Κειμενογράφος: Ποιος είναι ο απαραίτητος συνεργάτης για τα ξεχωριστά μηνύματά σας;
Είναι πολύ σημαντικό για τη στρατηγική της εταιρείας (ή όποιου φορέα εκπροσωπείτε) το ότι επιλέγετε να αναθέσετε τη δημιουργία των μηνυμάτων και των επαγγελματικών κειμένων σας σε έναν επαγγελματία κειμενογράφο.
Ο ειδικός της επικοινωνίας με τον οποίο διατηρείτε συνεργασία έχει επιλεγεί με στόχο τη δημιουργία υλικού που θα προβάλλει το τί δημιουργείτε και το τί προσφέρετε στο κοινό όπου απευθύνεστε. Συνεπώς, ο κειμενογράφος σας πρόκειται να μελετήσει ενδελεχώς τις πληροφορίες που θα του δοθούν, καθώς και την εικόνα του ανταγωνισμού και να δημιουργήσει προτάσεις και concept, δηλαδή άξονες συλλογιστικής όπου θα στηριχθούν τα τελικά κείμενα. Τα παραπάνω "βήματα" είναι απαραίτητα να γίνουν στο πλαίσιο της στρατηγικής της επικοινωνίας σας.
Εφόσον ένα brand (με την ευρεία σημασία του όρου) υποστηρίζεται από ένα κειμενογράφο, ουσιαστικά θέτει ως στόχο το να πείσει ένα αγοραστικό κοινό (ή ένα κοινό με άλλου τύπου ενδιαφέροντα) για τα οφέλη που δημιουργεί. Προκειμένου κανείς να πείσει θα πρέπει:
- Να γνωρίζει πολύ καλά τις ανάγκες και τις ελλείψεις αυτών στους οποίους απευθύνεται.
- Να κερδίσει την προσοχή.
Όσον αφορά στο πρώτο σκέλος, ο κειμενογράφος θα ενημερωθεί από εσάς, τον πελάτη του. Σχετικά με το κομμάτι της προσοχής, τα πράγματα έχουν ως εξής: Αφενός μέσω της κειμενογράφησης καλούμαστε να τραβήξουμε την προσοχή με το σωστό τρόπο (όχι αρνητικά). Αφετέρου, από τη στιγμή που θα κερδίσουμε την προσοχή, θα πρέπει και να τη διατηρήσουμε. Θα παρατηρήσατε ότι μέχρι τώρα αναφερόμαστε στους κειμενογράφους ως ανθρώπους της επικοινωνίας. Οι επαγγελματίες της επικοινωνίας δεν εκπαιδεύονται στο να γεμίζουν απλώς τις σελίδες των εντύπων και του διαδικτύου (με συμβατικό υλικό). Άλλωστε, κανείς δεν επιθυμεί μία αδιάφορη παρουσία, σε οποιοδήποτε μέσο ή περιβάλλον επιλέγει να προβάλλεται. Οι έμπειροι κειμενογράφοι γνωρίζουν πώς να δημιουργούν στοχευμένα κείμενα και το μόνο βέβαιο είναι ότι αξίζει να αναζητήσετε ένα έμπειρο κειμενογράφο για την προβολή της δραστηριότητάς σας.
