Σύμμαχος στις φιλόδοξες προσπάθειες της παγκόσμιας κοινότητας να ανασχέσει τις συνέπειες της κλιματικής κρίσης θέλει να καταστεί μια start up από την Θεσσαλονίκη. Πρόκειται για την AlongRoute η οποία έχει ως στόχο - ειδικότερα - να βοηθήσει όλες τις εμπλεκόμενες πλευρές ώστε οι θαλάσσιες μεταφορές να γίνουν πιο «πράσινες». Πώς;
Η AlongRoute ξεπερνά τους σημαντικούς περιορισμούς που έχουν σήμερα τα αριθμητικά μοντέλα πρόγνωσης δεδομένων, αναπτύσσοντας εντελώς νέα και καινοτόμα μοντέλα τεχνητής νοημοσύνης.
Ειδικότερα, με τα AI προγνωστικά μοντέλα της AlongRoute βελτιστοποιείται η πλεύση, με τη ναυτιλία να εξοικονομεί ενεργειακό κόστος και να μειώνει τις εκπομπές ρύπων.
Κατά τις εκτιμήσεις της επιστημονικής ομάδας, η μείωση στην κατανάλωση καυσίμου και ο μετριασμός των αερίων ρύπων από τη ναυτιλία μπορεί να αγγίξει ποσοστό έως και 23%, δηλαδή 1,3 φορές καλύτερα απ' ότι σήμερα, όπως εξηγεί η Ωκεανογράφος Δρ. Γεωργία Καλαντζή, CEO της εταιρείας.
Η ίδια υπογραμμίζει πως καινοτόμο σχήμα μπορεί να μειώσει κατά έως και 50 εκατομμύρια τόνους τα αέρια του θερμοκηπίου που εκλύονται από τις θαλάσσιες μεταφορές παγκοσμίως, σε ένα μόνο χρόνο.
Αυτό έχει τεράστιο οικονομικό αντίκτυπο στους φορείς της ναυτιλίας, ενώ παράλληλα ο θετικός περιβαλλοντικός αντίκτυπος είναι ανεκτίμητος.
Η AlongRoute δημιουργήθηκε μόλις το 2022 από ειδικούς επιστήμονες, όμως τα βήματα είναι γοργά. Η διοικητική ομάδα ήδη βρίσκεται σε επαφές με ανθρώπους της ναυτιλίας, οι πρώτες εμπορικές συμφωνίες εκτιμάται πως θα λάβουν χώρα έως το τέλος του 2023, ενώ ήδη υπάρχει ενδιαφέρον για pre-seed χρηματοδότηση...
Παρακάτω οι απαντήσεις στα ερωτήματα του epixeiro.gr:
Πώς γεννήθηκε η ιδέα της AlongRoute; Ποιο το background των ιδρυτών;
Οι θαλάσσιες μεταφορές αποτελούν έναν από τους πιο ισχυρούς εισφορείς αερίων του θερμοκηπίου σε παγκόσμιο επίπεδο. Σήμερα εκπέμπουν περίπου το 3% των παγκόσμιων αερίων ρύπων με τάση για διπλασιασμό σε λιγότερο από 30 χρόνια. Η τάση αυτή βάζει σε κίνδυνο το περιβάλλον, την οικονομία και την κοινωνία. Για το λόγο αυτό ο Παγκόσμιος Οργανισμός Ναυτιλίας (IMO) έχει θεσπίσει πλέον αυστηρά ποσοστά μείωσης των αερίων ρύπων από τη ναυτιλία που φτάνουν έως και το 70% μέχρι το 2050, σε σχέση με το 2008. Αυτές οι καινούργιες συνθήκες προβληματίζουν αρκετά ναυτιλιακές, ναυλωτές, πλοιοκτήτες κτλ. Για την διευκόλυνση τους, έχουν αναπτυχθεί διάφορα επιχειρησιακά εργαλεία. Ένα από αυτά είναι και η βελτιστοποίηση πλεύσης βάσει θαλασσίων προγνώσεων. Πρόκειται για συστήματα στη γέφυρα του πλοίου τα οποία υπολογίζουν μία βέλτιστη διαδρομή πλεύσης ώστε να διατηρείται σταθερή ταχύτητα σε σχέση πάντα με τον θαλάσσιο καιρό που αναμένεται. Με αυτό τον τρόπο είναι δυνατό να μειωθούν τόσο οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, όσο και η κατανάλωση καυσίμου και τα σχετικά κόστη.
