Είναι αλήθεια ότι η περίοδος Covid επέφερε αλλαγές στις δομές ολόκληρης της κοινωνίας σε κάθε επίπεδο και κάθε τρόπο. Το βασικότερο είναι ότι άλλαξαν οι αξίες και οι προτεραιότητες των ανθρώπων. Το γεγονός αυτό επηρέασε την οικονομία και τις επιχειρήσεις, οι οποίες έπρεπε να επιδείξουν το κοινωνικό και ευαισθητοποιημένο πρόσωπο έμπρακτα.
Με τους καταναλωτές, λοιπόν, να δίνουν προσοχή στις ενέργειες των επιχειρήσεων, ενισχύθηκε ο «ακτιβισμός» των brands, ο οποίος απέκτησε μια νέα αίσθηση κοινωνικού σκοπού. Τα ανώτερα στελέχη των επιχειρήσεων γίνονται πιο ανθρώπινα και επικοινωνούν με συμπόνια κατά τη διάρκεια της πανδημίας, αναλαμβάνοντας την πρωτοβουλία για την προστασία του προσωπικού, των πελατών και της κοινότητας (π.χ. διάθεση αποθεματικού τροφίμων για τη δημιουργία γευμάτων).
Οι επιχειρήσεις δίνουν προτεραιότητα στην κοινωνική δράση και βοηθούν τους καταναλωτές να ακολουθήσουν ένα νέο βιώσιμο τρόπο ζωής. Η διαδικασία αλλάζει τον ρουν δράσεων των επιχειρήσεων. Οι επιχειρήσεις πλέον γίνονται ζωντανοί οργανισμοί, οι οποίοι επιδεικνύουν ενσυναίσθηση για τον πελάτη τους και οι στρατηγικές τους ξανα-συντάσσονται με στόχο την εγγύτητα των σχέσεων!
Και εν γένετω η ευκαιρία… Να οικοδομήσουν οι επιχειρήσεις ποιοτικότερα τις στρατηγικές τους, όπως και να αναπτύξουν συναισθηματικές σχέσεις με τους καταναλωτές και να υπερασπιστούν τους πιο ευάλωτους πελάτες. Οι καταναλωτές από τη δική τους πλευρά ζυμώνονται σε μία νέα ψυχοσύνθεση πελάτη, ο οποίος επιζητά να αλλάξει το παρόν μέσα από τις επιλογές του. Έτσι, αναμένει από τα brands να συνεχίσουν να ενεργούν το ίδιο υπεύθυνα, ακόμα και όταν η υγειονομική κρίση θα είναι βαθύ παρελθόν.
Οι επιχειρήσεις πλέον έχουν αναλάβει το νέο έργο στη διαμόρφωση ενός καλύτερου κόσμου με πιο βιώσιμο τρόπο, οδηγώντας σε μια αλλαγή της οικονομίας που βασίζεται στην αξία και όχι στον όγκο και αλλάζοντας το κατεστημένο της κοινωνικής ανισότητας και της περιβαλλοντικής ζημίας.
Σε αυτό το πλαίσιο βλέπουμε παραδείγματα κυρίως 2 βέλτιστων πρακτικών: την ενσωμάτωση τακτικών που δημιουργούν αειφορία (sustainability) και παρουσιάζουν εγγενές ενδιαφέρον για το περιβάλλον μέσα από τις διαδικασίες παραγωγής των προϊόντων, αλλά και την προσέγγιση του veganism/plant based/flexitarianism ως μία αναγκαία μελλοντική επιλογή διατροφής.
Η αειφορία ή sustainability είναι λέξη που έχει μπει στο λεξιλόγιο του Έλληνα ως πρακτική (food waste management) που εφαρμόζεται βάσει επαγγελματικής στρατηγικής, κυβερνητικής νομοθεσίας και καταναλωτικής συνείδησης στο εξωτερικό, οπότε σίγουρα αποτελεί μία τάση, η οποία θα θεσμοθετηθεί και στην χώρα μας. Ωστόσο δεν είναι ακόμα αρκετά δυνατή ως πολιτική προς υιοθέτηση στην χώρα μας για να αλλάξει το ρου της εστίασης στην επόμενη διετία. Περιμένουμε όμως ότι θα δούμε μικρότερες αλλαγές σε νομοθετικό επίπεδο για την εστίαση σε βάθος 5ετίας (π.χ. επιβολή ανακύκλωσης, κυρώσεις για τον όγκο απορριμμάτων, ελαφρύνσεις για διάθεση φαγητών, ενεργειακές κυρώσεις κα). Λαμβάνουμε υπόψη ότι η Ελλάδα έχει την πρωτιά σε food waste ανάμεσα σε όλες τις χώρες της Ευρώπης!
Σημαντικές καταναλωτικές προτεραιότητες βλέπουμε και στις διατροφικές συνήθειες των ανθρώπων προς μία πιο πράσινη κατεύθυνση: veganισμός, flexitarians (1 φορά στις 2 εβδομάδες κρέας), plant based προϊόντα, μιμητές κρέατος, υποκατάστατα κρέατος, τα οποία αναμένεται να μπούνε στην ζωή μας πιο δυναμικά και σύντομα από ότι περιμένουμε.
Σύμφωνα με το report “State of the Plate” του Grubhub, το delivery σε vegan φαγητά αναμένεται να αυξηθεί κατά 17% στις ΗΠΑ σε σχέση με το 2020. Όσο ο καταναλωτής αναζητά νέα διέξοδο στην διατροφή του, νέα προϊόντα κάνουν την εμφάνισή τους, οδηγώντας τα μενού των εστιατορίων στην υιοθέτησή τους. Προς το παρόν στην Ελλάδα, οι τάσεις αυτές είναι ακόμα χαμηλά με σύνηθες ηλικιακό κοινό 18-25 χρονών, αλλά διαφαίνεται μία αργή και ανοδικά σταθερή πορεία. Η Πορτογαλία πχ παρουσίασε 400% αύξηση στον πληθυσμό των vegans μέσα σε μία δεκαετία. Σε αυτή την περίπτωση η ανταπόκριση της εστίασης σε μία τέτοια κοινωνική αλλαγή είναι μονόδρομος.
Τρία λοιπόν πράγματα θα απασχολήσουν την δέσμευση της επιχείρησης με τον ίδιο τον πελάτη σε βάθος 5ετίας: οι ίδιοι οι άνθρωποι, ο πλανήτης και η παράλληλη επικερδής βιωσιμότητα τους. Τα brands που θα επενδύσουν σε πράσινες, φυσικές, ανθρώπινες στρατηγικές θα κερδίσουν το μερίδιο της αγοράς, αλλά και την «κοινωνική» άδεια, την εμπιστοσύνη και την αγάπη των καταναλωτών.
Σχόλια