H πλατφόρμα αναζήτησης προϊόντων μόδας GLAMI που ξεκίνησε στην Ελλάδα το 2018. Το μέλλον της τεχνητής νοημοσύνης στην παγκόσμια βιομηχανία της μόδας και της προσωποποιημένης εμπειρίας στις online αγορές.
Με τον Χαρίδημο Σπινθάκη, Country Manager του GLAMI στην Ελλάδα, συζητήσαμε για τις εξελίξεις και τα trends στον κλάδο του ηλεκτρονικού εμπορίου της μόδας που θα ανακαλύψουμε μέσα στα επόμενα χρόνια και φυσικά για το παρόν και το μέλλον του GLAMI στη χώρα μας.
Αρχικά θα θέλαμε να μας πείτε δυο λόγια σχετικά με το GLAMI για τους αναγνώστες μας που ενδέχεται να μην το γνωρίζουν.
To GLAMI είναι μία ευρωπαϊκή πλατφόρμα αναζήτησης μόδας προσβάσιμη από υπολογιστή, tablet, κινητό και διαθέσιμη μέσω εφαρμογής για συσκευές iOS και Android. Ξεκίνησε στην Ελλάδα το 2018 και είναι μέλος του GLAMI Group που διαθέτει παρουσία σε 14 χώρες.
Στην Ελλάδα, φέρνει στους καταναλωτές περισσότερα από 1 εκ. προϊόντα από 400 ελληνικά και διεθνή eshop και είναι διαθέσιμο δωρεάν σε όλους όσοι αναζητούν online ρούχα, παπούτσια και αξεσουάρ.
Το GLAMI έχει ως βασικό του στόχο να κάνει τις αγορές μόδας ευκολότερες και γρηγορότερες για όλους τους καταναλωτές, δημιουργώντας με την βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης μια προσωποποιημένη εμπειρία online αγορών. Παράλληλα, συγκεντρώνοντας εκατοντάδες eshop και χιλιάδες μάρκες σε ένα σημείο, βοηθά τις συνεργαζόμενες επιχειρήσεις να αυξήσουν την επισκεψιμότητα τους και να προσεγγίσουν νέο κοινό και πελάτες.
Ποιές είναι εξελίξεις και τα trends που θα δούμε μέσα στο 2023 στον κλάδο του ηλεκτρονικού εμπορίου;
Το 2023 ακολουθεί μία χρονιά αντιθέσεων. Κατά το 2022, αφενός η παγκόσμια βιομηχανία της μόδας ανέκαμψε πλήρως μετά την πανδημία και το fashion e-commerce καθιερώθηκε ακόμη περισσότερο.
Αφετέρου, όμως, μια σειρά γεγονότων όπως ο πληθωρισμός, οι γεωπολιτικές προκλήσεις και η ενεργειακή κρίση δημιούργησαν ανασφάλεια και αβεβαιότητα, επηρεάζοντας την καταναλωτική συμπεριφορά.
Παρόλα αυτά, οι Έλληνες εκπρόσωποι του fashion ecommerce παραμένουν σε μεγάλο βαθμό αισιόδοξοι. Σύμφωνα με την πρόσφατη έρευνα που κάναμε στο GLAMI, περισσότερα από τα μισά e-shop αναμένουν ότι οι συνθήκες για το ηλεκτρονικό εμπόριο μόδας θα βελτιωθούν το 2023. Δήλωσαν ότι σχεδιάζουν να επικεντρωθούν στην ανάπτυξη και την αύξηση των πωλήσεων, με ένα 37% να σχεδιάζει να αυξήσει τις τιμές αλλά με το 50% των ερωτηθέντων να θέλει να τις κρατήσει σταθερές.
Μέσα στο 2023 αναμένουμε να δούμε περισσότερα e-shops μόδας να προσαρμόζουν την γκάμα προϊόντων που προσφέρουν ώστε να ταιριάζει με τις νέες ανάγκες των καταναλωτών καθώς και να απλοποιηθεί η διαχείριση των αποθεμάτων.
