Τα δύο μεγαλύτερα ελληνικά διυλιστήρια, Motor Oil και ΕΛΠΕ (ή ΕΛΠΕ και Motor Oil) καθώς και οι μικρότερες εταιρείες πετρελαιοειδών είναι οι μεγάλοι κερδισμένοι της ενεργειακής κρίσης εάν δούμε τα αποτελέσματα που παρουσίασαν στο 9μηνο.
Και οι δύο όμιλοι παρουσίασαν ιστορικό ρεκόρ κερδοφορίας που αποδίδεται αφ’ ενός στην υψηλή τιμή του πετρελαίου κατά το μεγαλύτερο διάστημα του εννεαμήνου, την αποθεματοποίηση σε χαμηλά επίπεδα γεγονός που διεύρυνε το περιθώριο διύλισης, στην άνοδο του δολαρίου έναντι του ευρώ και στις μεγάλες εξαγωγές πετρελαίου που πραγματοποίησαν. Υπολογίζεται ότι για το 2021-2022 η Ελλάδα έχει μπει μέσα στην 15άδα των μεγαλύτερων εξαγωγικών χωρών στο πετρέλαιο.
Έρχονται νέες μεγάλες επενδύσεις – Τα 3 εναλλακτικά business plans. Σημαντικές προσλήψεις προσωπικού στην περίπτωση νέας αναπτυξιακής πορείας
Οι δύο όμιλοι ουσιαστικά έχουν προγραμματίσει επενδύσεις ύψους 1,5-2 δισ. ευρώ για τα επόμενα 5 χρόνια. Όμως όλα θα εξαρτηθούν από την πορεία των οικονομιών διεθνώς και οι επενδύσεις μπορούν να αναθεωρηθούν ή να επανεξεταστούν στην περίπτωση που πάμε σε ύφεση σε Αμερική ή και σε Ευρωζώνη και μειωθεί η ζήτηση.
Σε κάθε περίπτωση οι δύο μεγαλύτεροι βαλκανικοί όμιλοι διυλιστηρίων έχουν διαμορφώσει 3 διαφορετικά business plans ο καθένας. Το πρώτο είναι εάν συνεχιστεί η άνοδος της ζήτησης σε πετρέλαιο, το δεύτερο εάν υπάρξει σημαντική υποχώρηση και το τρίτο είναι εάν οι ανάγκες μείνουν στα ίδια επίπεδα με τα σημερινά για τα επόμενα 2 χρόνια. Σε κάθε περίπτωση στελέχη των δύο ομίλων τονίζουν ότι οι επενδύσεις θα συνοδευτούν με σημαντική αύξηση προσλήψεων που για το σύνολο της αγοράς των πετρελαιοειδών θα ξεπεράσει τα 3.000 άτομα.
Οι μεγάλες εξαγωγές πετρελαίου
Όπως αναφέρει και η Τράπεζα της Ελλάδος σε παλαιότερη έρευνά της (2019), «η εμπειρία του κλάδου διύλισης πετρελαίου δείχνει το δρόμο για τη βελτίωση της εξαγωγικής επίδοσης της χώρας και την ουσιαστική ανάκαμψη της οικονομίας», τονίζει χαρακτηριστικά η ΤτΕ. «Η επέκταση στις ξένες αγορές έγινε δυνατή χάρη στην εντυπωσιακή άνοδο των επενδύσεων, οι οποίες συνέβαλαν στη βελτίωση της υφιστάμενης υποδομής των επιχειρήσεων και στην εισαγωγή νέας τεχνολογίας, η οποία με τη σειρά της αναβάθμισε την ποιότητα του προϊόντος. Η μείωση της εγχώριας ζήτησης πιθανόν να κατέστησε αναγκαία τη στροφή προς τις διεθνείς αγορές, αλλά η αύξηση των επενδύσεων ήταν αυτή που την κατέστησε εφικτή».
Από το 2001 ως το τέλος του 2018 η Ελλάδα ανέβηκε από την 37η στην 19η θέση ανάμεσα στις χώρες με τις μεγαλύτερες εξαγωγές, καθώς τα διυλιστήρια υλοποίησαν τεράστια επενδυτικά προγράμματα, επενδύοντας επί σειρά ετών πάνω από 1 δισ. ευρώ το χρόνο στην αναβάθμιση των υποδομών τους.
Ειδικότερα σε ό,τι αφορά την εξωτερική αγορά, η Ελλάδα έχει αυξήσει το μερίδιό της στις παγκόσμιες εξαγωγές διυλισμένου πετρελαίου από 0,67% το 2001 (το οποίο σε αξία αντιστοιχούσε σε 1 δισ. ευρώ) σε 1,5% το 2018 (το οποίο αντιστοιχεί σε 11 δισ. ευρώ) και έχει βελτιώσει την παγκόσμια κατάταξή της στους εξαγωγείς προϊόντων διυλισμένου πετρελαίου κατά 18 θέσεις: από την 37η που κατείχε το 2001 στη 19η το 2018, επί συνόλου 232 χωρών.
Σχόλια