Υπάρχει άνθρωπος πάνω στην γη που να θέλει να χάσει τη ζωή του από απροσεξία οδηγώντας; Γιατί, όμως όταν οδηγούμε συμπεριφερόμαστε σαν να λέμε, πώς δεν μας ενδιαφέρει η ζωή μας; Καμία λογική δεν μπορεί να εξηγήσει γιατί οι Έλληνες ρισκάρουν τα μάλα πάνω στο τιμόνι, ελλείψει επαρκούς οδικής ασφάλειας των δρόμων σε ένα οδικό δίκτυο που δεν συγχωρεί το ανθρώπινο λάθος.
Το κόστος των ατυχημάτων στο δημόσιο σύστημα υγείας και τις ασφαλιστικές είναι πολύ μεγάλο, δεν «τιθασεύεται» εύκολα απουσία συντονισμένων και συνδυασμένων δράσεων από την Πολιτείας, τους Συνδέσμους, όπως ο ΣΕΤΕ που ήδη έχει εκπονήσει σχέδια για την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό των υποδομών για κάθε Περιφέρεια της Ελλάδας υπό την μορφή των ΣΔΙΤ, τις Επαγγελματικές Ενώσεις όπως η ΕΑΕΕ, την Νομοθεσία και των υπουργείων όπως το Υποδομών και Μεταφορών και Προστασίας του Πολίτη.
Αναφέρω τον ΣΕΤΕ, καθώς τα ζητήματα της οδικής ασφάλειας αφορούν και τον τουρισμό, τον οδικό τουρισμό, τα ενοικιαζόμενα οχήματα και μηχανοκίνητα δίκυκλα, ή και ποδηλατικό τουρισμό που τα τελευταία χρόνια η Ελλάδα προβάλλει σε χώρες του εξωτερικού στερούμενη των βασικών υποδομών.
Τι λένε τα στοιχεία της ΤτΕ και του ΙΝΣΕΤΕ για το 2022
Η Ελλάδα είναι μία από τις χώρες με υψηλά ποσοστά εισερχόμενου τουρισμού, με τις εισπράξεις στο εννεάμηνο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2022, σύμφωνα με την ΤτΕ να προσεγγίζουν τα 15,6 εκατομμύρια ευρώ, πέριξ των επιπέδων ρεκόρ του 2019 που ήταν τα 16,1 εκατομμύρια ευρώ. Το διάστημα Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου 2022 η εισερχόμενη ταξιδιωτική κίνηση αυξήθηκε κατά 103,9% και διαμορφώθηκε σε 23,6 εκατ. ταξιδιώτες, έναντι 11,6 εκατ. ταξιδιωτών το 2021.
Αισιόδοξα τα μηνύματα από τις αεροπορικές αφίξεις που σύμφωνα με τα στοιχεία του ΙΝΣΕΤΕ, μεταξύ Ιανουαρίου – Οκτωβρίου 2022 έφτασαν τα 20,3 εκατομμύρια, ξεπερνώντας οριακά (+0,8%) τις αφίξεις του 2019. Λιγότερο αισιόδοξα είναι τα μηνύματα για τις οδικές αφίξεις οι οποίες έφτασαν τα 7,2 εκατομμύρια καταγράφοντας πτώση 36%.
Χαμηλά τα ποσοστά του Οδικού Τουρισμού
Γιατί, οι τουρίστες αποφεύγουν να έλθουν στην Ελλάδα οδικώς; Μήπως εγκαταλείπουν το αυτοκίνητο, μήπως το κόστος της βενζίνης είναι τόσο αποτρεπτικό ώστε να επιλέγουν το αεροπλάνο, μήπως είναι θέμα οδικής ασφάλειας μία και η Ελλάδα δεν έχει καλό όνομα σε θέματα οδικής ασφάλειας σε σύγκριση με άλλες ανταγωνίστριες στον τουρισμό μεσογειακές χώρες.
Ας εξετάσουμε το θέμα της οδικής ασφάλειας μίας και το θέμα αυτό βρίσκεται στην ατζέντα της «Εκ του Ασφαλούς».
