Υπάρχει ένας ενιαίος και αδιαίρετος στόχος για τις χώρες που έλαβαν μέρος στη διάσκεψη του Παρισιού το 2019 και αυτός δεν είναι άλλος από την επιβράδυνση της υπερθέρμανσης του πλανήτη κατά 1,5⁰C, οδηγώντας την ευρωπαϊκή ήπειρο στο δρόμο της κλιματικής ουδετερότητας μέχρι το 2050.
Ένας παράγοντας που φαίνεται να επηρεάζει δραματικά αυτή την πράσινη μετάβαση είναι η αυτοκίνηση. Πως θα δημιουργήσουμε μια «πράσινη» Ευρώπη όταν στις χώρες της, σύμφωνα με στοιχεία της ACEA, κυκλοφορούν 246,3 εκατ. αυτοκίνητα -5,1 εκατ. εκ των οποίων στην Ελλάδα- με μόλις το 12,5% εξ αυτών να είναι ηλεκτρικά;
O συνδυασμός της ηλεκτροκίνησης με τεχνολογίες χαμηλού άνθρακα μπορεί να οδηγήσει σε ταχύτερη απανθρακοποίηση μετακινήσεις και μεταφορές και, επιπλέον, σε ανεκτό κόστος για τους καταναλωτές και τους φορολογούμενους, δεδομένου ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στις περισσότερες αγορές του κόσμου είναι ακριβότερα από τα συμβατικά και δεν επιδοτούνται από τις κυβερνήσεις, σημειώνει ο Σύνδεσμος Ευρωπαϊκής Διύλισης «FuelsEurope». Να θυμίσουμε ότι στην Ευρωπαϊκή Ένωση τα αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης και τα φορτηγά καταναλώνουν περίπου το 72% της συνολικής ενέργειας που ξοδεύεται για μετακινήσεις και μεταφορές.
Με αυτά τα δεδομένα η Ευρωπαϊκή Ένωση άλλαξε στάση και ανακοίνωσε τον Μάρτιο που μας πέρασε πως συμφωνεί στη διατήρηση των κινητήρων εσωτερικής καύσης και μετά το 2035, με μία όμως προϋπόθεση, τα αυτοκίνητα να χρησιμοποιούν κλιματικά ουδέτερα καύσιμα.
Λατρεύουμε τις προκλήσεις
Μέχρι να έρθει το φθινόπωρο του 2024, όπου θα αποσαφηνιστούν οι όροι αυτής της νέας πραγματικότητας, οι εταιρείες παραγωγής καυσίμων πρέπει να βρουν λύση σε αυτή τη νέα πρόκληση.
Η λύση βρέθηκε. Πρόκειται για τα ανανεώσιμα υγρά καύσιμα» και τα efuels, ή αλλιώς «συνθετικά καύσιμα». Τα efuels είναι 100% ανανεώσιμα, μπορούν να χρησιμοποιηθούν από τα συμβατικά αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης και η τεχνολογία παραγωγής τους έχει ήδη «κατακτηθεί» από τις πετρελαϊκές εταιρείες. Τα καύσιμα αυτά δεν θα προέρχονται από ορυκτούς υδρογονάνθρακες, αλλά από βιομάζα, δεσμευμένο διοξείδιο του άνθρακα, απόβλητα, κλπ.
Το σημαντικό είναι ότι αυτά τα καύσιμα μπορούν να χρησιμοποιηθούν και από τα υφιστάμενα οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης, έχοντας χαμηλό ή μηδενικό ανθρακικό αποτύπωμα, μας λέει η HELLENiQ ENERGY, η οποία προωθεί την παραγωγή κλιματικά ουδέτερων καυσίμων.
Πράσινα καύσιμα σημαίνει επενδύσεις, άρα κόστη. Υπάρχουν κίνητρα;
Αίτημα του Συνδέσμου Ευρωπαϊκής Διύλισης προς τα ευρωπαϊκά όργανα και τις κυβερνήσεις των χωρών - μελών είναι να δοθούν κίνητρα (φορολογικά, επενδυτικά κ.λπ.) για την παραγωγή των νέων «πράσινων» καυσίμων. Στόχος του κλάδου παραγωγής καυσίμων έως το 2050 το αργότερο, είναι κάθε λίτρο υγρού καυσίμου να είναι κλιματικά ουδέτερο, επιτρέποντας τη μείωση των εκπομπών ρύπων από τις οδικές μεταφορές κατά 100% και από την αεροπορία και τη ναυτιλία κατά 50%. Σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης, και με βάση τα σημερινά κόστη και τις διαθέσιμες τεχνολογίες, το ύψος των επενδυτικών αναγκών για την παραγωγή υγρών καυσίμων χαμηλού άνθρακα σε επαρκείς ποσότητες για όλες τις μεταφορές εκτιμάται στα 40 δις ευρώ έως το 2035, και στα 400 με 650 δισεκατομμύρια ευρώ έως το 2050.
