Η τεχνητή αύξηση του κόστους ζωής και οι μεγάλες αυξήσεις που έγιναν στους ναύλους από τους αερομεταφορείς φρενάρουν τη ζήτηση για ταξίδι στην Ευρώπη, αλλάζοντας τις ισορροπίες μεταξύ προσφοράς και ζήτησης των ξενοδόχων στην Ελλάδα. Πρόκειται για δύο εξωτερικούς παράγοντες που ανατρέπουν μέχρι στιγμής τα δεδομένα για τον τουρισμό σε συνδυασμό με την ανεξέλεγκτη ελευθερία που κυριαρχεί στα καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης.
Σε ρεπορτάζ που έκανε το epixeiro.gr στην Κρήτη για την πληρότητα των ξενοδοχείων, ο πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου του συλλόγου διευθυντών ξενοδοχείων της Κρήτης, Γιώργος Σφακιανάκης, και γενικός διευθυντής του Wyndham Grand Crete Mirabello Bay, παρατηρεί ότι υπάρχει μία πτώση στην Κρήτη, προσώρας περίπου -15% και αυτό οφείλεται το αποδίδει στις αλόγιστες αυξήσεις των αεροπορικών ναύλων και στην εκτίναξη του κόστους ζωής στον κόσμο, αναφέροντας το παράδειγμα των Γερμανών, που είναι και αγορά στόχος και ορόσημο για την Ελλάδα. Χαρακτηριστικά, έχοντας μεγάλη εργασιακή εμπειρία από την τουριστική αγορά της Γερμανίας και ειδικότερα της Κολωνίας, τονίζει ότι «οι Γερμανοί σε περιόδους ακρίβειας επιλέγουν να μην ταξιδεύουν στο εξωτερικό», συμπληρώνοντας ότι ο Γερμανός ανεξαρτήτως εισοδήματος δεν καταναλώνει, προκειμένου να αμυνθεί και να αναχαιτίσει ακόμα και τα ελάχιστα κύματα ακρίβειας.
Στο σημείο αυτό αξίζει να αντιπαραθέσουμε τις θέσεις των μεγάλων Γερμανών τουριστικών πρακτόρων, οι οποίες διατυπώνονταν πέρυσι. Οι θέσεις αυτές υποστήριζαν ότι οι πολίτες από τις γερμανόφωνες χώρες επέλεγαν να ταξιδεύουν εντός της Κεντρικής Ευρώπης λόγω της ακρίβειας εκμεταλλευόμενοι τις μεγάλες εκπτώσεις και τις συνδυασμένες προσφορές που κάνουν οι σιδηρόδρομοι στην Κεντρική με τα ξενοδοχεία και άλλους κλάδους του τουρισμού και της εστίασης.
Τι αναφέρει σημερινή ανάλυση του ΣΕΤΕ για τις χώρες της Κεντρικής Ευρώπης
Τη στιγμή, ωστόσο, που γράφονται οι αράδες αυτές, ο ΣΕΤΕ δίνει στη δημοσιότητα στοιχεία σχετικά που αναφέρουν πλέον ότι: «Στις χώρες της κεντρικής Ευρώπης, Αυστρία, Βέλγιο, Γερμανία, Ελβετία, Ολλανδία, τους προηγούμενους 3 έως 6 μήνες, οι διακοπές στο εξωτερικό υπερισχύουν των διακοπών στο εσωτερικό» δείχνοντας μία τάση στροφής των χωρών αυτών προς τον εξερχόμενο τουρισμό.
Πώς απαντώνται τα θέματα ακρίβειας και πληθωρισμού
Η ίδια έρευνα, απαντώντας σε θέματα ακρίβειας και πληθωρισμού που επηρεάζει τα εισοδήματα των καταναλωτών από τη Γερμανία και το Ηνωμένο Βασίλειο, επισημαίνει ότι «ως προς τις πληθωριστικές πιέσεις οι δύο κύριες αγορές της Ελλάδας: Γερμανία και Ηνωμένο Βασίλειο δεν επηρεάζονται στον ίδιο βαθμό. Οι μεν Γερμανοί είναι πιο συντηρητικοί στις ταξιδιωτικές τους δαπάνες από άλλους Ευρωπαίους σε περιόδους κρίσεων (επιβεβαιώνοντας το ρεπορτάζ του epixeiro.gr), ενώ η διάθεση των Βρετανών για ταξίδια παραμένει υψηλή, τάση που καταγράφεται και στην εξέλιξη του προγραμματισμού αεροπορικών θέσεων σύμφωνα με το Airdata Tracker του ΙΝΣΕΤΕ.