Παρόλα αυτά, σήμερα οι αλγόριθμοι υπολογισμού βέλτιστης διαδρομής πλεύσης με βάση τον καιρό, έχουν καταφέρει να μετριάσουν τις εκπομπές καθώς και την κατανάλωση καυσίμου μόνο κατά 3% με 10%. Ο λόγος γι’ αυτό δεν είναι η ποιότητα των αλγορίθμων αυτών καθαυτών, αλλά η ποιότητα των θαλασσίων προγνώσεων που δέχονται σαν είσοδο για να λειτουργήσουν. Η ακρίβεια εδώ παίζει καταλυτικό ρόλο, ενώ είναι γεγονός πως τα σημερινά αριθμητικά μοντέλα πρόγνωσης θαλασσίων παραμέτρων έχουν φτάσει στη φέρουσα ικανότητα της ακρίβειάς τους. Αυτά τα μοντέλα περιέχουν μοντελοποιημένες φυσικές διεργασίες χαοτικού χαρακτήρα και για το λόγο αυτό τόσο η στατιστική όσο και η ντετερμινιστική προσπάθεια περιγραφής της συμπεριφοράς τους έχει φτάσει στα όριά της.
Επιπροσθέτως, τα μοντέλα αυτά έχουν τεράστιες ανάγκες υπολογιστικής ισχύς, γεγονός που καθιστά της υψηλές χωρικές και χρονικές αναλύσεις των αποτελεσμάτων τους ένα σχεδόν ακατόρθωτο έργο. Κάπου εδώ γεννιέται και η ιδέα της AlongRoute. Το βασικό ερώτημα που κληθήκαμε να απαντήσουμε είναι αν συγκεκριμένα εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης μπορούν να αξιοποιηθούν ώστε να διαμορφώσουν ένα προγνωστικό σύστημα θαλασσίων συνθηκών που δεν βασίζεται στην μοντελοποίηση της φυσικής αλλά αντ’ αυτού θα «μαθαίνει» τη φυσική μέσω μεγάλου όγκου ιστορικών δεδομένων υψηλής πιστότητας.
Το εταιρικό σχήμα της AlongRoute αποτελείται από πέντε φυσικά πρόσωπα, με ισχυρά επιστημονικά αλλά και επιχειρηματικά προφίλ που αλληλοσυμπληρώνονται και δημιουργούν μία ομάδα επιτυχιών. H CEO, κυρία Γεωργία Καλαντζή είναι Ωκεανογράφος με Μεταπτυχιακό στη Θαλάσσια Επιστήμη και Τεχνολογία και Διδακτορικό στη Θαλάσσια Κυματική Πρόγνωση. O CTO, κύριος Eduardo Pena Vina είναι Μηχανικός με Μεταπτυχιακό στην Αεροναυτική και μεγάλη ειδίκευση σε θέματα Προγραμματισμού και Τεχνητής Νοημοσύνης. O COO, κύριος Κωνσταντίνος Καρυστινάκης είναι Γεωγράφος με Μεταπτυχιακά στον Χωρικό Σχεδιασμό και στην Γεωπληροφορική ενώ είναι και πιστοποιημένος PMP/ PBA. Ο βασικός Υπεύθυνος της Επιχειρηματικής μας Ανάπτυξης, ο κύριος Στέργιος Διαμαντόπουλος είναι Περιβαλλοντολόγος/ Δασολόγος, MSc με τεράστια εμπειρία σε θέματα Διαχείρισης και Επιχειρήσεων. Τέλος, η βασική Διαχειρίστρια των Προϊόντων της AlongRoute, η κυρία Αποστολία Παπαδούδη, είναι Περιβαλλοντολόγος/ Δασολόγος, MSc με εκτεταμένη εμπειρία στα θέματα Διαχείρισης Έργων, Ποιότητας και Αγοράς. Το εταιρικό σχήμα συμπληρώνει και η Ελληνική ΜΜΕ ΟΜΙΚΡΟΝ Σύμβουλοι Περιβάλλοντος ΑΕ, με τεράστια εμπειρία στα θέματα των περιβαλλοντικών εφαρμογών η οποία παρέχει ειδική υποστήριξη στην startup της AlongRoute.