Επιστημονικές έρευνες σχετικά με τον Διεθνή Τουρισμό και την Οδική Ασφάλεια επισημαίνουν ότι: Τα τροχαία ατυχήματα αποτελούν τη δεύτερη συχνότερη αιτία θανάτου και τραυματισμού για τουρίστες και επαγγελματίες ταξιδιώτες παγκοσμίως, ενώ οι διεθνείς ταξιδιώτες αντιμετωπίζουν μεγαλύτερο κίνδυνο εμπλοκής σε τροχαίο ατύχημα στις χώρες ταξιδιού τους από ότι οι μόνιμοι κάτοικο με τους οδηγούς μηχανοκίνητων δίκυκλων να έχουν μεγάλες πιθανότητες να εμπλακούν σε θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα. Οι κίνδυνοι οδικής κυκλοφορίας απειλούν την υγεία των ταξιδιωτών πολύ περισσότερο από επιδημίες ή κινδύνους προσωπικής ασφάλειας, ενώ η υποστήριξη των διεθνών τουριστών και των οικείων τους μετά το ατύχημα είναι αρκετά συχνά προβληματική. Πρέπει, τέλος να αναφερθεί ότι η πληροφόρηση των τουριστών για ζητήματα σχετικά την οδική ασφάλεια στον τόπο προορισμού είναι συχνά ανεπαρκής, ανεπίσημη και μη έγκυρη, ενώ η συλλογή δεδομένων σχετικά με τα τροχαία ατυχήματα, τους θανάτους και τραυματισμούς διεθνών τουριστών είναι συνήθως ελλιπώς οργανωμένη.
Η Ελλάδα κατέχει μια από τις χειρότερες επιδόσεις στην οδική ασφάλεια στην ΕΕ27
Τα αποτελέσματα της έρευνα που εκπόνησε το 2019 για την Οδική Ασφάλεια και τον Διεθνή Τουρισμό στην Ελλάδα, η Make Roads Safe Hellas σε συνεργασία με 3 ελληνικά Πανεπιστήμια, το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας και το Πανεπιστήμιο Αιγαίου καταδεικνύουν ότι οι επιδόσεις της Ελλάδας σημείωσαν εντυπωσιακή βελτίωση από το 2010. Ωστόσο, ο αριθμός των θυμάτων από τροχαία ατυχήματα ανά εκατομμύριο κατοίκων παραμένει πολύ υψηλότερος από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο αλλά και άλλες χώρες που ανταγωνίζεται στον τομέα του τουρισμού.
Η Ελλάδα εμφανίζει το μεγαλύτερο ποσοστό θανάτων μοτοσικλετιστών αναλογικά με τον πληθυσμό της στην ΕΕ, με 19,7 θανάτους ανά εκατομμύριο κατοίκων, το 2019. . Ο αντίστοιχος μέσος όρος στην ΕΕ είναι 9.
Η σχέση του Διεθνούς Τουρισμού με την Οδική Ασφάλεια
Έρευνα που εκπονήθηκε, στο πλαίσιο της μελέτης, από τον Τομέα Μεταφορών και Συγκοινωνιακής Υποδομής της Σχολής Πολιτικών Μηχανικών του ΕΜΠ, επισημαίνει ότι:
Τα τροχαία ατυχήματα και τα θύματα τους αυξάνουν στη Χώρα κατά την τουριστική περίοδο. Στις τουριστικές περιοχές, το μεγαλύτερο ποσοστό θυμάτων τροχαίων ατυχημάτων είναι αναβάτες μηχανοκίνητων δίκυκλων (PTW). Στις τουριστικές περιοχές, το μεγαλύτερο ποσοστό θανάτων και τραυματισμών από τροχαία ατυχήματα αφορά νέους, ενώ δεν αποδεικνύεται επίδραση του φύλου στα τροχαία ατυχήματα διεθνών τουριστών. Οι διεθνείς τουρίστες έχουν 25% μεγαλύτερο κίνδυνο να εμπλακούν σε τροχαίο ατύχημα σε σχέση με τους Έλληνες ή τους αλλοδαπούς μετανάστες. Οι διεθνείς τουρίστες έχουν μεγαλύτερο κίνδυνο να εμπλακούν σε ατύχημα και στις μη τουριστικές περιοχές.
Η αντίληψη των τουριστών για την οδική ασφάλεια στην Ελλάδα
Στο πλαίσιο της μελέτης διενεργήθηκε έρευνα με χρήση ερωτηματολογίων, με στόχο να καταγράψει την αντίληψη των διεθνών τουριστών για την οδική ασφάλεια στην Ελλάδα και επίσης να εκτιμήσει το βαθμό στον οποίο αυτή επηρεάζει τη γενική εικόνα/αξία της ταξιδιωτικής τους εμπειρίας.
