Πάνος Μωραΐτης, ΣΕΕΜΕ: «Γρανάζι» στην τεχνολογική ανάπτυξη εστίασης - τουρισμού ο κλάδος εξοπλισμού
Για τις τρέχουσες προκλήσεις αλλά και τις σημαντικές προοπτικές του κλάδου και της ευρύτερης οικονομίας μίλησε ο κ. Πάνος Μωραΐτης, Πρόεδρος του Πανελληνίου Συνδέσμου Επιχειρήσεων Εξοπλισμού Μαζικής Εστίασης, εστιάζοντας - μεταξύ άλλων - στη δυναμική του κλάδου εστίασης και του τουρισμού.
Ο κ. Μωραΐτης περιέγραψε την «μεγάλη εικόνα» εν μέσω πανδημίας, πληθωριστικών πιέσεων, νέων καινοτομιών και άλλων εξελίξεων, αναδεικνύοντας την σπουδαιότητα του κλάδου εξοπλισμού γύρω από τo μέλλον στην παγκόσμια αγορά της εστίασης και τουριστικής βιομηχανίας.
Αναγκαία είναι επίσης η παροχή κινήτρων προς τους επαγγελματίες και οι θεσμικές πρωτοβουλίες για την στήριξη της αγοράς, σύμφωνα με τον κ. Μωραΐτη, ο οποίος έθεσε την εξωστρέφεια και τις συνεχείς συνεργασίες ως βασικούς στόχους του ΣΕΕΜΕ, με φόντο την ανάπτυξη την ευημερία και αξιοπιστία όλων των εμπλεκόμενων πλευρών.
Αναλυτικά:
Τι εικόνα αποκομίζετε σήμερα για τις επιχειρήσεις εστίασης/υγειονομικού ενδιαφέροντος, απόρροια των συνεπειών της πανδημίας και της τρέχουσας οικονομικής συγκυρίας;
Η εμφάνιση της πανδημίας δημιούργησε μια σωρεία προβλημάτων, αφού οδήγησε σε αναστολή λειτουργίας πλήθος επιχειρήσεων στον κλάδο της εστίασης, στη μείωση της απασχόλησης, στη μείωση των εσόδων και γενικότερα στην αδυναμία λειτουργίας τους. Οι μεταβολές που συντελέστηκαν είχαν ως αποτέλεσμα την εμφάνιση νέων δυναμικών σε πιο άμεσο χρόνο.
Αν και με το πέρας των περιοριστικών μέτρων της πανδημίας υπήρξε μια ανοδική τάση, ήρθε να προστεθεί το τελευταίο διάστημα και το θέμα των πληθωριστικών πιέσεων, όπου επηρέασε περισσότερο τις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις. Πολλές επιχειρήσεις δηλώνουν ότι αντιμετωπίζουν πρόβλημα ρευστότητας, όπως καθυστερημένες οφειλές προς το Δημόσιο ή σε ιδιώτες, αυξημένο λειτουργικό κόστος, έλλειψη προσωπικού σε διάφορες ειδικότητες. Εννοείται ότι αυτή η δυναμική επηρεάζει τους συναφείς κλάδους, οι οποίοι όμως πρέπει να παραμείνουν ενωμένοι με κοινούς στόχους.
Επιπλέον, παρακολουθώντας και το ευρωπαϊκό κλίμα, το οποίο δεν έχει σταθεροποιηθεί, μας οδηγεί στο συμπέρασμα ότι δεν μπορούμε επίσημα ακόμη να μιλάμε για ανάπτυξη εκείνων των κλάδων που επηρεάζουν και επηρεάζονται από την τουριστική βιομηχανία αυτή την χρονιά. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι από το 2024 δεν αναμένεται να δούμε ανάπτυξη, νέα επενδυτικά σχέδια και ιδιαίτερα ανταγωνιστικές καινοτομίες.