Σήμερα, η συνολική ετήσια κατανάλωση καυσίμων μεταφορών στην Ευρώπη ανέρχεται στους 350 εκατ. τόνους, ποσότητα η οποία αναμένεται να μειωθεί στους 160 εκατ. τόνους λόγω της διείσδυσης της ηλεκτροκίνησης, αλλά και της ενεργειακής εξοικονόμησης από τη βελτίωση των υπαρχουσών τεχνολογιών. Τα νέα «ανανεώσιμα» και «συνθετικά» καύσιμα θα μπορούν να εισφέρουν αυτούς τους 160 εκατ. τόνους ισοδύναμου πετρελαίου που προβλέπεται ότι θα χρειαζόμαστε ετησίως για το σύνολο των μεταφορών ως το 2050, συμβάλλοντας έτσι στην κατάργηση των ορυκτών καυσίμων.
Είναι έτοιμες οι εταιρείες διύλισης για κάτι τέτοιο;
Όπως μας λέει η HELLENiQ ENERGY, έχει θέσει ως στόχο το δραστικό περιορισμό των εκπομπών από τις διεργασίες της κατά 50%, έως το 2030. Η μετάβαση από τα ορυκτά στα ανανεώσιμα καύσιμα, αποτελεί κομμάτι της Στρατηγικής "Vision 2025" και, στο πλαίσιο αυτό, σχεδιάζει την παραγωγή προϊόντων που δεν θα έχουν ως πρώτη ύλη τους ορυκτούς υδρογονάνθρακες αλλά τη βιώσιμη βιομάζα, το δεσμευμένο διοξείδιο του άνθρακα, τα απόβλητα. Τα βιώσιμα βιοκαύσιμα αλλά και τα «συνθετικά» θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν από τα οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης, έχοντας χαμηλό, ή ακόμη και μηδενικό ανθρακικό αποτύπωμα.
Το πρόγραμμα "Vision 2025" της HELLENiQ ENERGY, περιλαμβάνει επενδύσεις ύψους 4 δισ. ευρώ για τα επόμενα χρόνια, που κατά το ήμισυ θα διατεθούν για την ανάπτυξη στη νέα ενέργεια και στις ΑΠΕ, ενώ τα υπόλοιπα θα δοθούν για την ενίσχυση της παραδοσιακής δραστηριότητας και τη βελτιστοποίηση του περιβαλλοντικού αποτυπώματός της.
Το διυλιστήριο Ελευσίνας θα αναδειχθεί σε υπόδειγμα για την ενεργειακή μετάβαση και τη μείωση των εκπομπών άνθρακα. Θα υλοποιηθεί ένα έργο δέσμευσης διοξειδίου του άνθρακα με στόχο την παραγωγή «μπλε υδρογόνου», αλλά και ένα πιλοτικό έργο παραγωγής «πράσινου υδρογόνου» με ηλεκτρόλυση, κάνοντας χρήση ανανεώσιμου ηλεκτρισμού από φωτοβολταϊκό πάρκο που θα αναπτυχθεί εντός των εγκαταστάσεων. Παράλληλα, στο διυλιστήριο Θεσσαλονίκης δημιουργείται μονάδα παραγωγής ανανεώσιμου diesel με συγκατεργασία βιώσιμων πρώτων υλών, η οποία θα ολοκληρωθεί το 2024.
Πλεονεκτήματα των "πράσινων" καυσίμων
- Μειώνουν τις εκπομπές CO2 έως και 90% στον τομέα των μεταφορών σε σχέση με τη βενζίνη και το πετρέλαιο κίνησης.
- Αποτελούν την πλέον αποτελεσματική λύση για τη μείωση των εκπομπών από τα περίπου 200 εκ. οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης που θα παραμείνουν σε κυκλοφορία στην Ευρώπη μετά το 2035.
- Περιορίζουν την πίεση για τα δημόσια οικονομικά που ενέχει ο πλήρης εξηλεκτρισμός του στόλου και η ανάπτυξη νέων υποδομών διανομής ηλεκτρικής ενέργειας και ταχείας φόρτισης.
- Δίνουν τη δυνατότητα επιλογής στους καταναλωτές μεταξύ των τεχνολογιών χαμηλών εκπομπών CO2, καθιστώντας την μετάβαση των μετακινήσεων δίκαιη και προσιτή σε όλους.
- Συμβάλλουν στη διατήρηση της βιομηχανικής παραγωγής και των θέσεων εργασίας σε Ελλάδα και Ευρώπη.
Πόσο φθηνά θα είναι τα πράσινα καύσιμα;
Το πόσο θα κοστίσουν αυτά τα νέα καύσιμα, που δεν θα επιβαρύνουν το περιβάλλον, μένει να το δούμε. Ειδικά η χώρα μας, δεν φημίζεται για τις χαμηλές τιμές της αρκεί να αναλογιστούμε ότι σήμερα καταλαμβάνουμε την 7η θέση στην Ευρώπη σε πιο ακριβή βενζίνη με το 60% της τιμής πώλησης να είναι φόροι!
Σχόλια