Η αναγκαιότητα της λήψης αποφάσεων (βασικών ή μη ) αποτελεί μία φυσιολογική διαδικασία ανθρώπινης προσαρμογής από την στιγμή που εμφανίστηκε ο άνθρωπος. Όσο προχωρά ο πολιτισμός και η επιστήμη, τόσο οι αποφάσεις γίνονται πολύπλοκες σε κάθε τομέα.
Το βιβλίο του Joseph Bikart, «η Τέχνη των Αποφάσεων» (εκδόσεις Ίριδα) αποτελεί ένα εγχειρίδιο που κινείται ανάμεσα στην ψυχολογία και στην ψυχρή πραγματικότητα που βιώνουμε όλοι στην καθημερινότητά μας. Από το αμλετικό ερώτημα «Να ζει κανείς ή να μην ζει» το οποίο αποτελεί αρχέτυπο ερώτημα της ανθρώπινης ύπαρξης, οι αποφάσεις είναι αυτές που διαμορφώνουν καταστάσεις και εξελίξεις σε κάθε στιγμή της ζωής .
«Η Τέχνη των αποφάσεων» διερευνά, αναλύει και χαρτογραφεί την έννοια της βούλησης: Tη δύναμη να χρησιμοποιεί κάποιος τη θέλησή του προκειμένου να παίρνει αποφάσεις. Αντλώντας από πολλές και διαφορετικές πηγές, ο Joseph Bikart έχει δημιουργήσει έναν χάρτη ακριβείας για τα περίπλοκα μονοπάτια που ακολουθούμε, όταν μεταβαίνουμε από την θέληση στη δράση.
Εξετάζοντας προσεκτικά τους φόβους μας αναφορικά με τις επιλογές μας, ο Joseph Bikart μας βοηθά να μελετήσουμε σε βάθος του πολύπλοκους μηχανισμούς άμυνας που εξυφαίνουμε γύρω από την λήψη αποφάσεων και διατυπώνει ερωτήματα σε σχέση με την πιθανότητα αυτοί οι μηχανισμοί να αποτελούν μία μάσκα που συγκαλύπτει βαθύτερους φόβους σε σχέση με τον εαυτό μας.
Οι αποφάσεις και οι τύψεις ή ενοχές της λανθασμένης απόφασης
Όπως αναφέρει ο Bikart , οι τύψεις ποτέ δεν ωφελούν, ακόμα κι όταν παίρνουμε αμφιλεγόμενες αποφάσεις. Ακόμα χειρότερος από τις τύψεις είναι ο φόβος των τύψεων, αφού μας παραλύει αδρανοποιώντας μας. Είναι άχρηστο και φιλοσοφικά άκυρο, να αντιμετωπίζουμε μία απορριφθείσα απόφαση ως αυθύπαρκτη οντότητα, επικαλούμενοι επιτιμητικά τη φαντασίωση μιας υποθετική εναλλακτικής στην πραγματική διαδρομή που ακολουθήσαμε. Τις περισσότερες φορές άλλωστε οι αποφάσεις μας λαμβάνονται βάσει συγκεκριμένων συνθηκών. Συνεπώς όταν αλλάζουν οι συνθήκες αφού έχουμε πάρει τις αποφάσεις , δεν είναι δικό μας λάθος. Πολλές αποφάσεις τις παίρνουμε , συμπεριλαμβανομένων κάποιων κρίσιμων, χρησιμοποιώντας εμπειρικά κριτήρια και όχι μόνο τη λογική.
Σχόλια