Κορυφώνονται οι προσπάθειες της εγχώριας τουριστικής βιομηχανίας για ένα καλοκαίρι σε τζίρους και συνολική αξία ανώτερη του 2019.
Την ώρα όμως που τα «κύματα» των τουριστών αυξάνονται στη χώρα μας και τα openings 4στερων - 5στερων ξενοδοχείων ανά την Επικράτεια πληθαίνουν, οι Έλληνες καταναλωτές αναζητούν πιο οικονομικές λύσεις και εναλλακτικούς τρόπους «απόδρασης» το φετινό καλοκαίρι.
Όπως αποτυπώνεται σε ειδική έρευνα του εργαστηρίου ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών για τον ΣΕΛΠΕ, τα εξοχικά φίλων και τα απλά ενοικιαζόμενα δωμάτια είναι οι πλέον ενδεδειγμένες και πιο προσιτές λύσεις.
Παράλληλα, δεν είναι λίγοι αυτοί που σκοπεύουν να μαγειρεύουν σε συστηματική βάση την περίοδο των διακοπών, με τις εκτιμήσεις να οριοθετούν την μέση δαπάνη για την αγορά τροφίμων την ίδια περίοδο στα 120 ευρώ. Σε γενικές γραμμές, τα στοιχεία δείχνουν ότι παρά τα προβλήματα λόγω των πληθωριστικών πιέσεων, ένα σημαντικό κομμάτι του πληθυσμού θα κάνει διακοπές και σημαντικές αγορές τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο, αλλά με μειωμένη δαπάνη, κάτι που είναι αποτέλεσμα και της ευρύτερης τάσης για εξοικονόμηση χρημάτων.
Πιο αναλυτικά:
Η διαμονή
Ειδικότερα, σύμφωνα με την έρευνα, το 20% επιλέγει διαμονή σε ενοικιαζόμενα δωμάτια και μόνο το 9% διαμονή σε ξενοδοχεία (7% χωρίς διατροφή και 2% με πλήρη διατροφή).
Αντίθετα, το 6% επιλέγει camping και το 6% επιλέγει ταξίδι στο εξωτερικό.
Σε γενικές γραμμές καταγράφεται μία πρόθεση του ελληνικού κοινού για οικονομικότερες λύσεις διακοπών προκειμένου να εξοικονομήσει χρήματα για να μπορέσει να πραγματοποιήσει κάποιο ταξίδι, είτε για να μπορέσει να επεκτείνει τη χρονική διάρκεια του.
«Νοικοκύρεμα» στα έξοδα: Μαγείρεμα - αγορά τοπικών προϊόντων
Χαρακτηριστικό είναι ότι το 45% των ερωτηθέντων απαντάει ότι κατά τη διάρκεια των διακοπών μαγειρεύει συχνά, κάτι που σημαίνει ότι προσπαθεί να μειώσει τη δαπάνη της εστίασης.
Παράλληλα το 66% δηλώνει ότι επισκέπτεται συχνά καταστήματα τροφίμων όπως σουπερμάρκετ κάτι που δείχνει και πάλι μία τάση εξοικονόμησης χρημάτων, ενώ το 53% αγοράζει τοπικά προϊόντα.
Το 16% αγοράζει προϊόντα άλλων τύπων στις διακοπές του, είτε αναμνηστικά είδη, είτε λοιπά προϊόντα όπως ρούχα, παπούτσια, κοσμήματα, παιχνίδια κλπ.
Επηρεάζουν αισθητά οι ανατιμήσεις
Η μέση δαπάνη για αγορές προϊόντων στις διακοπές εκτιμάται στα 230 ευρώ. Από αυτά τα 118 ευρώ (δηλαδή το 51%) αφορούν αγορές τροφίμων εκτός εστίασης, όπως π.χ. αγορές από το σουπερμάρκετ, για μαγειρική στο κατάλυμα ή για απευθείας κατανάλωση π.χ. στην παραλία.
Τα 52 ευρώ αφορούν αγορές τουριστικών ειδών, όπως αναμνηστικά είδη και τα 59 ευρώ αγορές άλλων προϊόντων, όπως ρούχα, παπούτσια, παιχνίδια, κοσμήματα καθώς οι καταναλωτές εντάσσουν την αγοραστική εμπειρία στην καθημερινότητα των διακοπών τους. Με βάση αυτά τα στοιχεία, η εγχώρια τουριστική δαπάνη από τον εσωτερικό τουρισμό εκτιμάται στα 380 εκατ. ευρώ.
Παρόλα αυτά, σύμφωνα με τους ερωτηθέντες, η δαπάνη τους για τις φετινές διακοπές εκτιμάται ότι θα είναι μειωμένη κατά 15%. Στο σχήμα 4 καταγράφονται οι λόγοι γι’ αυτή τη μείωση και σύγκριση τους με το 2022.
Ο περισσότερο αρνητικός παράγοντας είναι το μειωμένο εισόδημα λόγω των ανατιμήσεων των προϊόντων με αύξηση από 63% σε 69%, ακολουθεί το κόστος μεταφορικών με μείωση από 52% σε 43%, το αυξημένο κόστος διαμονής με αύξηση από 23% σε 38% και το μειωμένο εισόδημα λόγω κόστους ενέργειας με μείωση από 50% σε 37%.
Σχόλια