Το αυξημένο κόστος διαφήμισης και ο μεγαλύτερος ανταγωνισμός θα επηρεάζουν όλο και περισσότερο τις επιχειρηματικές αποφάσεις. Και δεν πρέπει να αμελούμε τη σημασία των νομοθετικών αλλαγών: αναμένουμε και το Ελληνικό ηλεκτρονικό εμπόριο να προσαρμοστεί στην οδηγία omnibus (εφαρμογή της οδηγίας 98/6/ΕΚ για την αναγραφή των τιμών των προϊόντων που προσφέρονται στους καταναλωτές).
Στο GLAMI παραμένουμε πιστοί στο μοντέλο συνεργασίας που έχουμε με τα ηλεκτρονικά καταστήματα - συνεργάτες μας ενώ ενισχύουμε τους αυτοματισμούς για την καλύτερη τεχνική διασύνδεση με την πλατφόρμας μας.
Personalisation προϊόντων και υπηρεσιών αλλά και προστασία δεδομένων και εμπιστοσύνη των καταναλωτών ως προς τη χρήση τους. Πιστεύετε ότι υπάρχει χρυσή τομή ανάμεσα στα παραπάνω;
Η βελτίωση της εμπειρίας των πελατών είναι ίσως η κορυφαία εφαρμογή τεχνολογίας στο ηλεκτρονικό εμπόριο μόδας. Σήμερα οι καταναλωτές έχουν να διαλέξουν από μια, πολλές φορές κουραστική, υπερπληθώρα επιλογών.
Ένας τρόπος για να μπορέσει μία επιχείρηση να διακριθεί είναι η προσαρμογή του customer journey χρησιμοποιώντας δεδομένα first-party και Τεχνητή Νοημοσύνη (AI). Αυτό είναι κάτι που εφαρμόζουμε ήδη στην πράξη στην πλατφόρμα του GLAMI και επιτρέπει μια εξατομικευμένη προσέγγιση, που όχι μόνο βελτιώνει την εμπειρία, αλλά με τη σειρά της αυξάνει τις πωλήσεις.
Το απόρρητο δεδομένων και οι νέοι κανονισμοί θέτουν ένα δίλημμα σχετικά με τον τρόπο υπεύθυνης συλλογής των δεδομένων των καταναλωτών. Το κλειδί, ή όπως το αποκαλέσατε ‘’χρυσή τομή’’ είναι η συλλογή των first-party δεδομένων με αξιόπιστο τρόπο, προσφέροντας κάτι ως επιβράβευση της εμπιστοσύνης.
Οι καταναλωτές θέλουν και πρέπει να νιώθουν ασφαλείς όταν μοιράζονται προσωπικές πληροφορίες και οι εταιρείες πρέπει να είμαστε σε θέση να παρέχουμε το “reason why” για να το κάνουν.
Στο GLAMI, το 2022 λανσάραμε για πρώτη φορά ένα απλό και εύκολο κουίζ όπου οι επισκέπτες μας μπορούν να επιλέξουν τα αγαπημένα τους brands και μεγέθη, καθώς και τις στιλιστικές τους προτιμήσεις και μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα.
Η πλατφόρμα μας πραγματοποιεί την αναζήτηση μεταξύ των εκατοντάδων συνεργαζόμενων eshop και τους παρουσιάζει ένα μεγάλο αριθμό εξατομικευμένων προτάσεων με βάση τις επιλογές τους. Το κουίζ βοηθά τους καταναλωτές να πλοηγηθούν ευκολότερα στο GLAMI και να ανακαλύψουν νέες μάρκες.
Υπάρχουν εξελιγμένες εμπειρίες ηλεκτρονικού εμπορίου που θα ανακαλύψουμε μέσα στα επόμενα χρόνια;
Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μεταμόρφωσαν τον τρόπο με τον οποίο τα brands αλληλεπιδρούν με τους καταναλωτές. Σταδιακά θα δούμε πώς το εικονικό περιβάλλον, που συχνά αποκαλείται metaverse, θα επηρεάσει και τις εμπειρίες αγορών.
Μια ενοποιημένη εμπειρία σε όλα τα κανάλια επικοινωνίας θα είναι ακόμη πιο σημαντική για το μέλλον του εμπορίου μόδας. Παράλληλα, η τεχνολογία τεχνητής νοημοσύνης (ΑΙ) ήρθε για να μείνει μιας και έχει αναπτυχθεί και για ανθρώπους που ίσως πρόσφατα ανακάλυψαν για πρώτη φορά τις ηλεκτρονικές αγορές ή άρχισαν να κάνουν ηλεκτρονικές αγορές σε νέες κατηγορίες.