Η εστίαση ως ένας ιδιαίτερα ευρύς κλάδος ορίζεται τόσο από τις κοινωνικο-οικονομικές συνθήκες όσο και από τις εξελίξεις των παραγόντων που την επηρεάζουν. Ο εξοπλισμός αποτελεί έναν βασικό συντελεστή από τον οποίο περιμένουμε σημαντικές καινοτομίες που θα επηρεάσουν την παγκόσμια αγορά της συνολικής τουριστικής βιομηχανίας. Ποιες δυνατότητες μπορεί να φέρει ο κλάδος εξοπλισμού στην εστίαση;
Όπως είπατε διαφορετικές συνθήκες επηρεάζουν τους κλάδους, τόσο bottom up όσο και bottom down. Ο κλάδος του εξοπλισμού αναμένεται πράγματι να δώσει σοβαρές εξελίξεις στα είδη του στα επόμενα χρόνια, τα οποία αναμφισβήτητα θα επηρεάσουν και την τουριστική βιομηχανία. Θα δούμε κυρίως ενσωματωμένους αυτοματισμούς για καταγραφή δεδομένων και data analysis, οι οποίοι θα καταστούν εύκολη την κεντρική παρακολούθηση και έλεγχο των διαδικασιών μέσα στις μονάδες. Έτσι π.χ., μία εργασία θα μπορεί να είναι πιο γρήγορη, συνεπής και ελεγχόμενη απ’ ότι στο παρελθόν, προσφέροντας δεδομένα στην επιχείρηση που μειώνουν το κόστος και την ζημιά, αυξάνουν την παραγωγικότητα, βοηθάνε στην κατανόηση των διαδικασιών. Και η διαδικασία αυτή δε θα αφορά μόνο τις μεγάλες μονάδες, αλλά θα γίνει ανάγκη και για τις μικρότερες για αυστηρό έλεγχο. Σοβαρές βελτιώσεις θα δούμε και στα τεχνολογικά χαρακτηριστικά των μηχανημάτων, όπου η συνδεσιμότητα μεταξύ τους με στόχο τον προγραμματισμό της παραγωγής θα αποτελεί ένα από τα «έξυπνα» στοιχεία όσων θα προσφέρουν οι εταιρείες. Και οι περιβαλλοντικές τάσεις όμως θα μας επηρεάσουν όπου τα μηχανήματα θα βοηθούν στον έλεγχο της πράσινης αειφορίας μέσω εξάλειψης του food waste. Ο σύνδεσμός μας θα παραμείνει στο πλευρό της τουριστικής βιομηχανίας με σοβαρή ενημέρωση και εκπαίδευση του κλάδου, ώστε κάθε εταιρεία μέλος μας να συνεισφέρει αξία στην τουριστική βιομηχανία! Ο κλάδος του εξοπλισμού είναι το γρανάζι στην τεχνολογική ανάπτυξη του μελλοντικού εστιατορίου, στην καινοτομία των ξενοδοχείων, στις βελτιώσεις που έχουν ανάγκες οι μικρότερες μονάδες.
Αλήθεια πόσο έχει επηρεάσει τις επιχειρήσεις εξοπλισμού μαζικής εστίασης το αυξημένο ενεργειακό κόστος, οι πληθωριστικές πιέσεις και η ενδεχόμενη μείωση της κατανάλωσης;
Η αύξηση του ενεργειακού κόστους δεν γίνεται να μην επηρεάσει σε μεγάλο βαθμό και τον κλάδο των επιχειρήσεων εξοπλισμού μαζικής εστίασης. Το αυξημένο ενεργειακό κόστος αναπόφευκτα επηρεάζει το κόστος στην κατασκευή των προϊόντων, χωρίς απαραίτητα να επηρεάζει και τις τιμές των προς πώληση προϊόντων, με αποτέλεσμα να μειώνεται σημαντικά το κέρδος. Αυτό πάντα δεν είναι εφικτό, ειδικά για τις βιομηχανίες και τις βιοτεχνίες του κλάδου που κατασκευάζουν προϊόντα εξοπλισμού εστίασης.
Σε ποιες πρώτες ύλες εντοπίζετε μεγάλες αυξήσεις;
Το ενεργειακό κόστος παραμένει ένα από τα σοβαρότερα θέματα που έχει να αντιμετωπίσει ο κλάδος της εστίασης. Αν και γίνονται προσπάθειες εξοικονόμησης, παρόλα αυτά δεν υπάρχει βελτίωση στην εικόνα έως και σήμερα. Το 2022 υπήρξε, και δυστυχώς παραμένει, ένα μεγάλο κύμα ανατιμήσεων στις πρώτες ύλες με αποτέλεσμα οι αναπροσαρμογές τιμών να θεωρούνται μονόδρομος και η μόνη λύση για να μπορέσουν να είναι βιώσιμες.
