Αυξάνονται δειλά - δειλά οι προσπάθειες για στήριξη της Έρευνας & Καινοτομίας (R&D), αν και σίγουρα απαιτείται ακόμη πολύς δρόμος για να προσεγγίσουμε τους ευρωπαϊκούς μέσους όρους.
Για το 2021 όμως καταγράφηκε μια αύξηση των σχετικών δαπανών που είχε ως αποτέλεσμα και την αύξηση του προσωπικού που ασχολείτο με την Έρευνα & Ανάπτυξη: Άνοδος 5,7% και 4,2% αντίστοιχα.
Ωστόσο, η ισχυρή άνοδος του ΑΕΠ το 2021 (9,8%) είχε ως αποτέλεσμα μια ισχνή κάμψη στις συνολικές δαπάνες R&D επί συνόλου του ΑΕΠ: Το 2021 ο σχετικός δείκτης διαμορφώθηκε στο 1,45% έναντι 1,51% ένα χρόνο νωρίτερα.
Ηγούνται οι επιχειρήσεις, κινητικότητα και από Πολιτεία - Η εικόνα στη τριτοβάθμια εκπαίδευση
Αναμφίβολα, οι επιχειρήσεις καλούνται να δώσουν έμφαση στην Έρευνα & Ανάπτυξη και σύμφωνα με τα στοιχεία του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης (ΕΚΤ) ηγούνται των προσπαθειών, καθώς συνεισφέρουν στο μεγαλύτερο ποσοστό επί των συνολικών δαπανών.
Συγκεκριμένα, το 2021 σημειώθηκε αύξηση 8,3% σε σχέση με το 2020 και οι συνολικές δαπάνες των επιχειρήσεων στο R&D διαμορφώθηκαν στο 1,24 δισ. ευρώ.
Στον τομέα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης οι δαπάνες σε Έρευνα & Ανάπτυξη διαμορφώθηκαν στα 795,83 εκατ. ευρώ (0,44% του ΑΕΠ), σημειώνοντας οριακή άνοδο σε σχέση με το 2020.
Αυξήθηκε και το προσωπικό
Εύλογα, η αύξηση των δαπανών έφερε αύξηση και του προσωπικού (επιστήμονες - ερευνητές), με τη μεγαλύτερη αύξηση να καταγράφεται ξανά στις επιχειρήσεις, σύμφωνα με το ΕΚΤ.
Οι «θέσεις πλήρους απασχόλησης» σε τομείς που σχετίζονται με την Έρευνα & Ανάπτυξη κινήθηκαν ανοδικά κατά 4,2% για το συνολικό προσωπικό, ενώ ενισχυμένες ήταν για τους ερευνητές κατά 3,2%.
«Αιμοδότης» το Κράτος
Όσον αφορά τις πηγές από τις οποίες χρηματοδοτήθηκαν οι δαπάνες Έρευνας & Ανάπτυξης, το 2021 το κράτος αποτελεί τη μεγαλύτερη πηγή χρηματοδότησης με 1.16 δισ. ευρώ (Κράτος - τακτικός προϋπολογισμός, ΕΣΠΑ, λοιπές πηγές. Η Ευρωπαϊκή Ένωση αποτελεί την τρίτη κατά σειρά πηγή χρηματοδότησης.
Η κρισιμότητα του R&D
Η Έρευνα & Ανάπτυξη περιλαμβάνει δραστηριότητες που αναλαμβάνουν οι εταιρείες να καινοτομούν και να εισάγουν νέα προϊόντα και υπηρεσίες. Είναι συχνά το πρώτο στάδιο της διαδικασίας ανάπτυξης. Ο στόχος είναι συνήθως η εισαγωγή νέων προϊόντων και υπηρεσιών στην αγορά ή άλλες υπηρεσίες και καινοτομίες που την καθιστούν ανταγωνιστική
Μπορεί να μην υπάρχει άμεσο κέρδος, συμβάλει όμως στη μακροπρόθεσμη κερδοφορία μιας εταιρείας, καθώς μπορούν να υπάρξουν διπλώματα ευρεσιτεχνίας, πνευματικά δικαιώματα και εμπορικά σήματα και προϊόντα που θα φέρουν εν τέλει όφελος σε έναν οργανισμό.
Μεγάλο το χάσμα - τι κάνουν οι κολοσσοί
Βέβαια, τα «νούμερα» των παγκόσμιων κολοσσών ζαλίζουν, αν τα συγκρίνει κανείς με τα εγχώρια δεδομένα.
Σύμφωνα με τη PwC για το 2018 οι κάτωθι ξόδεψαν:
- Amazon: $22,6 δισ
- Alphabet, Inc.: $16,2 δισ
- Volkswagen: $15,8 δισ
- Samsung: $15,3 δισ
- Intel: $13,1 δισ
- Microsoft: $12,3 δισ
- Apple: $11,6 δισ
- Roche: $10,8 δισ
- Johnson & Johnson: $10,6 δισ
- Merck: $10,2 δισ
Σχόλια