Ισχυρίζεστε ότι ανήκετε σε εκείνη την κατηγορία ανθρώπων που πιστεύουν πως έχουν ένα φοβερό concept και μια καταπληκτική ιδέα για μια νέα υπηρεσία η οποία θα σπάσει κόκκαλα και θα την αγοράσουν οι δυνητικοί τους πελάτες με κλειστά μάτια; Έχετε εθιστεί στη σκέψη ότι «το έχετε» και ότι θα κάνουν ουρά και θα σας παρακαλούν;
Καταφέρατε να πείσετε τους εαυτούς σας –δεν ξέρω πώς το κατορθώσατε αλλά θα ήθελα να μου δείξετε αν υπάρχει τέτοιο κόλπο που η αυτοπεποίθηση να τρέχει από τα αυτιά σας– ότι είστε μοναδικοί, χωρίς ανταγωνισμό και ότι ακόμα όσοι υπάρχουν θα παραδοθούν στο μεγαλείο σας όταν κάνετε τη μνημειώδη εμφάνιση σας στην επιχειρηματική σκηνή; Αισθάνεστε ότι εσείς «δεν χρωστάτε σε κανέναν» ενώ όλοι οι άλλοι σας χρωστάνε; Σνομπάρετε θερμοκοιτίδες, δομές ανάπτυξης της επιχειρηματικότητας, innovation hubs, incubation hubs και startup accelerators αφού όλα αυτά και οι άνθρωποι τους θα πρέπει να υποκλίνονται στην ευφυία σας που καταφέρατε να συλλάβετε μια τέτοια ιδέα; Εξάλλου τι μπορούν να ξέρουν όλοι αυτοί, μαζί με τους μέντορες, τους coaches και τους business advisors;
Είστε βέβαιοι ότι θέλετε να γίνετε επιχειρηματίες; Ο λόγος που ρωτάω είναι γιατί κανένας σας δεν έχει την παραμικρή ιδέα από επιχειρείν. Αυτό όμως είναι το λιγότερο. Το κακό είναι ότι δεν κάνετε κάτι για να μάθετε. Δεν καταδέχεστε να παρακολουθήσετε κάποιο εκπαιδευτικό πρόγραμμα ούτε έστω να διαβάσετε κάποια βιβλία για να κάνετε μια αρχή. Φαντασιώνεστε ότι θα «πιάσετε την καλή» και ότι η ιδέα θα σας αποφέρει χρήματα. Έτσι απλά. Πώς θα υλοποιήσετε την ιδέα σας; Πόσο και πώς θα πουλήσετε την υπηρεσία που θα λανσάρετε, αν καταφέρετε ποτέ να φτάσετε μέχρι αυτού του σημείου; Ποιοι ακριβώς είναι οι πελάτες σας; Πώς θα επικοινωνήσετε μαζί τους; Ετοιμάζετε κάποιο business plan; Εκκωφαντική σιωπή.
Κάποτε είχα ρωτήσει μια wannabe επιχειρηματία σχετικά με το ποιος ή ποιοι, από την ομάδα της, θα είναι εκείνοι που θα αναλάβουν το ρόλο των πωλήσεων των νέων προϊόντων που σκεφτόντουσαν να σχεδιάσουν. Φαίνεται πως μια τέτοια ερώτηση είχε περάσει από το μυαλό της γιατί μου απάντησε αμέσως, δίνοντας μου δύο ονόματα. «Μα αυτοί δεν έχουν αρθρώσει λέξη σε όλες τις συναντήσεις μας. Δεν έχουν κοινωνικές δεξιότητες, στερούνται αυτοπεποίθησης, ντρέπονται ακόμα και τη σκιά τους. Αν βρεθούν μπροστά σε πελάτη, δεν θα ξέρουν ούτε να συλλαβίσουν το όνομα τους» της απαντάω. «Μέχρι τότε θα έχουν μάθει» μου απάντησε αδιάφορα και μου φάνηκε περιττό να δώσω συνέχεια.