Τι λύσεις και ανάγκες εξυπηρετεί;
H AlongRoute ξεπερνά τους σημαντικούς περιορισμούς που έχουν σήμερα τα αριθμητικά μοντέλα πρόγνωσης δεδομένων, αναπτύσσοντας εντελώς νέα και καινοτόμα μοντέλα τεχνητής νοημοσύνης. Οι έλεγχοι των αποτελεσμάτων του πρώτου MVP για τη Μεσόγειο Θάλασσα δείχνουν πως τα αποτελέσματα μας είναι ισάξια και σε αρκετές περιπτώσεις καλύτερα από τις προγνώσεις ευρέως διαδεδομένων μοντέλων, όπως αυτές που διατίθενται μέσω του Copernicus Marine Service. Με τη διαφορά πως οι θαλάσσιες προγνώσεις της AlongRoute είναι βέβαιο πως θα γίνονται καλύτερες με τον χρόνο που περνά και καθώς τα μοντέλα AI που χρησιμοποιούνται εκπαιδεύονται περαιτέρω. Αντίθετα οι προγνώσεις των συμβατικών μοντέλων έχουν πλέον φτάσει στο ανώτατο κατώφλι της ακρίβειάς τους. Έχουμε εκτιμήσει, πως οι υφιστάμενοι αλγόριθμοι βελτιστοποίησης της πλεύσης με βάση τον καιρό που χρησιμοποιούνται σήμερα από τη ναυτιλία μπορούν να εκτινάξουν την απόδοσή τους, απλώς αντικαθιστώντας τα προγνωστικά δεδομένα που χρησιμοποιούν σήμερα ως είσοδο, με τις προγνώσεις από την AlongRoute. Με αυτό το σχήμα η μείωση στην κατανάλωση καυσίμου και ο μετριασμός των αερίων ρύπων από τη ναυτιλία μπορεί να αγγίξει ποσοστά από 9% έως 30%, δηλαδή 2 φορές καλύτερα απ’ ότι σήμερα. Αυτό το καινοτόμο σχήμα μπορεί να μειώσει κατά έως και 3 εκατομμύρια τόνους τα αέρια του θερμοκηπίου που εκλύονται από τις θαλάσσιες μεταφορές παγκοσμίως, σε ένα μόνο χρόνο. Αυτό έχει τεράστιο οικονομικό αντίκτυπο στους φορείς της ναυτιλίας ενώ παράλληλα ο θετικός περιβαλλοντικός αντίκτυπος είναι ανεκτίμητος.
