Ένα πεδίο ευκαιριών με ορίζοντα μια ανάπτυξη 3ετίας διαβλέπουν οι παράγοντες του ξενοδοχειακού - τουριστικού κλάδου της χώρας, με τις όποιες στρεβλώσεις, προβλήματα ή αδυναμίες.
Το momentum κρίνεται ιδιαίτερα θετικό και αυτό αποτυπώνεται και από τα πρώτα στοιχεία που ήδη καταγράφονται από τους μήνες του 2023, ένα έτος που κατά πολλούς ίσως ξεπεράσει σε επιτυχία το 2019.
Ειδικότερα, για την ώρα φαίνεται πως η τουριστική περίοδος ξεκίνησε ταχύτερα σε σχέση με το παρελθόν, διαμορφώνοντας παράλληλα ευνοϊκές προοπτικές για μια συνολικά ανοδική χρονιά καθώς προκύπτει πως είναι ενισχυμένη η επίδοση του διμήνου Φεβρουαρίου-Μαρτίου σε όρους ισοζυγίου καθαρών προσλήψεων σε ξενοδοχεία (υψηλό 20ετίας για την περίοδο) και αεροπορικών αφίξεων εξωτερικού (6,5% υψηλότερες του 2019),
Παράλληλα, φαίνεται πως είναι ευνοϊκοί για την Ελλάδα πρόδρομοι δείκτες τουριστικής δραστηριότητας στο κρίσιμο διάστημα Μαρτίου-Απριλίου.
Συγκεκριμένα, οι κρατήσεις των πτήσεων κινήθηκαν υψηλότερα κατά 16% έναντι του 2022 και 12% υψηλότερα των ανταγωνιστών. Επίσης, οι κρατήσεις των ξενοδοχείων διαμορφώθηκαν υψηλότερα κατά 27% έναντι του 2022 και 22% υψηλότερα των ανταγωνιστών.
Αυτό καταγράφεται στην τελευταία ειδική έρευνα της ΕΤΕ στην οποία υπογραμμίζονται - μεταξύ άλλων - οι βελτιωμένες προσδοκίες ζήτησης, όπως αντικατοπτρίζονται στο δείκτη καταναλωτικής εμπιστοσύνης στις βασικές αγορές, όπου μετά από αλλεπάλληλες κρίσεις (πανδημία, γεωπολιτικές και ενεργειακή κρίση), εμφανίζουν τάση σταδιακής ανάκαμψης.
Ξενοδόχοι: Οι πιο αισιόδοξοι επιχειρηματίες
Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός πως σύμφωνα με την ίδια έρευνα της ΕΤΕ, τα ελληνικά ξενοδοχεία εμφανίζονται πιο αισιόδοξα σε σχέση με τον λοιπό επιχειρηματικό τομέα (σε όρους Δείκτη Εμπιστοσύνης), αναμένοντας διπλάσιο ρυθμό ανάπτυξης (10% έναντι 5%) και συνεπώς προχωρώντας σε επιθετικότερες προσλήψεις και επενδύσεις.
Όπως αναφέρεται ειδικότερα, η επεκτατική στρατηγική τους στόχευση επιβεβαιώνεται από την εκτίμησή τους ότι η φετινή αναπτυξιακή τους υπεροχή θα διατηρηθεί σε ορίζοντα τριετίας.
Και εδώ έλλειψη προσωπικού;
Από την άλλη πλευρά, ένα άλλο στοιχείο της έρευνας δείχνει πως και στις ξενοδοχειακές μονάδες η εύρεση προσωπικού αποτελεί πρόβλημα. Υπενθυμίζεται, πως το ίδιο συμβαίνει σε πολλούς κλάδους (εστίαση, λιανεμπόριο - τρόφιμα, κατασκευές κλπ).
Στη «βαριά βιομηχανία της χώρας» βέβαια, φαίνεται πως αντιμετωπίζεται: Σύμφωνα με την έρευνα της ΕΤΕ, πράγματι οι ξενοδόχοι αναγνωρίζουν τη δυσκολία εύρεσης προσωπικού (ασκώντας πίεση στα 2/3 του τομέα έναντι 1/2 των λοιπών ΜμΕ), οδηγώντας τελικά σε μισθολογικές αυξήσεις που φθάνουν έως και 20% σε νησιωτικές περιοχές για το 2023.
Ανομοιογένεια - ποια στρατηγική πρέπει να ακολουθήσει ο κλάδος
Όσον αφορά τη στρατηγική πολιτικής, ευρεία ήταν η κατανομή των απαντήσεων για την προτεραιότητα που πρέπει να τεθεί, με ορισμένες περιοχές να θέτουν τις υποδομές ως βασική ευκαιρία για την ανάπτυξή τους (π.χ. Κρήτη, Δωδεκάνησα), ενώ άλλες να προτεραιοποιούν την ενίσχυση αεροπορικών συνδέσεων (π.χ. Κυκλάδες) ή την προώθηση εναλλακτικών μορφών τουρισμού (Πελοπόννησος).
Καθώς λοιπόν το τουριστικό προϊόν της χώρας μας δε δείχνει ομοιογενές, η χάραξη των προτεραιοτήτων στρατηγικής είναι σημαντικό να λαμβάνει υπόψιν τις τοπικές ιδιαιτερότητες καθώς και το διαφορετικό επίπεδο ωριμότητας του τουριστικού προϊόντος κάθε περιοχής, ενώ κρίσιμη αναδεικνύεται η κατάρτιση συμπληρωματικών σχεδίων ανάπτυξης ανά περιφέρεια, αναφέρει η έρευνα της ΕΤΕ.
Τέλος, σχεδόν 6 στους 10 επαγγελματίες ξενοδόχους αναγνωρίζουν πως έχει επιτευχθεί αναβάθμιση των υποδομών τα τελευταία χρόνια. Κοινή παραδοχή είναι το γεγονός πως επαρκείς και υψηλής ποιότητας υποδομές έχουν κομβικό ρόλο σε ζητήματα όπως η βελτίωση της εμπειρίας του επισκέπτη, η ανάδειξη σημείων τουριστικού ενδιαφέροντος καθώς και η άρση της γεωγραφικής απομόνωσης περιοχών.
Σχόλια