Tα αποτελέσματα των περισσότερων μεγάλων επιχειρήσεων στην Ελλάδα (άνω των 250 εργαζομένων) δέχθηκαν άμεσα και έμμεσα πυρά από την πληθωριστική κρίση που ξεκίνησε και οξύνθηκε μέσα στο 2022.
To καταστροφικό 4ο τρίμηνο. Η εκτίναξη του πληθωρισμού «ροκάνισε» τα κέρδη των επιχειρήσεων
Τα αποτελέσματα του 9μηνου σε εισηγμένες στο Χ.Α επιχειρήσεις και σε μη εισηγμένες επιχειρήσεις έδειχναν ότι υπήρχαν αντοχές. Τελικά το 4ο τρίμηνο που ο πληθωρισμός ξεπέρασε το 10% αποδείχθηκε ίσως το χειρότερο της χρονιάς αφού η άνοδος του πληθωρισμού οδήγησε και σε σημαντική μείωση κατανάλωσης.
Αποτέλεσμα όλων αυτών των εξελίξεων ήταν ότι η πλειονότητα των ελληνικών επιχειρήσεων αυξάνοντας τις τιμές στα προιόντα τους (αναγκαστικά) πολλαπλασίαζαν μεν τους τζίρους τους αλλά έχαναν πελατεία.
Ως συνέπεια του «domino effect» ήταν ότι η αριθμητική αξία αυξάνονταν αλλά η ποσότητα προϊόντων και υπηρεσιών μειωνόταν. Ακόμη και στις περιπτώσεις που δεν υποχωρούσε η ποσότητα, μειωνόταν δραματικά το κατά μονάδα κέρδος (profit / unit).
Σημαντική υποχώρηση σύμφωνα με πληροφορίες φαίνεται να καταγράφουν τα μεικτά κέρδη παρά το γεγονός ότι τα λειτουργικά (EBITDA) ‘απογειώθηκαν’ το 2022. Αυτό σημαίνει ότι το κόστος παραγωγής μείωνε τα περιθώρια μεικτής κερδοφορίας.
Αύξηση τζίρων λόγω ανατιμήσεων και μείωση κερδών στην τελική γραμμή
Σύμφωνα με εκτιμήσεις της αγοράς, το 50% των 1000 μεγαλύτερων ελληνικών επιχειρήσεων θα παρουσιάσει μειωμένη κερδοφορία σε σχέση με το 2021, το 30% σχεδόν στα ίδια επίπεδα και μόλις το 20% θα ξεπεράσει τα επίπεδα του 2021. Αντίθετα οι τζίροι είναι στην πλειονότητα των εταιρειών αυξημένοι.
Από τους κλάδους που αντιστάθηκαν στην κρίση ήταν κυρίως ο τουρισμός, οι τράπεζες (επειδή είχαν τα μεγαλύτερα στην Ευρώπη επιτοκιακά περιθώρια), οι ενεργειακές (ευνοήθηκαν από την εκτίναξη των τιμών ενέργειας), τα ακίνητα (λόγω της υψηλής ζήτησης) και οι τεχνολογικές οι οποίες είχαν μεγάλη ανάπτυξη τόσο λόγω ζήτησης προϊόντων όσο και λόγω του ψηφιακού μετασχηματισμού, της κατ’ οίκον εργασίας και των μεγάλων χρηματοδοτήσεων άμεσων και έμμεσων από τα κοινοτικά ταμεία αλλά και οι κλάδοι υγείας οι οποίοι έχουν αυξημένη ανελαστική ζήτηση.
Στον αντίποδα, οι επιχειρήσεις που απευθύνονταν στον ιδιώτη καταναλωτή επηρεάστηκαν από την μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος στην Ελλάδα. Τέτοιες περιπτώσεις ήταν οι κλάδοι ένδυσης- υπόδησης που εμφανίζουν εξαιρετικά ελαστική ζήτηση, αλλά και τα προιόντα τελικής χρήσης τεχνολογίας που επηρεάστηκαν από τις αυξήσεις πρώτων υλών και τα χαμηλά εισοδήματα του νεανικού κοινού.
Σχόλια