Η δημιουργικότητα δεν έχει καμία σχέση με την καινοτομία. Να το επαναλάβω. Δημιουργικότητα είναι η ικανότητα να παράγουμε νέες ιδέες. Καινοτομία είναι η εφαρμοσμένη δημιουργικότητα. Είναι η ανάπτυξη νέων προϊόντων, υπηρεσιών, συστημάτων και διαδικασιών, με στόχο τη δημιουργία πλεονεκτημάτων και προστιθέμενης αξίας. Στη δική σας περίπτωση, η καινοτομία βρίσκεται πάρα πολύ μακριά. Στην καλύτερη περίπτωση να είστε δημιουργικοί αφού έχετε αναπτύξει μια νέα ιδέα. Φυσικά, εσείς αισθάνεστε εξαιρετικά δημιουργικοί διότι πιστεύετε ότι η ιδέα σας θα σαρώσει. Και κάτι ακόμα. Πώς είστε 100% σίγουροι ότι η ιδέα σας είναι τελείως νέα; Για σας είναι νέα, αλλά για τους άλλους;
Στο γνωστικό σας αντικείμενο μπορεί να είστε εξαιρετικοί αλλά αυτό δεν φτάνει. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι είστε καλοί τεχνίτες, μηχανικοί, επιστήμονες και ακαδημαϊκοί αλλά αυτά δεν αποτελούν καμία εγγύηση ότι θα πετύχετε ως επιχειρηματίες. Αν βρισκόμουν στη δική σας θέση, θα ήθελα να έχω ένα άτομο στην ομάδα μου με επαρκή γνώση και εμπειρία από το χώρο των επιχειρήσεων που θα μας καθοδηγεί, θα μας κατευθύνει και θα αναλάβει το εμπορικό σκέλος ή αν προτιμάτε θα είναι υπεύθυνος του business development. Στην αρχή, μη θεωρήσετε ότι είναι αναγκαίο να μιλάτε ακριβώς την ίδια γλώσσα. Βεβαίως για να λέγεστε επιχειρηματίες θα χρειαστεί να μάθετε πολλά πώς, τι και γιατί. Διαφορετικά, θα παραμείνετε καλοί στα στενά πλαίσια του αντικειμένου σας αλλά δεν θα αποκτήσετε επιχειρηματική κουλτούρα.
Και η σχέση σας με τους άλλους ανθρώπους; Εκεί δεν τα πάμε και πολύ καλά. Αν μιλάτε σε συνεργάτες, συναδέλφους, πελάτες και προμηθευτές με τον τρόπο που έχω ακούσει να επικοινωνείτε μεταξύ σας, να επιχειρηματολογείτε, να διαπραγματεύεστε και να ανταλλάσσετε απόψεις, τα πράγματα φαίνονται πολύ ζόρικα. Η προσκόλληση σας μπροστά σε δύο οθόνες όλη την ημέρα και κάθε μέρα μπορεί να σας οδηγήσει σε ένα ζοφερό αποτέλεσμα. Ξεμαθαίνετε να επικοινωνείτε, ξεχνάτε τη γλώσσα, αποξενώνεστε από τους ανθρώπους και αρχίζετε να πιστεύετε ότι δεν είναι απαραίτητο.
Ναι στην αυτοπεποίθηση και ναι στην ταπεινότητα. Το δεύτερο ναι χρειάζεται να είναι μεγαλύτερο από το πρώτο. Μπορώ να αντιληφθώ έννοιες όπως ο ενθουσιασμός, η αδημονία για το αποτέλεσμα, η αυτοπεποίθηση, η φιλοδοξία και η πίστη σε αυτό που επιχειρείτε να πραγματώσετε αλλά η έλλειψη ταπεινότητας, σεβασμού, αγνωμοσύνης, αυτογνωσίας και υπέρμετρης αυταρέσκειας είναι δυσμενείς και αρνητικοί οιωνοί για την επίτευξη του πολυπόθητου αποτελέσματος. Επιπλέον δεν έχετε κανένα λόγο να έχετε καβαλήσει το καλάμι. Ακόμα δεν έχετε τίποτα στα χέρια σας που να δείχνει ότι η επιτυχία είναι δεδομένη.
Νομίζω ότι αυτό το κλείσιμο είναι απολύτως ταιριαστό. «Να θυμάστε ότι είστε απολύτως μοναδικοί. Όπως (άλλωστε) είναι ο κάθε άνθρωπος» Margaret Mead – Ανθρωπολόγος. (Η λέξη στην παρένθεση είναι δική μου για περισσότερη έμφαση).
Σχόλια