Η επικοινωνιακή αντιπαράθεση σε εκλογικές αναμετρήσεις δεν αντανακλά μόνο τις πολιτικές επιλογές (ιδέες, στρατηγικές). Άμεσα και καθοριστικά για την έκβαση της αντιπαράθεσης, λειτουργεί συγκριτικά σχηματοποιώντας και την προβολή υλοποίησης σε μέλλοντα χρόνο.
Συνεπώς, η επικοινωνία προσελκύει ή απωθεί κρίσιμα τους ψηφοφόρους, ιδιαίτερα μάλιστα τους αναποφάσιστους και μη οπαδούς.
Από την άποψη αυτή, η εκλογική νίκη της Νέας Δημοκρατίας, πέρα από το μέτρο υπεροχής της ευγενούς εικόνας που εξέπεμψε ο (εγκρατής και μειλίχιος) ηγέτης της Κυριάκος Μητσοτάκης, χαρακτηρίζει την εστίαση της προεκλογικής επικοινωνίας στη δύναμη της Λέξης (στο σύμβολο και όχι στην περιγραφή).
Με αυτόν τον άξονα, η επικοινωνία λειτούργησε αφαιρετικά - δηλαδή με οικονομία Λόγου και συγκέντρωση της νοηματικής ισχύος - επιδρώντας στις προσλαμβάνουσες της ευρύτερης δυνατής πλειονότητας πολιτών, με σημαίνοντα - λέξεις κοινής καθημερινής αναφοράς. Και τούτο, απέναντι σε μια επικοινωνία του βασικού αντιπάλου, που χαρακτηρίστηκε από συγκεχυμένη θεματική διασπορά και εσωτερικές αντιφάσεις και αυτοαναιρέσεις, όπου έσβησε και το πλεονέκτημα των καταγγελιών που συνήθως αξιοποιεί εκ του ασφαλούς μια κριτική αντιπολίτευση.
Ας προσέξουμε το τρίπτυχο των μόλις τριών λέξεων (εκτιμώ πως τέσσερεις θα ήταν πολλές): ΣΤΑΘΕΡΑ - ΤΟΛΜΗΡΑ - ΜΠΡΟΣΤΑ. Αυτοματικά, δηλώνουν ένα κοινό πεδίο εύλογων αναζητήσεων και προσδοκιών - απαιτήσεων από την οποιαδήποτε πολιτική ηγεσία του τόπου: ισορροπία βεβαιότητας, συνέπειας και πίστης (ΣΤΑΘΕΡΑ), διάθεση για καινοτομίες, αποφασιστικότητα για αλλαγές και προσαρμογή σε επιταγές (ΤΟΛΜΗΡΑ), προσανατολισμό σε τόπο και χρόνο, κατεύθυνση (ΜΠΡΟΣΤΑ).
Τα τρία σημαίνοντα (επιρρήματα) κωδικοποιούν το σημαινόμενο: ένα σχέδιο διακυβέρνησης (2023-2027) που αποτυπώθηκε και αναλυτικά, αντέχοντας σε ενδεχόμενη σχολαστική ανάγνωση από λίγους. Ωστόσο, για τους πολλούς που δεν διαβάζουν τα κουραστικά κείμενα των προγραμμάτων, δόθηκε και παραστατικά η ανάλυση σε πέντε (δεν έπρεπε να είναι περισσότεροι) καθαρούς νοηματικά άξονες με μπάρες (που οπτικά παράγουν και συνειρμό δυναμικής δημοσκοπικής έρευνας - φωτογραφία).
Τα πέντε σημαίνοντα (επίθετα): ΠΑΡΑΓΩΓΙΚΗ - ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ - ΠΡΑΣΙΝΗ & ΨΗΦΙΑΚΗ - ΔΙΚΑΙΗ - ΙΣΧΥΡΗ. Με τον κοινό παρονομαστή αναφοράς: ΕΛΛΑΔΑ, είναι μια πλήρης ταυτότητα για το σχέδιο. Το αφήγημα συνοπτικό και σαφές, αντικατοπτρίζει και τη λογική των πολυσυζητημένων κριτηρίων ESG (Environmental, Social, Governance) στο επίπεδο του κράτους.
Πόσοι/ες δεν κατάλαβαν; Το ποσοστό των πολιτών που ανταποκρίθηκαν και επένδυσαν σε αυτό το μήνυμα υψηλής ευκρίνειας και πυκνότητας, είναι αυτό ακριβώς που έδωσε μια, απρόσμενα και για τα πιο αισιόδοξα στελέχη της ΝΔ, θριαμβευτική επικράτηση-πρόκριμα ανανέωσης (οψόμεθα…) της διακυβερνητικής θητείας της για μια ακόμη τετραετία.
Η ΝΔ, πριν νικήσει στην κάλπη, είχε νικήσει εμφαντικά στην Επικοινωνία. Τέλος, για να μην παρερμηνευθώ, οι παρατηρήσεις μου αυτές αφορούν απολύτως και μόνον στην αξιολόγηση της επικοινωνιακής στρατηγικής και πρακτικής.
Σχόλια