Διαδίκτυο: Οι Έλληνες καταναλωτές, οι αγορές των εορτών και η προστασία από τις κυβερνοαπειλές
Κορυφώνεται η περίοδος των εορτών και συνάμα η αύξηση της κατανάλωσης, η αγορά δώρων, αγαθών και άλλων υλικών πρώτης ανάγκης. Την ίδια ώρα πληθαίνουν οι κυβερνοαπειλές, κάτι που θα πρέπει να έχουν κατα νου όσοι προχωρήσουν σε online αγορές για τις γιορτές.
Πανδημία, άνθιση των νεών τεχνολογιών, νέες καταναλωτικές τάσεις και κανάλια διανομής δημιουργούν πλέον - χρόνο με το χρόνο - νέα δεδομένα.
Η αύξηση των online αγορών - που συνοδεύονται από πληθώρα επιλογών, καλύτερη εξυπηρέτηση και αναβαθμισμένες υπηρεσίες - αποτελεί μια εύλογη εξέλιξη: Μια τάση που νομοτελειακά θα διογκώνεται τόσο όσο νέα τεχνολογικά εργαλεία και δυνατότητες προσφέρονται στους καταναλωτές και όσο περισσότεροι καταναλωτές υιοθετούν την κουλτούρα των online αγορών.
Ενδεικτικά, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Έκθεση Ηλεκτρονικού Εμπορίου για το 2022 που δημοσιοποίησαν από κοινού ο Ελληνικός Σύνδεσμος Ηλεκτρονικού Εμπορίου, ο E-commerce Europe και το EuroCommerce πριν λίγους μήνες, στην Ελλάδα η πρόσβαση των καταναλωτών στο διαδίκτυο έφτασε στο 79% το 2021 από 70% το 2017 και η εκτίμηση για το 2022 είναι ότι θα διαμορφωθεί στο 81%.
Σε επιμέρους σημαντικά στοιχεία της έρευνας αποτυπώνεται επίσης πως το ποσοστό των χρηστών διαδικτύου που πραγματοποίησε ηλεκτρονικές αγορές δείχνει να αυξήθηκε σε μεγάλο βαθμό: από το 45% το 2017 στο 59% το 2020, πρώτη χρονιά της πανδημίας και των περιοριστικών μέτρων, ανέβηκε ακόμα περισσότερο στο 69% το 2021, ενώ εκτιμάται ότι θα «κλείσει» στο 71% το 2022.
Hackers απειλούν τα δώρα του Αη Βασίλη
Από την άλλη πλευρά, όσοι έχουν γνώση από τα τεκταινόμενα γύρω από cyber απειλές έχουν επισημάνει για τους αυξανόμενες κινδύνους που ελλοχεύουν: για μεγαλες οντότητες και οργανισμούς... μέχρι τους απλούς χρήστες του διαδικτύου και καταναλωτές.
Τόσο το ransomware όσο και το phishing είναι στην ημερήσια διάταξη των απειλών για εταιρείες και ιδιώτες, οπότε κανείς δεν εξαιρείται από τον κίνδυνο.
Τώρα, την εορταστική περίοδο, αποτελεί μια ιδιαίτερη εποχή και για τους εγκληματίες του κυβερνοχώρου, καθώς εκμεταλλεύονται την έντονη αγοραστική κίνηση των ημερών για να εντείνουν τις επιθέσεις ηλεκτρονικού ψαρέματος, το ransomware, ακόμη και τη ρίψη κακόβουλου λογισμικού σε μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.
Όπως αναφέρει σε ειδικό report η Check Point Software για να πραγματοποιήσουμε με ασφάλεια και επιτυχία τις φετινές μας online γιορτινές αγορές θα πρέπει να έχουμε κατα νου τα παρακάτω σημεία - συμβουλές:
- Αγοράζετε πάντα από μια αυθεντική και αξιόπιστη πηγή: πάντα να αναζητάτε τον σύνδεσμο στη μηχανή αναζήτησης που χρησιμοποιείτε, ποτέ μην κάνετε κλικ σε συνδέσμους που σας αποστέλλονται μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή μηνύματος κειμένου, καθώς είναι δυνητικά επικίνδυνοι επειδή πολλοί εγκληματίες στον κυβερνοχώρο προσπαθούν να ψαρέψουν μέσω αυτών των καναλιών.
- Να γνωρίζετε τα domains: οι εγκληματίες στον κυβερνοχώρο θα προσπαθούν πάντα να κάνουν τα domains που δημιουργούν για τις σελίδες που μιμούνται να μοιάζουν όσο το δυνατόν περισσότερο με το πρωτότυπο, αλλά θα έχουν πάντα κάποια ορθογραφικά λάθη ή το όνομα θα είναι λάθος, οπότε δίνοντας ιδιαίτερη προσοχή σε τέτοιες λεπτομέρειες, θα είμαστε σε θέση να αποφύγουμε μελλοντικά προβλήματα.
- Οι προσφορές που φαίνονται πολύ καλές για να είναι αληθινές θα είναι πάντα πολύ καλές για να είναι αληθινές: εάν μια προσφορά είναι πολύ καλή για να είναι αληθινή, είναι πιθανώς απάτη, ακόμη περισσότερο αυτήν τη χρονική περίοδο που συνήθως δεν υπάρχουν μεγάλες εκπτώσεις. Μην παρασύρεστε από εκπληκτικά χαμηλές τιμές.
- Πάντα να ψάχνετε για την κλειδαριά: οι ασφαλείς ιστότοποι στο Διαδίκτυο έχουν τα γράμματα HTTPS στην αρχή του domain, σε αντίθεση με εκείνους που δεν είναι, οι οποίοι έχουν HTTP χωρίς τα τελικά "s". Οι ιστότοποι HTTPS είναι εκείνοι που συμμορφώνονται με τα διεθνή πρότυπα ασφαλείας. 5. Έχετε λύσεις ασφαλείας τελικού σημείου: είναι απαραίτητο να τις έχετε για το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο καθώς και για ιστότοπους όταν περιηγούμαστε στο Διαδίκτυο, καθώς μπορούν να αποτρέψουν την εξάπλωση αυτού του κακόβουλου λογισμικού στον υπόλοιπο εξοπλισμό ή υπολογιστές.
- Να είστε πάντα σε επιφυλακή για μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου επαναφοράς κωδικού πρόσβασης: οι εταιρείες δεν θα σας ζητήσουν ποτέ να επαναφέρετε τον κωδικό πρόσβασής σας εκτός εάν το έχετε ζητήσει μόνοι σας, οπότε αν λάβετε ένα μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που σας ζητά να αλλάξετε τον κωδικό πρόσβασής σας, το καλύτερο που έχετε να κάνετε είναι να μεταβείτε στον ιστότοπο της εταιρείας και να αλλάξετε τον κωδικό πρόσβασής σας από εκεί.
Σχόλια