Διαχείριση φήμης: Τα οφέλη από την εξασφάλιση ενός καλού «ονόματος» στην αγορά
Σε μία κοινωνία ψηφιακού μετασχηματισμού, η δημιουργία εντυπώσεων μέσω των αμέτρητων εργαλείων που προσφέρουν τα κοινωνικά δίκτυα, φαντάζει παιχνιδάκι. Μέσα σε λίγα μόνο posts και με την σωστή στρατηγική, μία επιχείρηση ή ένα πρόσωπο μπορεί να παρουσιάσει μία εκδοχή του εαυτού της, ή των υπηρεσιών της, όπως αυτή το επιθυμεί.
Η συνεχής τροφοδότηση του ανάλογου περιεχομένου με την ίδια συνέπεια θα εξασφαλίσει μακροπρόθεσμα ένα «όνομα» γύρω από αυτήν την επιχείρηση/πρόσωπο. Το «όνομα» αυτό, εάν η στρατηγική είναι επιτυχημένη, θα είναι το «όνομα», που είχε σχεδιαστεί εξαρχής. Στην αντίθετη περίπτωση, η ονοματοδοσία θα γίνει αυθαίρετα από το κοινό σύμφωνα με τα μηνύματα, που θα λάβει από την μεταξύ τους διάδραση.
Μερικά από τα οφέλη από την εξασφάλιση και διαχείριση ενός καλού «ονόματος» στην αγορά είναι ότι:
- προτιμάται η επιχείρηση/προϊόν/πρόσωπο έναντι άλλων,
- η επικοινωνιακή στρατηγική περνάει πιο εύκολα στον αποδέκτη,
- οι πελάτες παρουσιάζουν μεγαλύτερη ανθεκτικότητα σε περίπτωση κακών χειρισμών, αλλά και σε περιόδους παρατεταμένων κρίσεων,
- έχει μεγαλύτερη ευελιξία εισόδου σε διαφορετικά target groups, ή αγορές.
Πώς μπορεί να αποκτηθεί ένα καλό «όνομα» γύρω από ένα πρόσωπο, ή μία επιχείρηση;
Είτε μέσω μιας συγκεκριμένης ιδιότητας, ή παροχής υπηρεσιών/προϊόντος, όπου αποδεδειγμένα υπερέχει έναντι άλλων ανταγωνιστών, είτε μέσω μιας συναισθηματικής υπεροχής, λόγω χαρακτήρος, που έχει φανεί καθόλη την πορεία του (ενσυναίσθηση, αξιοπιστία, εντιμότητητα, κτλ.).
Τι γίνεται, όμως, σε περίπτωση που το κοινό έχει προλάβει να «βαπτίσει» την επιχείρηση/ πρόσωπο με ένα άσχημο όνομα;
Εν ολίγοις, αυτό που αποκαλούμε «όνομα» στην ουσία είναι η φήμη που επικρατεί γύρω από μία επιχείρηση ή ένα πρόσωπο. Σύμφωνα με τον Μπαμπινιώτη, ορίζεται ως ανεξακρίβωτη πληροφορία, που διαδίδεται από στόμα σε στόμα.
Μία αρνητική φήμη μπορεί σταδιακά να χτίσει μία ταυτόχρονη αρνητική εκδοχή της επιχείρησης/προσώπου, η οποία μπορεί να είναι δύσκολο να γκρεμισθεί. Η ταχύτητα ανοικοδόμησης της και ο βαθμός της διασποράς της είναι αυτά, που θα καθορίσουν τον βαθμό επικινδυνότητάς της.
Η επιτυχία της φήμης στηρίζεται στο γεγονός ότι παρουσιάζεται ως λύση σε κάποιο απροσδιόριστο πρόβλημα, ενώ στην ουσία η ίδια η φήμη δεν ανήκει κυριολεκτικά σε κανέναν. Πρόκειται για ένα συλλογικό προϊόν.
Αποτελεί ένα ισχυρό όπλο ενίσχυσης, αλλά και αποδυνάμωσης μιας επιχείρησης, ενός προσώπου, ακόμα κι ενός καθεστώτος, με αναρίθμητα παραδείγματα από την ιστορία μας. Συχνά, οι ανταγωνιστές αντί να χρησιμοποιήσουν τα μέσα που διαθέτουν για να ισχυροποιήσουν την θέση τους και να προηγηθούν στην αρένα της αγοράς, καταφεύγουν στην διασπορά ψευδών ειδήσεων, κριτικών, δημοσιευμάτων, κ.α..
Μπορεί, όμως, και η ίδια η επιχείρηση/πρόσωπο/καθεστώς να τα καταφέρει εξίσου καλά και να ενισχύσει μία αρνητική φημολογία γύρω της λόγω κακών χειρισμών, διφορούμενης επικοινωνίας, ή ανεπανόρθωτων λαθών. Στην περίπτωση αυτή, ακόμα και τυχών ψιθυρισμοί, μπορούν να ξεσπάσουν σε κρίσεις ανεξέλεγκτου μεγέθους. Οι φήμες εξάλλου, πάντα προηγούνται των σκανδάλων.
Πώς μπορούμε να δράσουμε για την κατάσβεση μιας αρνητικής, ή λαθεμένης φήμης;
- Να λάβουμε άμεση ενημέρωση για οτιδήποτε έχει ακουστεί – δημοσιευτεί.
- Να απαντήσουμε άμεσα και να αναλάβουμε το μέρος της ευθύνης, που μας αναλογεί, εάν αντικειμενικά φέρουμε ευθύνη.
- Σε περίπτωση δόλου, πρέπει να προβούμε σε λόγους και κινήσεις διαφάνειας, όπου δεν θα αφήνουν περιθώρια σε τυχόν «εκδικητές».
- Να δημιουργήσουμε ένα άκαμπτο σύστημα ασφαλείας προς τους πελάτες μας.
- Να αυξήσουμε τις κοινωνικές μας δράσεις.
- Να εντάξουμε ένα πρόγραμμα πρόληψης και αντιμετώπισης φήμης, καθώς και κινήσεις αύξησης καλού «ονόματος» τόσο για την ίδια την επιχείρηση/πρόσωπο, όσο και για τους εργαζομένους της, αλλά και τους εμπλεκόμενους με αυτήν Τρίτους. Διότι καμία επιχείρηση, που σέβεται τον πελάτη της δεν θα ανέπτυσσε συναλλακτικές σχέσεις με Τρίτους, που είναι σε αντίθετη πορεία με αυτή.
Φήμη, η πίσω πόρτα για την αλήθεια και η κύρια είσοδος για το ψέυδος...Μπ.Γκρασιάν.
Σχόλια