Η Nintendo, όπως αναφέρεται σε σημερινή ανακοίνωση της Ε.Ε, δεσμεύτηκε να προσφέρει χωρίς χρονικά όρια δωρεάν επισκευή της κονσόλας “Nintendo Switch” προς όλους τους καταναλωτές και μετά τη διάρκεια της νόμιμης εγγύησης.
Τον Ιανουάριο 2021 η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Καταναλωτών (BEUC) υπέβαλε καταγγελία στην Ε.Ε. μέσω του Δικτύου CPC (Consumer Protection Cooperation Network), με τη συμμετοχή δέκα (10) Ευρωπαϊκών Οργανώσεων Καταναλωτών, μεταξύ των οποίων και της Ε.Κ.ΠΟΙ.Ζ.Ω. Η καταγγελία αφορά τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές της Nintendo και συγκεκριμένα την πρόωρη απαξίωση λειτουργίας της κονσόλας “Nintendo Switch” λόγω του τεχνικού προβλήματος που παρουσιάζουν τα χειριστήρια “Joy-Cons”.
Κατόπιν ειδοποίησης του Ευρωπαϊκού Γραφείου Ενώσεων Καταναλωτών, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και οι αρχές της ΕΕ για την προστασία των καταναλωτών (δίκτυο συνεργασίας για την προστασία των καταναλωτών - CPC) απευθύνθηκαν στη Nintendo σχετικά με τα επαναλαμβανόμενα τεχνικά προβλήματα που παρουσιάζουν τα χειριστήριά της. Σε συνέχεια της επικοινωνίας αυτής η Nintendo συμφώνησε να παρέχει δωρεάν σε όλους τους καταναλωτές το δικαίωμα επισκευής των χειριστηρίων της κονσόλας παιχνιδιών «Nintendo Switch», ακόμη και πέραν της νόμιμης εγγύησης.
Η κοινή αυτή δράση αποτελεί πρωτοβουλία του ελληνικού Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων και του γερμανικού Οργανισμού Περιβάλλοντος, ενώ συντονίστηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Σύμφωνα με τις καταγγελίες των καταναλωτών που χρησιμοποιούν την κονσόλα παιχνιδιών Nintendo Switch στο δίκτυο CPC, τα εν λόγω χειριστήρια χαλάνε με αποτέλεσμα να χάνουν τον έλεγχο της κονσόλας.
Σημειώνεται ότι την καταγγελία στην Ε.Ε. υπέβαλαν οι ευρωπαϊκές οργανώσεις καταναλωτών λόγω των πολυάριθμων καταγγελιών (περίπου 25,000) που έλαβαν από καταναλωτές, οι οποίοι αγόρασαν την κονσόλα “Nintendo Switch”. Συγκεκριμένα διαμαρτύρονταν πως η συγκεκριμένη κονσόλα δεν είχε την προσδοκώμενη διάρκεια χρήσης, με αποτέλεσμα μέσα στο χρονικό διάστημα των δύο ετών το 88% των καταναλωτών να αντιμετωπίζει τεχνικό πρόβλημα με τα χειριστήρια “Joy-Cons”, με την κοινή ονομασία «Joy-Con Drift». Το συγκεκριμένο οδηγεί τους χαρακτήρες στο παιχνίδι να κινούνται χωρίς ο παίκτης ακόμη να χρησιμοποιήσει το χειριστήριο, καθιστώντας την κονσόλα άχρηστη. Η εταιρεία δεν έδινε τη δυνατότητα επισκευής της, αναγκάζοντας τους καταναλωτές να οδηγούνται σε αντικατάσταση του προϊόντος που τους κόστιζε επιπλέον χρήματα. Οι ενώσεις καταναλωτών κατέληξαν στο συμπέρασμα, κατόπιν σχετικής τεχνικής μελέτης, ότι το εν λόγω ελάττωμα ήταν απόρροια της πρόωρης απαξίωσης του προϊόντος, καθ’ ότι επιπλέον η εταιρεία δεν έδινε τη δυνατότητα επισκευής και πρόσβασης σε ανταλλακτικά.