Τα brands αλλά και οι εκπρόσωποι του λιανεμπορίου της μόδας διαβλέπουν τις τάσεις και θέτουν τον ψηφιακό μετασχηματισμό και το ecommerce ως κορυφαίες προτεραιότητές τους για το μέλλον. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα μεγαλύτερη προσφορά στο online, καλύτερη εμπειρία για τους καταναλωτές και ακόμη στενότερη σύνδεση μεταξύ offline και online εμπειρίας του χρήστη.
Οι εμπειρίες ηλεκτρονικού εμπορίου θα περιέχουν, μεταξύ άλλων και εικονικά δοκιμαστήρια, προσωποποιημένα συστήματα προτάσεων και εξατομικευμένο styling με βάση την τεχνητή νοημοσύνη που θα μειώνει τις επιστροφές. Επίσης, θα δούμε την τάση για αγορά second hand ρούχων -που αποτελεί μέρος της κυκλικής οικονομίας- κάτι που αγκαλιάζεται ιδιαίτερα από την Gen Ζ.
Σε ποιες τεχνολογίες επενδύει το GLAMI αυτή τη στιγμή;
Στο GLAMI επενδύουμε στη μηχανική μάθηση (machine learning) πρώτον με συστήματα προτεινόμενων προϊόντων, με τα οποία πετύχουμε την προσωποποιημένη εμπειρία του καταναλωτή, αμέσως μετά την πρώτη αλληλεπίδραση με το GLAMI (κλικ, επιθυμία, παραγγελία) ώστε να ταιριάζει με το προσωπικό γούστο και τις προτιμήσεις του.
Όσο περισσότερο αλληλεπιδρά ο χρήστης με την πλατφόρμα μας, τόσο καλύτερες είναι οι προτεινόμενες επιλογές. Διαθέτουμε βέναια την προσωποποιημένη εμπειρία του GLAMI μόνο σε όσους επισκέπτες μας το επιθυμούν. Δεύτερον, στα νευρωνικά δίκτυα (neural networks) που αποτελούνται από μοντέλα που αναγνωρίζουν τίτλους και περιγραφες προϊοντων σε διαφορετικές γλώσσες.
Το GLAMI διατίθεται σε 14 γλώσσες όσες και οι αγορές που δραστηριοποιούμαστε. Ένας άλλος κλάδος του μοντέλου κατηγοριοποίησης εξετάζει τις εικόνες των προϊόντων και προσδιορίζει σε ποια κατηγορία και εξειδικευμένα φίλτρα ανήκει κάθε προϊόν στον κατάλογο μόδας του GLAMI μαζί με όλα τα σχετικά χαρακτηριστικά του όπως για παράδειγμα το μήκος ενός μανικιού, το υλικό, το χρώμα, το στυλ, κοκ.
Τα παραπάνω, αλλά και η βοήθεια της Τεχνητής Νοημοσύνης (AI) είναι στρατηγική επιλογή για το GLAMI και η in-house ομάδα μας έχει στόχο να γεφυρώσει το χάσμα μεταξύ έρευνας και εφαρμογής, μεταξύ πολύπλοκων μοντέλων και εύχρηστων features.
Υπάρχουν σχέδια ή φιλοδοξίες για το GLAMI στην Ελλάδα που θα θέλατε να μας αποκαλύψετε;
Εργαζόμαστε για να εκπληρώσουμε την υπόσχεσή μας προς όλους τους επισκέπτες μας, η οποία είναι ότι ανεξάρτητα από το στυλ τους, τα μεγέθη τους, τον προϋπολογισμό τους, στο GLAMI να μπορούν να βρουν τα προϊόντα που ψάχνουν εύκολα και γρήγορα καθώς και να ανακαλύψουν νέα προϊόντα και προτάσεις.
Επιχειρηματικά, εστιάζουμε στην ένταξη όλο και περισσότερων ελληνικών ηλεκτρονικών καταστημάτων, Ελλήνων σχεδιαστών αλλά και διεθνών eshop, παρέχοντας μία υπηρεσία που δημιουργεί αξία.
Σχόλια