Το δείγμα συμπεριέλαβε 1.349 συνεντεύξεις διεθνών τουριστών στα διεθνή αεροδρόμια της Αθήνας, της Θεσσαλονίκης και των Χανίων κατά την αναχώρηση τους, εξετάζοντας τις εξής διαστάσεις: Προσωπική ευθύνη και υπεύθυνη συμπεριφορά οδήγησης. Ασφάλεια οδικών υποδομών. Συμπεριφορά οδήγησης των άλλων οδηγών. Εμπειρία κρίσιμων περιστατικών ασφάλειας. Συνολική επίδραση της οδικής ασφάλειας στην ταξιδιωτική εμπειρία.
Βασικά συμπεράσματα της έρευνας
Λιγότεροι από τους μισούς (46%) εκ των ερωτηθέντων τουριστών δήλωσαν ότι έψαξαν ή έλαβαν οποιουδήποτε είδους πληροφόρηση για την οδική ασφάλεια στην Ελλάδα. Σε αυτές τις περιπτώσεις, η πληροφόρηση προήλθε από ανεπίσημες πηγές και όχι από κάποια έγκυρο ή θεσμικό φορέα.
Ένα σημαντικό ποσοστό 17% (κυρίως οδηγοί) θεώρησε ότι ενεπλάκη σε περιστατικό απειλητικό για την ασφάλειά του, χωρίς να υπάρχει σημαντική διαφοροποίηση ανάλογα με την ηλικία ή το φύλλο.
Οι ερωτηθέντες έδειξαν ιδιαίτερη ανησυχία για τις επικίνδυνες προσπεράσεις, τη μη κίνηση των οχημάτων εντός των λωρίδων κυκλοφορίας και τον μη σεβασμό σημάτων/προτεραιότητας από άλλους οδηγούς. Η παραβίαση ερυθρού σηματοδότη και η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ προκαλούν μικρότερη ανησυχία πλην όμως καταγράφηκαν στο 25% των περιπτώσεων.
Το 41% των τουριστών δήλωσε ότι ένιωσε περισσότερο ελεύθερος να μην σεβαστεί πλήρως τον ΚΟΚ κατά το ταξίδι του στην Ελλάδα. Το 25% των νέων κάτω από 25 δήλωσαν ότι οδήγησαν υπό την επήρεια αλκοόλ κατά τις διακοπές τους στην Ελλάδα. Το 42% των ερωτηθέντων θεώρησε ότι η παρουσία της τροχαίας ήταν ανεπαρκής. Το ποσοστό είναι σημαντικά μεγαλύτερο (54%) στην ηλικιακή ομάδα των νέων (κάτω από 25). Το 43% των οδηγών θεώρησε ότι οι οδικές υποδομές δεν είναι επαρκώς ασφαλείς. Το 56% των τουριστών θεώρησε ότι οι υποδομές για τους πεζούς δεν είναι ασφαλείς. Η πλειονότητα των ερωτηθέντων (64%) θεώρησε ότι είναι ιδιαίτερα δύσκολο για άτομα με δυσκολία στην κίνηση (ΑΜΕΑ, ηλικιωμένοι, γονείς με καροτσάκι) να μετακινηθούν με ευκολία στην Ελλάδα, ενώ ιδιαίτερα προβληματική είναι επίσης η μετακίνηση τους με τα ΜΜΜ.
Αναφορικά με την επίπτωση της οδικής ασφάλειας στη συνολική ταξιδιωτική τους εμπειρία:
Η πλειονότητα (60%) των ερωτηθέντων δήλωσε απογοητευμένη από τις συνθήκες οδικής ασφάλειας στη Χώρα, γεγονός που θεωρούν ότι μπορεί να επηρεάσει αρνητικά την εικόνα της Ελλάδας ως ασφαλή τουριστικό προορισμό. Τέλος, 8 στους 10 συμμετέχοντες εξέφρασαν ανησυχία για την φιλικότητα της χώρας σε άτομα με περιορισμούς/δυσκολίες στην μετακίνηση (π.χ. ΑΜΕΑ, ηλικιωμένοι, γονείς με μικρά παιδιά).
Σχόλια