Λίγη σκέψη μερικών δευτερολέπτων αρκεί για να επαναφέρω στη μνήμη μου τις “τιμούλες” που είδα τελευταία στα κρεμασμένα ταμπελάκια του πιο basic προϊόντος ένδυσης, του λευκού T-shirt.
Ξεκινάω από τα πιο οικεία, πρόσφατα και οριακά πιο αγαπημένα παραδείγματα, εκείνα των ελληνικών brands. Εκείνα που αναγράφουν ελληνικές ποικιλίες κρασιών απευθυνόμενα στους wine lovers που αυξάνονται με γρήγορους ρυθμούς τελευταία στη χώρα μας, στα 43 ευρώ. Εκείνα που τυπώνονται με σφραγίδες στο workshop - πάνω μέρος φυσικού καταστήματος στο Κουκάκι με θέματα εμπνευσμένα από την καθημερινή ζωή στην Αθήνα και τα νησιά, στα 35 ευρώ.
Εκείνα, για τα οποία ένα δημοφιλές ελληνικό brand συνεργάστηκε με έναν καλλιτέχνη που ειδικεύεται στο lettering και αναγράφουν την λέξη “Αθήνα” σε μια ομολογουμένως υπέροχη γραμματοσειρα, στα 70 ευρώ. Και εκείνα από την πιο πρόσφατη συλλογή “Mykonos” ενός elegant, high end ελληνικού brand με τυπώματα και χρώματα εμπνευσμένα από το νησί των ανέμων, στα 175 ευρώ.
Είναι προφανές ότι εδώ, η αξία δεν έγκειται σε κάποιο πολυτελές υλικό. Και όσο και ευφάνταστες και αν είναι οι ιδέες και όσο όμορφα και να είναι τα σχέδια - κάτι για το οποίο είμαστε ιδιαίτερα περήφανοι - η ουσία ή ο πραγματικός λόγος για να βάλει κανείς το χέρι του στην τσέπη, δεν είναι η πραγματική αξία, αλλά οι “αξίες”. Και εξηγούμαστε αμέσως.
Οι καταναλωτικές συνήθειες των νεαρών καταναλωτών, των millennials αλλά και της λεγόμενης ως γενιάς Z ανήκουν πλέον στο δυναμικό κοινό στο οποίο στοχεύουν οι απανταχού marketeers. Και ο “δυναμισμός” αυτός, αυξάνεται καθώς λαμβάνουν μεγαλύτερα σιγά σιγά εισοδήματα αλλά και καθώς μαζί τους φέρνουν μια αλλαγή στο τι και το πως επιλέγουν να καταναλώσουν.
Οι εμπειρίες, τα νέα μέρη και τα ταξίδια, η υγιεινή διατροφή, τα πράγματα που μας φέρνουν κοντά με τα πρόσωπα και η λεγόμενη ως “ηθική κατανάλωση” σαρώνουν τις προγενέστερες τάσεις ζωής που επειδίκυαν την ίδια την ύπαρξη των χρημάτων. Η νέα τάση “επιδυκνύει” πλέον, μια νέα (σ)τάση ζωής που στηρίζεται σε άλλες αξίες. Στα ηθικά παραγμένα προϊόντα, με σεβασμό στον άνθρωπο και το περιβάλλον, την υγεία και τελικά στην ίδια τη ζωή.
Το 2015, το 73% των millennials παγκοσμίως δήλωσαν ότι θα πλήρωναν περισσότερα για βιώσιμα “πράσινα” προϊόντα ενώ σήμερα εκατομμύρια χρήστες σε όλο τον κόσμο προτιμούν ιστότοπους όπως το Depop και το Vestiaire Collective όχι μόνο για να αγοράσουν μεταχειρισμένα, πιο ποιοτικά και ταυτόχρονα πιο οικονομικά προϊόντα αλλά και για να πουλήσουν δικά τους αντίστοιχα προϊόντα που δεν χρησιμοποιούν πια.
Πιο συγκεκριμένα, το Vestiaire Collective με γραφιστικό ενός T-shirt προτρέπει κάθε τόσο τους χρήστες του να πουλήσουν και δικά τους αντικείμενα, ενημερώνοντας τους παράλληλα, ότι με τον τρόπο αυτό μπορούν να μειώσουν το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα έως και 72%.
Μπροστά στις “εξαντλητικά” χαμηλές τιμές των T-shirt που κοστίζουν κάτω από 10 ευρώ και προέρχονται από τις μακρινές δομές των αλυσίδων fast fashion, τις ιστορίες των εργοστασίων που γκρεμίστηκαν μαζί με τις χιλιάδες ανθρώπινες ζωές στο Μπαγκλαντές, τα μαντάτα για τις αμφιβόλου ποιότητας εργασιακές συνθήκες στις μακρές γραμμές παραγωγής μιας αχόρταγης βιομηχανίας με εξαντλητικούς ρυθμούς που τελικά καταφέρνει να μειώνει όχι μόνο την αξία των ενδυμάτων αλλά και των δικαιωμάτων των ανθρώπων που εργάζονται για αυτή, οι millennials, προτιμούν να περιοριστούν στα βασικά.
Να αναζητήσουν πραγματικά και όχι κατ΄επίφαση πράσινα και ηθικά προϊόντα και να πληρώσουν περισσότερο για εκείνα που με διαφάνεια θα τους δείξουν τα χέρια και τις διαδικασίες από τις οποίες πέρασε το T-shirt τους, πριν μπει στο καλάθι αλλά και τη ζωή τους.
Και αν η αλλαγή αυτή κάποιους τους φοβίζει, σε άλλους τους δείχνει το δρόμο. Όχι μόνο στα μικρά ελληνικά ανεξάρτητα brands που εξ ορισμού συνήθως χρησιμοποιούν τα ίδια κεφάλαια αλλά και τα δικά τους χέρια, της οικογένειας και των φίλων για να δημιουργήσουν προϊόντα που τους και μας εκφράζουν με μεράκι και με ρυθμούς οργανικούς. Αλλά και για τις μεγαλύτερες αλυσίδες σε όλες τις χώρες του κόσμου που αντιμετωπίζουν μια πολύ ουσιαστική πρό(σ)κληση.
Να μας παρουσιάσουν ή όπου χρειάζεται, να βελτιώσουν τις συνθήκες εργασίας των εργαζομένων ή τους τρόπους παραγωγής ώστε να προστατεύεται το περιβάλλον και η υγεία μας.
Σχόλια