Μπορεί τους τελευταίους μήνες να υπάρχει μια εμφανής αποκλιμάκωση στις πληθωριστικές πιέσεις σε επίπεδο Γενικού Δείκτη Τιμών, η εικόνα στα τρόφιμα (και άλλους σημαντικούς κλάδους) παραμένει διαφορετική...
Καθημερινά άλλωστε ακούμε για δυσκολίες στην αγοραστική δύναμη των καταναλωτών, συγκρατημένες ή μειωμένες αγορές πλέον σ' ένα κυνήγι καλύτερης τιμής για τα βασικά αγαθά.
Από την άλλη πλευρά, οι ανατιμήσεις (λόγω πληθωρισμού) αποτελούν τον μόνο λόγο ο οποίος δίνει ώθηση στους τζίρους του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων.
Αυτό αποτυπώνεται και στα πρόσφατα στοιχεία που δημοσίευσε η NielsenIQ σύμφωνα με τα οποία το πρώτο τρίμηνο ο κύκλος εργασιών κινείται υψηλότερα κατά 8,2% σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο.
Πληθωριστική η ανάπτυξη, 1 στα 4 τα private label
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, οι τιμές αυξήθηκαν κατά 12,2% ενώ οι όγκοι υποχώρησαν κατά 3,5%, γεγονός που δείχνει ότι οι αγορές τροφίμων διάγουν μια περίοδο πληθωριστικής ανάπτυξης
Σε αυτό το έντονα πληθωριστικό περιβάλλον το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας σημείωσε σημαντική αύξηση, και από το 23,8%, που ήταν στο τέλος του 2022, έφτασε το 25,4%, στην αγορά που συμπεριλαμβάνει και το discount κανάλι, ενώ ταυτόχρονα οι κατασκευαστές επώνυμων (branded) προϊόντων προσπαθούν να γίνουν ακόμη πιο ανταγωνιστικοί εντείνοντας περαιτέρω την προωθητική τους ένταση, από 66,7% που ήταν στο τέλος της περασμένης χρονιάς, στο 68,2%.
Ποιοι πρωταγωνιστούν στην άνοδο του συνολικού τζίρου
Όπως είναι προφανές, η ανοδική τάση οδηγείται κυρίως από τα τρόφιμα, τόσο τα φρέσκα (+8,1%) όσο και τα τυποποιημένα τρόφιμα και ποτά (+8,2%), κυρίως λόγω της σημαντικής συνεισφοράς τους στις πωλήσεις του κλάδου, για την ίδια περίοδο.
Επιπλέον, θετικές είναι οι τάσεις για τις μεγάλες κατηγορίες της οικιακής χρήσης, καθώς και της προσωπικής φροντίδας, οι οποίες αναπτύσσονται με +12,1% και +7,6% αντίστοιχα.
Σε άλλα στοιχεία, τα χαρτικά φαίνεται πως παρουσιάζουν ιδιαίτερα υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης (χαρτί υγείας: +48,6%, χαρτί κουζίνας +37,0% στο πρώτο τρίμηνο), κυρίως λόγω της πολύ μεγάλης αύξησης της μέσης τιμής τους.
Στον αντίποδα, συνεχίζουν την πτωτική τους πορεία κατηγορίες που συνδέονταν με την πανδημία, όπως τα αντισηπτικά των χεριών (-58,2%), καθώς και τα ελαστικά γάντια (-30,1%), ενώ επίσης η κατηγορία των σπορέλαιων, παρουσιάζει σημαντική μείωση στις συνολικές πωλήσεις της (-16,9%), καθώς συγκρίνεται με την υψηλή βάση του 2022, λόγω του ξεσπάσματος του πολέμου στην Ουκρανία και των ελλείψεων που είχαν παρατηρηθεί στην αγορά.