Εκπτώσεις τελευταίας στιγμής για ναυλωμένες πτήσεις
Τα ξενοδοχεία από την άλλη, στο πρόβλημα αυτό απαντούν με εκπτώσεις που δίνουν ίσως και μέχρι 10% σε τουριστικού πράκτορες, με πακέτα προσφορών, αν ένας πράκτορας θέλει τελευταία στιγμή να βάλει ναυλωμένη πτήση προς την Ελλάδα, αναβαθμίσεις των τουριστικών μονάδων, προσθέτοντας περαιτέρω επιλογές στους ήδη προγραμματισμένους επισκέπτες.
Σύζευξη τοπικών προϊόντων με το τουριστικό προϊόν
Ταυτόχρονα δρομολογούν ενέργειες ώστε να ολοκληρωθεί, όπως χαρακτηριστικά διευκρινίζει ο κος Σφακιανάκης, «η σύζευξη» μεταξύ ξενοδόχων και τοπικών παραγωγών για την προώθηση των τοπικών προϊόντων στο πλαίσιο της στρατηγικής του ΣΕΤΕ για την ενίσχυση του τουριστικού προϊόντος και της τουριστικής κίνησης στις Περιφέρειες της Ελλάδας.
Η προβολή και ανάδειξη των τοπικών προϊόντων μίας Περιφέρειας στα ξενοδοχεία είναι κάτι το οποίο, σύμφωνα με απαντήσεις που πήρε το epixeiro.gr από υψηλόβαθμα στελέχη της τουριστικής αγοράς, δεν μπορεί να επιτευχθεί προσώρας με επιτυχία. Όχι, γιατί δεν υπάρχει η διάθεση ή το κατάλληλο μάρκετινγκ, αλλά γιατί αφενός το προϊόντα δεν έχουν πιστοποιήσεις και αφετέρου οι περισσότεροι σύνδεσμοι τοπικών προϊόντων δεν πωλούν προϊόντα στα ξενοδοχεία. Ελλείψει των δύο αυτών βασικών συντελεστών, η σύνδεση του τουριστικού προϊόντος με την τοπική κοινωνία στο επίπεδο αυτό είναι δύσκολη έως και ανέφικτη, για αυτό το λόγο και τα ξενοδοχεία δεν μπορούν να δουλέψουν με επιτυχία το Ελληνικό Πρωινό.
Ο κίνδυνος της αφερεγγυότητας ελλοχεύει πάντα, οι ασφαλιστικές δεν ασφαλίζουν
Ένα άλλο, τέλος, πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι ξενοδόχοι σύμφωνα με τον κύριο Σφακιανάκη είναι ο κίνδυνος αφερεγγυότητας προμηθευτών, τουριστικών πρακτόρων, ταξιδιωτικών γραφείων ή καθυστερήσεων στην εφοδιαστική αλυσίδα, καθώς και ο κίνδυνος των πτωχεύσεων. Ο ίδιος υπογραμμίζει ότι οι ασφαλιστικές πιστώσεων δεν δίνουν εύκολα όρια είτε για την κάλυψη των πιστώσεων είτε των εγγυήσεων.
Η Ελλάδα στους δέκα πρώτους προορισμούς
Σύμφωνα με τα σημερινά στοιχεία του ΣΕΤΕ, η Ελλάδα συγκαταλέγεται στο top-10 των προορισμών εξερχόμενου τουρισμού στις υπό εξέταση αγορές, με εξαίρεση την αγορά των ΗΠΑ βάσει στοιχείων του UNWTO για το έτος 2021 (τελευταία διαθέσιμα στοιχεία). Ειδικότερα, κατείχε την πρώτη θέση στην αγορά της Κύπρου, τη δεύτερη θέση στην αγορά του Ηνωμένου Βασιλείου και την τρίτη θέση στις αγορές της Γαλλίας, του Ισραήλ και της Σερβίας. Παράλληλα, η Ελλάδα κατατάσσεται υψηλά στις προτιμήσεις και στις υπόλοιπες αγορές: τέταρτη (4η) στις αγορές της Ρουμανίας, της Ιταλίας και της Πολωνίας, πέμπτη (5η) στην Αυστρία, έκτη (6η) στη Γερμανία, στην Ελβετία, στο Βέλγιο και όγδοη (8η) στην Ολλανδία και τη Σουηδία. Η εικόνα διαφοροποιείται σημαντικά όσον αφορά τους μεσογειακούς προορισμούς, με την Ελλάδα να βρίσκεται σε όλες τις αγορές στο top-5 των κυριότερων προορισμών.
Σχόλια