Απαιτείται πιστεύετε εκπαίδευση και επανακατάρτιση για τους επαγγελματίες του κλάδου σήμερα, ώστε να αντιμετωπίσουν τις σύγχρονες προκλήσεις (τάσεις, ψηφιακός μετασχηματισμός κ.α);
Η εκπαίδευση των επιχειρηματιών όχι μόνο συνίσταται αλλά επιβάλλεται και δεν πρέπει να σταματά ποτέ. Η γνώση είναι δύναμη! Η γνώση είναι εξέλιξη! Έτσι, για να μπορέσει ο επιχειρηματίας να αντεπεξέλθει στις συνεχώς μεταβαλλόμενες τάσεις, στις νέες προκλήσεις και στις νέες τεχνολογίες, η γνώση είναι ένας από τους βασικούς κανόνες. Όταν θέλεις να προσφέρεις ένα ποιοτικό και αναβαθμισμένο προϊόν, θα πρέπει να είσαι ενήμερος για όλες τις αλλαγές που συμβαίνουν στον κλάδο και στον Τουρισμό γενικότερα. Μην ξεχνάμε, άλλωστε, ότι σε ένα ανταγωνιστικό περιβάλλον, θα πρέπει να υπερέχουν οι ποιοτικές παροχές προς τον πελάτη και αυτό θα καταστεί εφικτό μόνο μέσα από την εκπαίδευση, όχι μόνο του επιχειρηματία, αλλά και του προσωπικού του. Στον ΣΕΕΜΕ διεξάγουμε συνεχώς εκπαιδευτικά σεμινάρια για τα μέλη μας, εκδίδουμε εγχειρίδια που έχουν στόχο την βελτίωση διαδικασιών και στέλνουμε συνεχή και έγκυρη ενημέρωση για σοβαρά θέματα που μας αφορούν.
Απαιτούνται κίνητρα ή οι θεσμικές παρεμβάσεις από πλευράς Πολιτείας για την στήριξη του κλάδου. Τι θα προτείνατε;
Απαιτούνται και τα δύο. Κίνητρα προς τους νέους επιχειρηματίες και βεβαίως καταλυτικό ρόλο σε αυτό έχει η στήριξη και η ενίσχυση της Πολιτείας. Μην ξεχνάμε, άλλωστε, ότι βασικός πυλώνας της οικονομίας της χώρας μας αποτελεί ο κλάδος του Τουρισμού και κατ’ επέκτασιν της Εστίασης. Μέσω οικονομικής στήριξης (επιχορηγούμενα προγράμματα), θεσμικών νόμων που να προστατεύουν τον κλάδο και ουσιαστικής παρουσίας, η Πολιτεία μπορεί να συμβάλλει τα μέγιστα στην ανάπτυξή τους.
Επιπλέον, σημαντικό είναι να αναφερθεί ότι, οι βιομηχανίες που έχουμε στον κλάδο μας είναι εφάμιλλες και πολλές φορές καλύτερες από τα ευρωπαϊκά εργοστάσια. Χρειάζονται υλικοτεχνική υποδομή, αλλά και βοήθεια στην εξωστρέφεια τους και σε αυτό μπορεί να συμβάλει το Κράτος.
Ποιοι είναι οι στόχοι του ΣΕΕΜΕ για το 2023;
Η εξωστρέφεια είναι ο βασικός μας στόχος, όπως και οι συνέργειες. Θέλουμε να έρθουμε σε επαφή με τους επιχειρηματίες της εστίασης δίνοντας τους άμεση και έγκυρη πληροφόρηση μέσω των μελών μας για την όσο και πιο σωστή επιλογή και χρήση του εξοπλισμού τους, όπως επίσης και να συνεργαστούμε με άλλους φορείς δημιουργώντας συνθήκες ανάπτυξης σε όλους τους κλάδους οριζοντίως.
Επιπλέον, μας ενδιαφέρει η παρουσία μας στο εξωτερικό μέσω συνεργασιών με αντίστοιχους συνδέσμους για τον σχηματισμό συνεργιών, συμμαχιών, δυνατοτήτων, την ανταλλαγή γνώσεων και ιδεών και την διεύρυνση οριζόντων!
Έχουμε την δύναμη και την όρεξη να δημιουργήσουμε συνθήκες ευημερίας, προσφοράς, αξιοπιστίας και να εργαστούμε, διασφαλίζοντας την εύρυθμη συνεργασία μεταξύ εμπόρων/κατασκευαστών και τελικών καταναλωτών και προσφέροντας δυνατότητες ανάπτυξης και εξωστρέφειας.
Σχόλια