Σε αυτό το σημείο ας θέσουμε ένα ερώτημα: λαμβάνοντας υπόψη ότι κάθε κείμενο όπου βάζετε την υπογραφή σας και κάθε μήνυμα που εκπέμπετε, είναι μέρος της εικόνας και της επαγγελματικής προσωπικότητάς σας, τί θα συνέβαινε εάν διαπιστώνατε ότι ο κειμενογράφος που έχει αναλάβει το παραπάνω υλικό ανταποκρίνεται σε ό,τι αφορά στην επικοινωνία, αλλά δεν κατέχει επαρκώς τη γλώσσα που χρησιμοποιεί;
Πόσες φορές δεν έχει τύχει να δούμε γραμμένα ή να ακούσουμε γραμματικά ή συντακτικά λάθη από επαγγελματίες ακόμη και σε κλάδους που σχετίζονται με την επικοινωνία και την εκφορά δημόσιου λόγου (δημοσιογράφους κλπ.); Και δεν είναι λίγες οι φορές που λάθη που ακούγονται πιο βολικά στα αυτιά μας επαναλαμβάνονται με αποτέλεσμα να συνηθίζονται και να "νομιμοποιούνται" (τελικά, η σωστή διατύπωση είναι το "επέτρεψέ μου" ή το "επίτρεψέ μου";). Έχει σημασία να αξιολογηθούν αυτά τα δεδομένα, καθώς η γλώσσα που χρησιμοποιεί ένας κειμενογράφος είναι το υλικό με το οποίο θα δημιουργήσει, θα διατηρήσει ή και θα βελτιώσει την καλή δημόσια εικόνα σας και θα τραβήξει την προσοχή για τους σωστούς λόγους. Επιπλέον, έχοντας το προτέρημα της απαραίτητης γνώσης της γλώσσας σε συνδυασμό με τις επικοινωνιακές δεξιότητες, το αποτέλεσμα της δουλειάς του κειμενογράφου θα μας σαγηνεύσει, θα μας κάνει να γελάσουμε (με την καλή έννοια...), θα μας ξαφνιάσει και θα μας συγκινήσει! Ας μην ξεχνάμε ότι στη σημερινή εποχή της δύναμης του Διαδικτύου, όπου όλοι έχουμε ένα δημόσιο βήμα, μπορούμε να προβληθούμε, αλλά και να εκτεθούμε πολύ γρήγορα (και κάποιες φορές σχετικά σοβαρά). Αν αναλογιστούμε μάλιστα τη ρήση σύμφωνα με την οποία "τα γραπτά μένουν" (παραμένουν και δημιουργούν εντυπώσεις), αντιλαμβανόμαστε και την ευθύνη που συνοδεύει τον κειμενογράφο που επιλέγουμε.
Αντιλαμβανόμαστε, λοιπόν, ότι τόσο η κατάκτηση μίας γλώσσας, όσο και οι σύγχρονες τεχνικές επικοινωνίας είναι απαραίτητα χαρακτηριστικά για έναν αξιόπιστο κειμενογράφο. Ο συγκεκριμένος συνεργάτης θα κληθεί να δημιουργήσει λογοπαίγνια προκειμένου να τραβήξει την προσοχή, να κατασκευάσει slogan, καθώς και να δώσει ταιριαστά ονόματα στα νέα ή στα ανανεωμένα προϊόντα σας. Οι παραπάνω αναθέσεις, όμως, προϋποθέτουν ένα ταλέντο που στηρίζεται σε επικοινωνιακή, αλλά και σε γλωσσική παιδεία. Για ποιο λόγο; Μα, ακόμη και για τη δημιουργία ενός "ανατρεπτικού" μηνύματος χρειάζεται να γνωρίσουμε πολύ καλά τα δεδομένα που "ανατρέπουμε" (στερεότυπες εικόνες, πεποιθήσεις, σύμβολα ή γλωσσικούς κανόνες), προκειμένου να επέλθει η νέα ικανοποιητική ισορροπία, μέσω ενός πρωτότυπου, αλλά και καθόλα προσεγμένου κειμένου.
Τέλος, η καλή γνώση της γλώσσας από τον κειμενογράφο σας θα αποδειχθεί πολύτιμη κατά τη δημιουργία μεγαλύτερων, αλλά και πολύ πιο σύντομων μηνυμάτων με κοινό στόχο. Άλλη δυναμική έχουν τα κείμενα ενός micro-site, άλλη δυναμική έχει το κείμενο ενός σχετικού φυλλαδίου, άλλη οι τίτλοι με τη λογική teaser και άλλη τα μηνύματα στις υπαίθριες (outdoor) αφίσες σας.
Ένα πράγμα είναι σίγουρο: εσείς έχετε τον πρώτο και τον τελευταίο λόγο για την επιχείρηση ή για όποιο φορέα εκπροσωπείτε, που οπωσδήποτε χαρακτηρίζεται από μία ξεχωριστή και μοναδική προσωπικότητα. Και είναι φυσικό να στοχεύετε στο να μιλήσετε με επιτυχία για όλα αυτά που φτιάχνετε. Βρείτε, λοιπόν, τις σωστές λέξεις... Αλλά και αυτούς που τις γνωρίζουν!
Σχόλια