“Aν μιλούσαν οι φωτογραφίες”... Με αυτό τον τίτλο δημοσιεύθηκε το εικονογραφημένο άρθρο της Μαρίας Καραβία για την Nelly’s το 1975 αφού την είχε μόλις ανακαλύψει η Ελένη Βλάχου.
Και οι φωτογραφίες της κατά κόσμον Έλλης Σουγιουτζόγλου γεννημένης στο Αϊδίνι της Μικράς Ασίας όντως μιλάνε και μάλιστα μεστά. Για μία από τις πρώτες Ελληνίδες που σε ηλικία 25 ετών έσπασε το ανδροκρατούμενο ως τότε επάγγελμα του φωτογράφου στη χώρα μας δημιουργώντας το δικό εργαστήριο της επί της Ερμού την εποχή του μεσοπολέμου.
Για τη ματιά της φωτογράφου που μετατρέπει τις βλοσυρές κατά τα άλλα Καρυάτιδες σε συμπαθητικά κορίτσια με όμορφες πλεξούδες. Για τις εικόνες που χορεύουν τόσο αιθέρια όσο μια πρίμα μπαλαρίνα δίπλα στον Παρθενώνα. Για φυσικό φως και τη φωτογράφιση εκτός στούντιο που "εμφανίζει” σαν από ασπρόμαυρο φιλμ, την Ελλάδα του μεσοπολέμου.
Από την πρώτη της φωτογραφία ως την Νέα Υόρκη και την αγκαλιά με τον γάτο της Τόμπυ η αναδρομική έκθεση με τίτλο «Nelly’s» στο Μουσείο Μπενάκη / Πειραιώς 138, επανασυστήνει τη δημιουργό στο σύγχρονο κοινό.
Μια “αιθέρια” φωτογραφική ματιά στην Ελλάδα
Εικοσιπέντε χρόνια μετά από τον θάνατο της φωτογράφου Έλλης Σουγιουλτζόγλου-Σεραϊδάρη (1899-1998), γνωστής ως Nelly’s, επιχειρείται η παρουσίαση του πολυδιάστατου έργου της με τις τρεις πόλεις στις οποίες διαμόρφωσε τη φωτογραφική της ματιά, ως άξονες.
Δρέσδη, Αθήνα, Νέα Υόρκη μέσα από σχεδόν 350 φωτογραφίες φιλοτεχνημένες από την καλλιτέχνιδα και επιλεγμένες από το ογκώδες αρχείο της, αναδεικνύουν διαφορετικές αισθητικές τάσεις και εποχές.
Τα πρωτότυπα αυτά έργα συμπληρώνονται από 150 περίπου σύγχρονες ψηφιακές εκτυπώσεις που πραγματοποιήθηκαν από τα αρνητικά της, από τον φωτογραφικό εξοπλισμό που χρησιμοποίησε ως φοιτήτρια στη Δρέσδη και ως επαγγελματίας φωτογράφος σε Αθήνα και Νέα Υόρκη.
Εξώφυλλα περιοδικών της εποχής, αφίσες, ντοκιμαντέρ, επιστολικά δελτάρια, φωτογραφικός εξοπλισμός αλλά και ένας σκοτεινός θάλαμος αποτελούν “ευρήματα” που οδηγούν στην κατανόηση της φωτογραφίας στην εποχή της Nelly’s.
Η αφήγηση της έκθεσης έχει αφετηρία τις σπουδές της στη Δρέσδη (1920-1923) όπου παρουσιάζονται δείγματα από τις σπουδές στο πορτρέτο και τη φωτογραφία χορού και γυμνού. Ακολουθούν η άφιξή της στην Αθήνα και η δυναμική της παρουσία στα φωτογραφικά δρώμενα της πόλης από το 1924 έως το 1939.
Εικόνες ήδη γνωστές συμπληρώνονται με νέες, άγνωστες έως σήμερα, προβάλλοντας τη διαφορετική οπτική που εισήγαγε στην εγχώρια φωτογραφική παραγωγή του Μεσοπολέμου, η οποία αποτέλεσε τη βάση πάνω στην οποία θα εξελιχθεί η ελληνική φωτογραφία.
Από το κατάστρωμα ως τον σκοτεινό θάλαμο και την βιτρίνα με την επωνυμία "Nelly’s"
Η τρίτη και τελευταία ενότητα είναι αφιερωμένη στο έργο που φιλοτέχνησε στη Νέα Υόρκη από το 1939 έως το 1966. Πρόκειται για το λιγότερο γνωστό τμήμα της δουλειάς της, παρά το γεγονός ότι έζησε και εργάστηκε εκεί για είκοσι επτά ολόκληρα χρόνια.
Στην ηλικία των σαράντα ετών, αποφάσισε να αφήσει την επιτυχημένη επιχείρησή της στην αθηναϊκή πρωτεύουσα και να δοκιμάσει τις δυνάμεις της στον άγνωστο, σε εκείνη, χώρο της αμερικανικής φωτογραφίας.
Τέλος, ο επισκέπτης της έκθεσης έχει τη δυνατότητα να παρακολουθήσει μια από τις τελευταίες συνεντεύξεις που παραχώρησε η Νέλλη στον σκηνοθέτη Γιώργο Σγουράκη το 1994 για την εκπομπή ΜΟΝΟΓΡΑΜΜΑ.
Την επιμέλεια της έκθεσης ανέλαβε η Αλίκη Τσίργιαλου, Υπεύθυνη των Φωτογραφικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, και τον σχεδιασμό της η Ναταλία Μπούρα, αρχιτέκτονας και Υπεύθυνη των Αρχείων Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου.
Κατά τη διάρκεια της έκθεσης θα πραγματοποιηθούν ξεναγήσεις και εκπαιδευτικά προγράμματα που θα ανακοινωθούν, καθώς και ημερίδα αφιερωμένη στη μεγάλη δημιουργό.
Η διοργάνωση της αναδρομικής έκθεσης της Νέλλης συμπίπτουν χρονικά με τα πενήντα χρόνια λειτουργίας των Φωτογραφικών Αρχείων Του Μουσείου Μπενάκη και αφιερώνονται στην Αιμιλία Γερουλάνου και στον αείμνηστο Άγγελο Δεληβορριά.
Η έκθεση θα διαρκέσει έως την Κυριακή 23 Ιουλίου 2023.
Σχόλια