Πώς λύνεται η εξίσωση της γνωριμίας με μια μουσική ιδιοφυΐα των περασμένων ετών, στο σήμερα; Πώς τα κατακερματισμένα προσωπικά αντικείμενα, οι χειρόγραφες σημειώσεις και οι παρτιτούρες που μοιάζουν με αρχιτεκτονικά σχέδια αλλά και το αντίστροφο, μπορούν να μας φέρουν μπροστά στο έργο του;
Και πως οι Ηχητικές Οδύσσειες μπορούν να στρώσουν το χαλί στο άκουσμα μιας μαγευτικής ακουστικής “Ιθάκης” με ηλεκτρονικούς ήχους δημιουργημένους σε υπολογιστή;
Όσους υπολογισμούς και αν κάνουμε, η επίσκεψη στην ολοκαίνουργια έκθεση του ΕΜΣΤ για τον Ιάννη Ξενάκη (1922-2001 ) που εξελίσσεται σε δύο ορόφους χρησιμεύε,ι σαν ένα πραγματικό, γλαφυρό “λυσάρι” .
Ηχητικοί τ(ρ)όποι σε δύο ορόφους
Μέσα από τα προσωπικά αντικείμενα στο ισόγειο του ΕΜΣΤ και στο παράλληλο άκουσμα των ήχων που σκεπάζουν την προσωπική Οδύσσεια του επισκέπτη στην προσέγγιση του πολυεπίπεδου και ριζοσπαστικού έργου του Ιάννη Ξενάκη, προκύπτει μια συνάντηση. Μια συνάντηση στον νέο δρόμο που ίδιος χάραξε για την μουσική και τον πολιτισμό του 21ου αιώνα.
Θεωρητικός της μουσικής, αρχιτέκτονας, μηχανικός, μαθηματικός και ένας από τους πιο προοδευτικούς και δημιουργικούς στοχαστές του δεύτερου μισού του 20ού αιώνα. Κάθε πτυχή της προσωπικότητας και του έργου του διαφαίνεται σε αντικατοπτρισμό μέσα από βιτρίνες δημιουργώντας ένα ευφάνταστο παζλ που εμφανίζει τελικά την ροή ή καλύτερα “το άκουσμα” των στοχασμών του.
Παράλληλα, στον 3ο όροφο του Μουσείου παρουσιάζεται η έκθεση "Ο Ξενάκης και η Ελλάδα" που διερευνά την πολύπλοκη σχέση του με την πατρίδα του, μέσα από ένα πλούσιο αρχειακό υλικό, φωτογραφίες και επιστολές.
Κατά τη δεκαετία του 1950, ο Ξενάκης έσπασε τους κώδικες και συνέθεσε ένα χαρακτηριστικά δικό του είδος σύγχρονης μουσικής που εμείς σήμερα έχουμε την δυνατότητα να επαναπροσεγγίσουμε. Αρχαιότητα, φύση, μοντερνισμός και τεχνολογία χορεύουν σε έναν κωδικοποιημένο αλλά απόλυτα μεθυστικό ρυθμό.
Από την χρήση των μαθηματικών μοντέλων και, κυρίως, της θεωρίας των παιγνίων στη μουσική έως τη συμμετοχή στις πρώτες νύξεις μουσικής σύνθεσης από υπολογιστή, ο Ξενάκης, δημιούργησε το δικό του σύμπαν γεμάτο με κορυφαίες επιρροές για την ανάπτυξη της ηλεκτρονικής μουσικής σε παγκόσμιο επίπεδο.
*Το Musée de la Musique-Philharmonie de Paris από την Γαλλία, το Ωδείο Αθηνών, το Κέντρο Σύγχρονης Μουσικής Έρευνας (ΚΣΥΜΕ) και το ΕΜΣΤ διοργανώνουν τη μεγαλύτερη εκθεσιακή παρουσίαση γοια τον Ιάννη Ξενάκη που έχει παρουσιαστεί ποτέ σε παγκόσμιο επίπεδο.
Διάρκεια εκθέσεων: έως 07.01.2024
Σχόλια