Κατά το έτος 2021, συνέβησαν σε ολόκληρη τη Χώρα 10.454 οδικά τροχαία ατυχήματα, τα οποία προκάλεσαν τοv θάνατο ή τον τραυματισμό ατόμων, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 15,1% σε σύγκριση με το 2020 που είχαν συμβεί 9.083 ατυχήματα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής.
Ο συνολικός αριθμός των παθόντων στα οδικά τροχαία ατυχήματα για το έτος 2021 παρουσίασε αύξηση κατά 13,8% σε σύγκριση με το 2020 (12.980 το 2021, έναντι 11.402 το 2020).
Αναλυτικότερα, από τα παθόντα πρόσωπα των οδικών τροχαίων ατυχημάτων το 2021, καταγράφηκαν 624 νεκροί, 610 βαριά τραυματίες και 11.746 ελαφρά τραυματίες, έναντι 584 νεκρών, 518 βαριά τραυματιών και 10.300 ελαφρά τραυματιών το 2020, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 6,8%, 17,8% και 14,0% αντίστοιχα.
Από το σύνολο των 624 νεκρών, το 71,6% αφορούσε οδηγούς, το 13,1% μεταφερόμενους επιβάτες και το 15,2% πεζούς. Η αναλογία ανδρών και γυναικών ήταν 84,0% και 16,0% αντίστοιχα.
Οι νεκροί κατανέμονται κατά ομάδες ηλικιών ως εξής: 0-24 ετών 16,8%, 25-49 ετών 36,7%, 50-64 ετών 19,6% και άνω των 65 ετών 24,5%.
Από την ανάλυση των νεκρών, κατά κατηγορία παθόντα και ηλικιακή ομάδα, το μεγαλύτερο ποσοστό (42,7%) για τους οδηγούς, παρατηρείται στην ηλικιακή ομάδα 25-49 ετών. Για τους μεταφερόμενους το μεγαλύτερο ποσοστό (39,0%) παρατηρείται στην ηλικιακή ομάδα 0-24 ετών ενώ για τους πεζούς το μεγαλύτερο ποσοστό (44,2%) παρατηρείται στην ηλικιακή ομάδα 65 ετών και άνω.
Από το σύνολο των 624 νεκρών, 223, (35,7%) επέβαιναν σε επιβατικά οχήματα, 235, (37,7%) σε δίτροχα (συμπεριλαμβανομένων μοτοποδηλάτων) και 95, (15,2%) ήταν πεζοί.
Από την κατανομή των νεκρών κατά περιοχή που συνέβη το ατύχημα, παρατηρείται ότι σε κατοικημένη περιοχή το 25,2% των νεκρών επέβαιναν σε επιβατικά οχήματα και το 44,9% σε δίτροχα. Σε μη κατοικημένη περιοχή τα ποσοστά ανέρχονται σε 47,1% επιβαίνοντες σε επιβατικά οχήματα και 30,9% σε δίτροχα. Σε αυτοκινητόδρομο το 42,1% των νεκρών επέβαιναν σε επιβατικά οχήματα και το 26,3% σε δίτροχα.
Ανάλυση των οδικών τροχαίων ατυχημάτων και νεκρών
Το 2021 ο δείκτης ατυχημάτων ανά 1.000.000 κατοίκους σε σύνολο Χώρας ήταν 979,0. Η περιφέρεια Αττικής ήταν πρώτη στην κατάταξη με 1.541,5 ατυχήματα, η περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου ήταν δεύτερη με 1.172,9 ατυχήματα και στην τρίτη θέση ήταν η περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας με 1.032,4 ατυχήματα.
Ο δείκτης του αριθμού των νεκρών ανά 1.000.000 κατοίκους σε σύνολο Χώρας ήταν 58,4. Η περιφέρεια Πελοποννήσου ήταν πρώτη στην κατάταξη με δείκτη 112,4, τη δεύτερη θέση είχαν η περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου με δείκτη 103,5 και ακολουθεί η περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας με 88,6.
Ο μεγαλύτερος αριθμός οδικών τροχαίων ατυχημάτων (1.204) και νεκρών (74) καταγράφηκε τον Ιούλιο, με ποσοστό 11,5% στο σύνολο των ατυχημάτων του έτους και 11,9% στο σύνολο των νεκρών. Ο μικρότερος αριθμός ατυχημάτων (527), με ποσοστό 5,0% καθώς και ο μικρότερος αριθμός νεκρών (31) με ποσοστό 5,0% καταγράφηκε τον Φεβρουάριο.