Η εν εξελίξει ενεργειακή κρίση πράγματι καθιστά μια τέτοια υπηρεσία απολύτως απαραίτητη. Πώς ακριβώς λειτουργεί το μοντέλο;
Η παγκόσμια ενεργειακή κρίση κάνει πια επιτακτική την ανάγκη αξιοποίησης έξυπνων λύσεων εξοικονόμησης και βιωσιμότητας. Επιπροσθέτως, εφοδιαστική αλυσίδα που πλήττεται ποικιλοτρόπως τα τελευταία χρόνια, έχει ανάγκη από λύσεις που στοχεύουν στην εξασφάλιση των λιγότερων διασπάσεων. Σε αυτό το πλαίσιο και οι θαλάσσιες μεταφορές αξιοποιούν κυρίως “soft” λύσεις για να απαντήσουν τόσο στους κανονισμούς που έχουν τεθεί σε σχέση με το περιβαλλοντικό αποτύπωμα, όσο και στις ολοένα εξελισσόμενες ανάγκες της πραγματικής αγοράς. Σε αυτό το παζλ προκλήσεων και ευκαιριών, η AlongRoute έρχεται να προτείνει κάτι το εντελώς καινοτόμο και εύκολο στην εφαρμογή του, με δυνητικά όμως τεράστιο θετικό αντίκτυπο στην ενεργειακή, περιβαλλοντική και εφοδιαστική κρίση. Η πρόταση αξίας είναι ξεκάθαρη και δεν κοστίζει τίποτε στους φορείς της ναυτιλίας που αποτελούν τους τελικούς χρήστες των δεδομένων μας: ζητήστε από τους παρόχους των λογισμικών βελτιστοποίησης πλεύσης που ήδη χρησιμοποιείτε να χρησιμοποιήσουν τα προγνωστικά δεδομένα της AlongRoute αντί αυτών που χρησιμοποιείτε σήμερα. Μόνο αυτή η κίνηση μπορεί να φέρει έως και 30% μείωση του επιχειρησιακού κόστους πλεύσης, μπορεί να προλάβει καθυστερήσεις, μπορεί να ενισχύσει την ασφάλεια του πληρώματος και του φορτίου ενώ παράλληλα μπορεί να μειώσει το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των θαλασσίων μεταφορών προς χάριν μιας πιο «πράσινης ναυτιλίας».
Φαντάζομαι μεγάλες είναι οι ανάγκες σε επίπεδο βιωσιμότητας (δείκτες ESG) και η θετική συνεισφορά της Alongroute;
Η εταιρία AlongRoute θεωρείται ως μία impact startup καθώς τα προϊόντα της μπορούν να συμβάλουν σημαντικά στο μετριασμό των ποσοστών αερίων του θερμοκηπίου που εκλύονται από τις θαλάσσιες μεταφορές. Αυτό συνδέεται άρρηκτα με τον Ευρωπαϊκό Στόχο Βιώσιμης Ανάπτυξης (EU SDG) 13 που αφορά την Κλιματική Δράση. Είναι σαφές πως η αυξητική τάση των αερίων ρύπων έχει αρνητικό αντίκτυπο στην Κλιματική Κρίση και επηρεάζει αρνητικά την ένταση και την συχνότητα εμφάνισης ακραίων φαινομένων.
Ποιο είναι το business plan ή τα επόμενα βήματα; Γύροι χρηματοδότησης, συνεργασίες με ιδιώτες - δημόσιο;
Η ιδέα μας ωρίμασε σε ένα πρώτο προϊόν για την Μεσόγειο Θάλασσα μέσω του εμβληματικού επιταχυντή DigiCirc Blue Economy Accelerator. Η εταιρία μας δημιουργήθηκε μόλις τον Οκτώβριο του 2022, αλλά τα βήματά μας είναι γοργά και οι εξελίξεις γρήγορες. Έχοντας πια συγκεντρώσει όλα τα απαραίτητα εργαλεία όπως το Επιχειρηματικό Πλάνο με την Έρευνα Αγοράς, το Proof of Concept, το MVP και το πρώτο Validation, είμαστε σε θέση να μιλάμε συστηματικά με τους δυνητικούς μας πελάτες που δεν είναι άλλοι από της εταιρίες Ναυτιλιακού Λογισμικού. Επίσης μιλάμε πολύ και με φορείς της ναυτιλίας ακούγοντας και καταγράφοντας τα μεγαλύτερα pain points τους σε σχέση με το θέμα. Άμεσος στόχος μας είναι η μεγέθυνση του προϊόντος μας ώστε να καλύπτει τους παγκόσμιους ωκεανούς. Κι αυτό γιατί το μεγαλύτερο εμπορικό ενδιαφέρον για τα προγνωστικά μας δεδομένα βρίσκεται εκεί, κι όχι στη Μεσόγειο Θάλασσα. Αμέσως μετά προχωράμε σε πρώτες εμπορικές συμφωνίες με ορίζοντα το τέλος του 2023. Στη συνέχεια ενδεχομένως να ενεργοποιηθεί και ο πρώτος pre-seed γύρος χρηματοδότησής μας, μιας και ήδη έχουμε συγκεντρώσει ενδιαφέρον από σχετικά VCs.
Σχόλια