Καθώς τα προβλήματα αυτά καθιστούσαν τα εν λόγω χειριστήρια άχρηστα, οι καταναλωτές που δεν μπορούσαν να τα επισκευάσουν εύκολα ή δωρεάν ήταν υποχρεωμένοι να τα αντικαταστήσουν με νέα, με αποτέλεσμα τη δημιουργία περιττών ηλεκτρονικών αποβλήτων. Επομένως, σε συνέχεια των παραπάνω ενεργειών, η Nintendo συμφώνησε ότι τα χειριστήρια αυτά θα επισκευάζονται δωρεάν από τα κέντρα επισκευής της Nintendo, ανεξάρτητα από το αν το πρόβλημα οφείλεται σε ελάττωμα ή στη φθορά λόγω χρήσης, και μάλιστα ακόμη και αν έχει λήξει η περίοδος εγγύησης του κατασκευαστή.
Η σημερινή ανακοίνωση σηματοδοτεί την ολοκλήρωση της υπόθεσης δύο χρόνια από την υποβολή της καταγγελίας. Αν και είναι ενθαρρυντικό το γεγονός ότι η καταγγελία οδήγησε τη Nintendo να επιδιορθώσει τον ελαττωματικό σχεδιασμό, το ζήτημα είναι εξαιρετικά επίκαιρο λόγω και της πρόσφατης νέας πρότασης την οποία ενέκρινε η Επιτροπή Εσωτερικής Αγοράς και Προστασίας Καταναλωτών (IMCO) του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Η πρόταση αφορά τους κοινούς κανόνες για την προώθηση της επισκευής αγαθών, ώστε να ενδυναμωθούν οι καταναλωτές για την πράσινη μετάβαση μέσω συνειδητών και φιλικών προς το περιβάλλον επιλογών όταν αγοράζουν προϊόντα. Η βιώσιμη κατανάλωση και η θέσπιση ενός πραγματικού "δικαιώματος στην επισκευή” από μέρους των καταναλωτών θα πρέπει να είναι ο κανόνας για τους παραγωγούς και πωλητές για την ανάπτυξη πιο βιώσιμων επιχειρηματικών μοντέλων. Οι καταναλωτές θα πρέπει να έχουν άμεση πρόσβαση σε ανταλλακτικά και πληροφορίες σχετικά με τις εγγυήσεις και τις δυνατότητες επισκευής.
Η Παναγιώτα Καλαποθαράκου, Πρόεδρος της Ε.Κ.ΠΟΙ.ΖΩ. δήλωσε: "Χαιρόμαστε ιδιαίτερα για τα καλά νέα. Είναι μια νίκη για τους καταναλωτές και θα τους επιτρέψει να επισκευάσουν τα ελαττωματικά προϊόντα τους δωρεάν. Επίσης, θα ενθαρρύνει τη Nintendo στην προώθηση μιας πιο βιώσιμης αγοράς μέσω της καλύτερης παρακολούθησης των προϊόντων της και των ανταλλακτικών τους. Θα πρέπει να το λάβουν υπόψη όλες οι εταιρείες. Η πρόωρη απαξίωση των καταναλωτικών αγαθών είναι απαράδεκτη – συμβάλλει στην αύξηση των ηλεκτρονικών αποβλήτων και κοστίζει χρήματα στους καταναλωτές. Οι κατασκευαστές προϊόντων πρέπει να διασφαλίζουν ότι τα προϊόντα τους είναι πιο ανθεκτικά. Ελπίζουμε ότι η συντονισμένη δράση επιβολής της νομοθεσίας και οι επερχόμενες αλλαγές στη νομοθεσία της Ε.Ε. θα αντιμετωπίσουν αποτελεσματικότερα την πρόωρη απαξίωση στο μέλλον και θα συμβάλλουν στη προώθηση της βιώσιμης κατανάλωσης. Είναι αξιοσημείωτο επίσης, ότι η αποτελεσματική εποπτεία της αγοράς και ο έλεγχος ασφάλειας και συμμόρφωσης των προϊόντων μπορούν να εγγυηθούν ένα υψηλό επίπεδο προστασίας των καταναλωτών”.
Σχόλια