Ο μεγαλύτερος αριθμός οδικών τροχαίων ατυχημάτων κατά το 2021 συνέβη Παρασκευή (16,0%) και ακολουθεί η Πέμπτη (15,0%), ενώ ο μικρότερος αριθμός Κυριακή (12,1%). Ο μεγαλύτερος αριθμός νεκρών (16,0%) καταγράφηκε την Κυριακή.
Από το σύνολο των οδικών τροχαίων ατυχημάτων τα περισσότερα (51,3%) σημειώθηκαν από την 11η έως και την 18η ώρα, ενώ τα λιγότερα (8,4%) σημειώθηκαν από την 1η έως και την 6η ώρα.
Ο μεγαλύτερος αριθμός νεκρών σημειώθηκε κατά την 20η ώρα, (41 νεκροί, 6,6%), ενώ ο μικρότερος αριθμός σημειώθηκε κατά τις μεταμεσονύκτιες ώρες και ειδικά την 4η ώρα (10 νεκροί, 1,6%).
Ως προς την κατανομή των ατυχημάτων στις ημέρες της εβδομάδας, ποσοστό 74,6% συνέβη από Δευτέρα έως και Παρασκευή και το υπόλοιπο 25,4% το Σαββατοκύριακο. Η αντίστοιχη κατανομή, ως προς τους νεκρούς, είναι 69,2% από Δευτέρα έως και Παρασκευή και 30,8% το Σαββατοκύριακο.
Από το σύνολο των 10.454 ατυχημάτων τα 9.725 (93,0%) συνέβησαν σε συνθήκες καλοκαιρίας, με 557 νεκρούς (89,3%). Σε σχέση με τις υπόλοιπες ατμοσφαιρικές συνθήκες 296 και 199 ατυχήματα συνέβησαν σε συνθήκες ψιλής βροχής και βροχής αντίστοιχα (2,8% και 1,9%), με αποτέλεσμα την πρόκληση θανάτου σε 35 και 16 άτομα αντίστοιχα (5,6% και 2,6%).
Ως προς τα ατυχήματα, η κατηγορία «σύγκρουση μεταξύ κινούμενων οχημάτων» σημείωσε το μεγαλύτερο ποσοστό (63,7%), με κυριότερο τύπο σύγκρουσης την «πλαγιομετωπική» (41,2%). Η δεύτερη σημαντικότερη κατηγορία ήταν η «παράσυρση πεζού/ζώου» (15,2%) και ακολουθεί η «εκτροπή /ανατροπή οχήματος» (13,5%).
Ως προς τους νεκρούς, η κατηγορία «σύγκρουση μεταξύ κινούμενων οχημάτων» σημείωσε το μεγαλύτερο ποσοστό 36,9%, (230 νεκροί), με κυριότερο τύπο σύγκρουσης την «πλαγιομετωπική» με ποσοστό 18,9%, (118 νεκροί). Η δεύτερη σημαντικότερη κατηγορία ήταν η «εκτροπή /ανατροπή οχήματος» με 30,1% (188 νεκροί) και ακολουθεί η «πρόσκρουση οχήματος» με 16,5% (103 νεκροί) Αναφορικά με τον τύπο σύγκρουσης, το δεύτερο μεγαλύτερο αριθμό νεκρών μετά την «πλαγιομετωπική» σύγκρουση κατέχει η «παράσυρση πεζού» με 100 νεκρούς και ποσοστό 16,0% στο σύνολο των νεκρών.
Ως προς τους ελιγμούς του οχήματος που πιθανόν συνετέλεσαν στο ατύχημα, ο «άλλος ελιγμός» αναφέρθηκε ως ο κυριότερος ελιγμός με ποσοστό 20,8%. Ακολουθούν η «μη διακοπή πορείας πριν από STOP» με 15,9% και η «κανονική πορεία» με 14,8%.
Ως προς τους νεκρούς, η «ταχύτητα μεγαλύτερη του επιτρεπόμενου ορίου», με ποσοστό 17,5% (109 νεκροί), αναφέρθηκε ως ο κυριότερος ελιγμός του Α’ οχήματος που πιθανόν συνετέλεσε στο ατύχημα. Ακολουθεί ο «άλλος ελιγμός» με 16,5% (103 νεκροί) και η «είσοδος στο αντίθετο ρεύμα» με 16,0% (100 νεκροί). Ενδεικτικά αναφέρεται ότι στην κατηγορία «άλλος ελιγμός» περιλαμβάνεται η μέθη, η απρόσεκτη οδήγηση και οι λοιπές περιπτώσεις που δεν περιγράφονται στους ελιγμούς.
