Το τοπίο φαίνεται να αλλάζει. Όλο και περισσότερες έρευνες αποκαλύπτουν το ψυχολογικό και κοινωνικό κόστος της υπερκατανάλωσης και αποτυπώνουν μια κίνηση προς την αντίθετη κατεύθυνση: Η επίδειξη κατανάλωσης δεν έχει πλέον τα οφέλη που είχε κάποτε στις πιο ανεπτυγμένες οικονομίες.
Αντί για την κοινωνική θέση, τώρα σηματοδοτεί χυδαιότητα και έλλειψη χαρακτήρα. Η αναδυόμενη αντίληψη είναι ότι όσο λιγότερα συγκεντρώνουμε, τόσο πιο ευτυχισμένοι είμαστε εμείς και πιο δίκαιη η κοινωνία.
Τα παράπανω είναι λίγα από τα βασικά συμπεράσματα της παγκόσμιας prosumer έρευνας της Solid Havas στην οποία περιλαμβάνονται και οι απόψεις Ελλήνων καταναλωτών.
Μπούχτισε ο κόσμος - Οι Έλληνες όμως;
Αν στην Ελλάδα, την περίοδο 2010 - 2020 η απότομη και αναγκαστική μείωση των καταναλωτικών δαπανών υπήρξε δικαιολογημένη σε αρκετές περιπτώσεις, λόγω των οικονομικών συνθηκών, σήμερα η διαφοροποίηση και αλλαγή στάσης ως προς την κατανάλωση (ως τάση σε διεθνές επίπεδο) ίσως οφείλεται και σε άλλους λόγους. Δηλαδή λιτότητα από ανάγκη σε λιτότητα από...άποψη.
Όπως αποτυπώνεται στην εν λόγω έρευνα, ο πλανήτης το είναι βυθισμένος σε πολλαπλές κρίσεις -οικονομικές, οικολογικές, ιδεολογικές- και οι άνθρωποι θέλουν να αισθάνονται κάποιο μέτρο ελέγχου: Μια ζωή πιο ουσιαστική, με περισσότερο ελεύθερο χρόνο, περισσότερη οικονομική ασφάλεια και ψυχολογική ελευθερία.
Σύμφωνα με τις απαντήσεις Ελλήνων καταναλωτών πάντως 3 στους 4 απορρίπτουν την ιδέα, θεωρώντας πως η στέρηση και η αποανάπτυξη δεν είναι ο δρόμος προς τα εμπρός.
Πάντως οι περισσότεροι φαίνεται πως έχουν υιοθετήσει συμπεριφορές που τους εξοικονομούν χρήματα βραχυπρόθεσμα: Σχεδόν 7 στους 10 θα οδηγήσουν λιγότερο, 6 στους 10 δεν θα επισκευάσουν αντικείμενα όπως παλαιότερα. Απεναντίας, δε φαίνεται να εγκαταλείπουν όσα θεωρούν ότι κάνουν τη ζωή τους ευκολότερη, όπως λόγου χάρη τις διαδικτυακές αγορές.
Νέο αφήγημα: Η λιτότητα είναι cool
Όπως αναλύεται στην έρευνα, «είμαστε στο κατώφλι που πλέον χρειάζεται να διοχετεύσουμε την επιθυμία σε μια κατεύθυνση λιγότερο επιβλαβή για τους ανθρώπους και τον πλανήτη. Ο πειρασμός όμως εξακολουθεί να έχει δύναμη, ειδικά μεταξύ των νέων. Ακόμα οι μισοί της γενιάς Z έναντι του 10% των baby boomers δυσκολεύονται να αντισταθούν στους πειρασμούς… Ίσως και γιατί δεν είχαν την ευκαιρία να τους γευτούν, όπως η προηγούμενη γενιά στην Ελλάδα.
Κατά τη μελέτη όμως, αυτές οι συμπεριφορές φαίνεται πιθανό να αλλάξουν καθώς η λιτότητα θα γίνεται το νέο «cool».
Στα social media επικρατεί μια τάση - σύμφωνα με την έρευνα - αντίθετη στην υπερβολή, τον πλούτο και τα προνόμια που προβάλλονταν υπέρμετρα τις δυο τελευταίες δεκαετίες.
Τώρα, επικρατεί μια άνοδος των επιρροών κατά της υπερκατανάλωσης. Μάλιστα, 77% των Ελλήνων Prosumers και το 69% των Μainstream ισχυρίζονται ότι θαυμάζουν τους ανθρώπους που έχουν μεταβεί σε έναν πιο λιτό τρόπο ζωής...
Άραγε η «επιδίωξη» της λιτότητας που αναντίρρητα αποτελεί «εφιάλτης» στο αυτιά των Ελλήνων καταναλωτών (λόγω της πολευτούς οικονομικής κρίσης) είναι μια στάση που μπορεί να υιοθετηθεί;
Σχόλια