Μεγάλες αίθουσες και ποικιλία
Την ίδια ώρα, όπως είναι ευνόητο, οι καταναλωτές προτιμούν τις υπεραγορές στις οποίες υπάρχει πληθώρα προϊόντων, προσφορών και υπηρεσιών, κάτι που επιβεβαιώνεται και από τα στοιχεία της έρευνας: Για χώρους άνω των 2.500 τ.μ., η αύξηση διαμορφώνεται στο +11,5%,
Σε επίπεδο γεωγραφικών περιοχών οι περιοχές της Κρήτης, αλλά και της Πελοποννήσου εξακολουθούν να εμφανίζουν τις πιο θετικές τάσεις ανάπτυξης (+15,4% και +6,8% αντίστοιχα), όμως την ίδια στιγμή αυτή η αύξηση του τζίρου φαίνεται να συνδέεται με εντονότερες πληθωριστικές πιέσεις σε αυτές τις περιοχές, σε σχέση με το σύνολο της χώρας, όπως υπογραμμίζει η Nielsen.
H «μεγάλη εικόνα»
Αναλύοντας τώρα την μεγάλη εικόνα και τις συγκεντρωτικές τάσεις πανευρωπαϊκά, το 2023 αναμένεται εξίσου ένα έτος με σημαντικές προκλήσεις, καθώς οι καταναλωτές συνεχίζουν την προσπάθεια ανεύρεσης ισορροπίας στο συνεχώς αυξανόμενο κόστος ζωής. Την ίδια ώρα, οι όγκοι λιανικής πιθανότατα θα παραμείνουν σταθεροί για το υπόλοιπο του 2023 λόγω του δύσκολου οικονομικού κλίματος.
Από την άλλη πλευρά, η συνεχιζόμενη πίεση περιθωρίου κέρδους πιθανότατα θα εντείνει τον αγώνα δρόμου για οικονομίες κλίμακας. Οι τιμές των παραγωγών, οι αυξήσεις των μισθών και τα αυξανόμενα επιτόκια θα συνεχίσουν να έχουν αντίκτυπο στην κερδοφορία των επιχειρήσεων λιανικής πώλησης τροφίμων.
Ειδικότερα, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει, ειδική μελέτη της McKinsey, το 53% των καταναλωτών σχεδιάζει να εξοικονομήσει περισσότερα χρήματα στα τρόφιμα και η πόλωση μεταξύ των ομάδων υψηλότερου και χαμηλότερου εισοδήματος μειώνεται, καθώς όλα τα τμήματα γίνονται πιο ευαίσθητα στις τιμές λόγω του αυξανόμενου κόστους ζωής.
Την ίδια ώρα, η συνεχιζόμενη πίεση περιθωρίου κέρδους πιθανότατα θα εντείνει τον αγώνα δρόμου για οικονομίες κλίμακας. Οι τιμές των παραγωγών, οι αυξήσεις των μισθών και τα αυξανόμενα επιτόκια θα συνεχίσουν να έχουν αντίκτυπο στην κερδοφορία των επιχειρήσεων λιανικής πώλησης τροφίμων. Η συνεχιζόμενη πίεση του περιθωρίου κέρδους έχει ως αποτέλεσμα την ανάπτυξη ιδιωτικών ετικετών, αλλά και τις ολοένα πιο σκληρές διαπραγματεύσεις με τους προμηθευτές.
Παράλληλα, σύμφωνα με την έρευνα το διαδικτυακό λιανικό εμπόριο τροφίμων σταδιακά θα γίνεται κερδοφόρο. Τα ηλεκτρονικά καταστήματα τροφίμων αυξήθηκαν ταχύτερα το 2022 και ορισμένα έφτασαν σε κερδοφορία. Επίσης, η παράδοση γευμάτων αυξάνεται ταχύτερα μέσω των ηλεκτρονικών καταστημάτων, τόσο σε αξία, όσο και σε διείσδυση στην αγορά, το 2023.
Σχόλια