Από τη σύγκριση των στοιχείων του 2021 με τα αντίστοιχα του 2012 προκύπτει μείωση των οδικών τροχαίων ατυχημάτων κατά 15,7%, των νεκρών κατά 36,8%, των βαριά τραυματιών κατά 56,4% και των ελαφρά τραυματιών κατά 17,5%. Η μείωση είναι σημαντικά μεγαλύτερη κατά τη σύγκριση του 2021 με το 2000, με μείωση των οδικών τροχαίων ατυχημάτων κατά 54,5%, των νεκρών κατά 69,4%, των βαριά τραυματιών κατά 85,5% και των ελαφρά τραυματιών κατά 55,8%.
Ειδικότερα, κατά το 2020 σημειώθηκε η σημαντικότερη ετήσια μείωση στον αριθμό των ατυχημάτων, η οποία ανήλθε σε 15,2% και σχετίζεται με τα μέτρα περιορισμού της διασποράς του COVID 19. Ως προς τους νεκρούς, την τελευταία δεκαετία, παρατηρείται σταθερή μείωση με μια σχετική επιβράδυνση κατά τα έτη 2015 και 2016.
Γεωγραφική κατανομή ατυχημάτων και δημογραφικά χαρακτηριστικά
Η ανάλυση των στοιχείων κατά τα έτη 2000, 2012 και 2021 ως προς τη γεωγραφική κατανομή των νεκρών από οδικά τροχαία ατυχήματα δείχνει ότι στις περιφέρειες με τους περισσότερους νεκρούς πρώτη ήταν η Αττική με δεύτερη τη Κεντρική Μακεδονία, στις οποίες εδρεύουν τα δύο μεγαλύτερα αστικά κέντρα.
Ο δείκτης νεκρών ανά 1.000.000 κατοίκους διαφοροποιεί την ανωτέρω κατάταξη. Παρατηρείται ότι οι περιφέρειες Στερεάς Ελλάδας και Πελοποννήσου ήταν σταθερά στην πρώτη τριάδα, τα έτη 2000, 2012 και 2021. Το 2021 και το 2012, η περιφέρεια Πελοποννήσου κατέλαβε την πρώτη θέση, ενώ το 2000 καταλάμβανε την δεύτερη θέση. Η Αττική για τα έτη αναφοράς 2000, 2012 βρίσκεται στην τελευταία θέση της κατάταξης ενώ για το 2021 στην προτελευταία.
Επισημαίνεται ότι, κατά την ανάλυση των ανωτέρω, θα πρέπει να ληφθούν υπόψη μεταβολές στον πληθυσμό των περιφερειών, η καλοκαιρινή τουριστική περίοδος, η κατασκευή (ή μη) αυτοκινητόδρομων, βελτιωτικές παρεμβάσεις στο οδικό δίκτυο, καθώς και άλλοι παράγοντες που θα πρέπει να συνεκτιμηθούν για την ορθή ερμηνεία των στοιχείων.
Από την ανάλυση των νεκρών, κατά φύλο, στη δεκαετία 2012-2021, παρατηρείται μείωση, τόσο στους άνδρες όσο και στις γυναίκες (35,0% και 45,1%, αντίστοιχα).
Από την ανάλυση των νεκρών, κατά κατηγορία παθόντα, η μεγαλύτερη μείωση κατά τη δεκαετία 2012 - 2021 παρατηρείται στους μεταφερόμενους (50,9%) και ακολουθούν οι πεζοί (44,1%).
Ως προς το είδος περιοχής, η μεγαλύτερη μείωση κατά τη δεκαετία 2012 - 2021 παρατηρείται στις κατοικημένες περιοχές (37,1%).
Στη δεκαετία 2012 - 2021 ο αριθμός νεκρών από οδικά τροχαία ατυχήματα, κατά ομάδες ηλικιών, παρουσιάζει σημαντική μείωση στις μικρές ηλικίες μέχρι 49 ετών (0-24 ετών 43,2% και 25-49 ετών 41,1%) και μικρότερη μείωση στις ηλικίες 50 ετών και άνω (50-64 ετών 17,0% και 65 ετών και άνω 38,3%).
Η μείωση που παρατηρείται στον αριθμό των νεκρών από οδικά τροχαία ατυχήματα την δεκαετία 2012 – 2021 κατά 36,8% διαπιστώνεται σε όλους τους τύπους μέσων μεταφοράς. Η μεγαλύτερη μείωση (44,1%) σημειώνεται στους πεζούς και η μικρότερη στα δίτροχα (26,8%).
Σχόλια