα πρέπει να γίνει προσαρμογή του κώδικα για τις συγκεκριμένες.
Επειδή οι τεχνολογίες ειδικά στον χώρο ανάπτυξης εφαρμογών κινητών συσκευών εξελίσσονται με ραγδαίους ρυθμούς, θα πρέπει ο συνεργάτης που θα επιλέξει να φέρει το τεχνολογικό υπόβαθρο και την συναναστροφή με το εξωτερικό έτσι ώστε να λαμβάνει πάντα Added Value Services υψηλού επιπέδου. Καθώς όπως λένε και στο μεγαλύτερο συνέδριο τεχνολογίας στον κόσμο ΜWC, (Mobile World Congress) "Mobile is Everything", τα πάντα πλέον είναι στον "mobile" κόσμο άρα μια εταιρεία για να παρέχει λύσεις αξίας στους πελάτες της θα πρέπει να έχει συνεργατική κουλτούρα και να αξιοποιεί υφιστάμενες λύσεις αξίας.
Προσφιλής τρόπος ανάπτυξης εφαρμογών είναι και η προσέγγιση MVP (Minimum Viable Product) - Ελάχιστο Βιώσιμο Προϊόν. Άρα η εταιρεία μαζί με την εταιρεία Development δημιουργούν το ελάχιστο αυτό προϊόν προκειμένου η εταιρεία να ξεκινήσει και με χαμηλότερα κοστολόγια αλλά και για να δοκιμάσει πραγματικά το τι θα είχε νόημα για τους πελάτες. Μετά η εφαρμογή μπορεί να χτίζετε τμηματικά. Έτσι αυξάνουμε διαρκώς και τις προσδοκίες και την ικανοποίηση των τελικών πελατών. Πιστεύουμε πως ειδικά για startups (νεοφυής επιχειρήσεις) η λογική ενός MVP πρέπει να είναι στις προτεραιότητες τους όταν προσχεδιάζουν μια εφαρμογή.
Συνοψίζοντας λοιπόν εάν μπορούσαμε να βάλουμε τα βήματα σε μια σειρά που πρέπει να ακολουθήσει κάποιος για να φτιάξει μια εφαρμογή:
1. Δημιουργία ομάδας
2. Δημιουργία Business Plan (ή πολύ πιο σύγχρονο εργαλείο όπως το "Lean Canvas")
3. Ιncubation and acceleration (εκκόλαψη και επιτάχυνση της ιδέας)
4. Αναζήτηση κεφαλαίων
5. Αναζήτηση εταιρειών συνεργατών που θα αναλάβουν την ανάπτυξη και υποστήριξη της εφαρμογής
6. Διαρκής βελτίωση και επικαιροποίηση του προϊόντος.
Σημειώνουμε ότι το βήμα 2&3 μπορεί να γίνει και παράλληλα.
Γράφει ο Σπύρος Καράμπαμπας, Product Development Director της SOFTWeb.
Σχόλια