NEWSFLASH...
Food for Thought
ανάγνωση

Τι δαπάνες κόβουν οι καταναλωτές: τρόφιμα, λογαριασμοί, διακοπές

Τι δαπάνες κόβουν οι καταναλωτές: τρόφιμα, λογαριασμοί, διακοπές

Μπορεί τα πλέον πρόσφατα στοιχεία να δείχνουν σταθερή υποχώρηση του πληθωρισμού, τα «απόνερα» και οι πραγματικές επιπτώσεις στη τσέπη των καταναλωτών είναι σήμερα ορατά.

Οι πληθωριστικές πιέσεις των προηγούμενων μηνών έχουν επηρεάσει τις συνήθειες των καταναλωτών για εξοικονόμηση χρημάτων και αύξηση των εσόδων τους.

Για παράδειγμα, μέχρι το 2019 η ποιότητα ήταν ο νο1 παράγοντας επιλογής, ενώ τώρα το ύψος της χρηματικής δαπάνης αποτελεί μακράν το βασικότερο κριτήριο για την επιλογή τροφίμων.

Σε αυτό το πλαίσιο, αξίζει να αναφερθεί πως το market pass είχε θετική επίδραση στην αγορά, ωστόσο σε μικρό βαθμό.

Τα παραπάνω αποτελούν κρίσιμα συμπεράσματα ειδικής έρευνας του ΙΕΛΚΑ που καταδεικνύουν τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι καταναλωτές, οι οποίες αποδίδονται σε μεγάλο βαθμό στις ανατιμήσεις προϊόντων και υπηρεσιών.

Πώς αλλάζει η συμπεριφορά των καταναλωτών. Αναλυτικά:

  • Το 75% (έναντι 71% τον Ιανουάριο) του κοινού δηλώνει ότι έχει ακυρώσει δαπάνες διασκέδασης όπως είναι η εστίαση, οι διακοπές, τα ταξίδια κ.α.
  • Το 49% (έναντι 50% τον Ιανουάριο) του κοινού δηλώνει ότι έχει αναβάλει εργασίες συντήρησης και επισκευής, π.χ. στο σπίτι ή στο αυτοκίνητο.
  • Το 54% (έναντι 55% τον Ιανουάριο) δηλώνει ότι έχει μειώσει συνολικά τις αγορές σε είδη τροφίμων και είδη παντοπωλείου.
  • Το 27% (έναντι 24% τον Ιανουάριο) δηλώνει ότι έχει χρησιμοποιήσει χρήματα από τις αποταμιεύσεις του προκειμένου να καλύψει τις αγορές του.
  • Το 32% (έναντι 29% τον Ιανουάριο) έχει αναβάλει την πληρωμή λογαριασμών ή έχει προχωρήσει σε στάση πληρωμής των υποχρεώσεων του.
  • Το 17% (έναντι 11% τον Ιανουάριο) δηλώνει ότι έχει αυξήσει τον χρόνο εργασίας ή έχει βρει δεύτερη εργασία προκειμένου να αυξήσει το εισόδημα του.
  • Το 49% (έναντι 40% τον Ιανουάριο) δηλώνει ότι έχει αλλάξει μάρκα-επωνυμία προϊόντος.
  • Μόλις 9% του κοινού δηλώνουν ότι δεν έχουν λάβει κανένα απολύτως μέτρο για την αντιμετώπιση των πληθωριστικών πιέσεων.

ielka_230601_165057.jpg?mtime=20230601165056#asset:418318


Τρόφιμα: Μας νοιάζει μόνο το κόστος;

Όπως αναφέρθηκε παραπάνω πλέον η χρηματική δαπάνη αποτελεί το βασικό κριτήριο σε μεγάλο βαθμό αναφορικά με την επιλογή τροφίμων. Υπενθυμίζεται πως μπορεί να υπήρξε πράγματι κάμψη των πληθωριστικών πιέσεων τους τελευταίους μήνες, λόγω σταδιακής πτώσης του ενεργειακού κόστους, οι τιμές των τροφίμων όμως παραμένουν στα ύψη - σύμφωνα και με τα τελευταία στοιχεία για τον πληθωρισμό.

Ως εκ τούτου, ενώ τα προηγούμενα χρόνια το ποσοστό του αγοραστικού κοινού που αγόραζε βασικό κριτήριο τα χρήματα κινούταν περί το 30% και σε ίδια επίπεδα με τα ποιοτικά κριτήρια, σήμερα το ποσοστό αυτό ξεπερνάει το 60%. Το στοιχείο αυτό δείχνει πόσο έντονη είναι η ανησυχία του κοινού και την αλλαγή στην αγοραστική συμπεριφορά.

Σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, το 8% δηλώνει ότι ξοδεύει λιγότερα χρήματα, προφανώς αντικαθιστώντας μέρος της δαπάνης ιδίων χρημάτων με χρήματα από το market pass, ενώ το 21% δηλώνει ότι ξοδεύει περισσότερα χρήματα σήμερα, προσθέτοντας χρηματική δαπάνη μέσω του market pass στην ιδιωτική δαπάνη χρημάτων. Συνολικά φαίνεται μία θετική επίδραση στην αγορά από το market pass, αλλά σε μικρό βαθμό.

Οι μισοί πάνε διακοπές

Δεν είναι κάτι πρωτάκουστο, καθώς και άλλες χρονιές εν μέσω οικονομικής κρίσης υπήρχαν δυσκολίες, όμως οι μισοί θα πάνε διακοπές φέτος: Οι μισοί αναμένεται να κάνουν διακοπές φέτος, ενώ 1 στους 3 δηλώνει ότι θα κάνει μεν διακοπές, αλλά πιο περιορισμένες.

6 στους 10 καταναλωτές δηλώνουν ότι οι δαπάνες τους φέτος θα είναι μειωμένες σε σχέση με πέρυσι, ενώ 4 στους 10 ότι θα είναι μειωμένη άνω του 50%. Τα στοιχεία αυτά δείχνουν κυρίως την κακή ψυχολογία του αγοραστικού κοινού και δευτερευόντως ρεαλιστικές προβλέψεις, σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ.

IELKA2.jpg?mtime=20230601170243#asset:418329


... σχόλια | Κάνε click για να σχολιάσεις
Επιχειρώ - epixeiro.gr
Επιχειρώ - epixeiro.gr