Πώς θα γίνεις ο καλύτερος επιχειρηματίας που μπορείς
Σήμερα θα εξετάσουμε εκείνα τα χαρακτηριστικά που με βάση τόσο την ακαδημαϊκή έρευνα όσο και μια έρευνα πεδίου που διεξήγαγα με 20 περίπου επιχειρηματίες αλλά και ανώτατα στελέχη που εργάζονται δίπλα σε επιχειρηματίες, προκύπτουν τα κριτήρια με βάση τα οποία ένας επιχειρηματίας μπορεί να μετρήσει την αποτελεσματικότητά του και να ανακαλύψει το χώρο βελτίωσής του.
Ποια είναι λοιπόν αυτά τα χαρακτηριστικά; Θα επικεντρωθούμε σε τρεις ομάδες:
Πρώτα απ` όλα η ικανότητα πρόβλεψης. Το κοινώς λεγόμενο να είσαι πάντα ένα βήμα μπροστά από τις εξελίξεις. Να έχεις τις κατάλληλες πληροφορίες, τα κατάλληλα εργαλεία, τους κατάλληλους ανθρώπους αλλά κυρίως να αναπτύσσεις συνεχώς την εσωτερική σου βάση δεδομένων για ότι έρχεται.
Σε ένα απλό παράδειγμα, όσοι ήταν προετοιμασμένοι για τον ψηφιακό μετασχηματισμό, όχι μόνο επιβίωσαν αλλά ηγήθηκαν στην εποχή του covid 19. Αναρωτήσου τώρα ποια είναι πιο σημαντική επικείμενη εξέλιξη στο κόσμο, στη χώρα, στο κλάδο μου; Τι μπορώ να κάνω για να βρεθώ μπροστά από αυτή την εξέλιξη. Έτσι όπως είπε κι ένας επιχειρηματίας που συμμετείχε στην έρευνα «δημιουργική σκέψη για καινοτομίες και νέους επιχειρηματικούς δρόμους» αποκτά ουσιαστικότερο και βαθύτερο νόημα.
Η δέσμευση να δημιουργήσει και να τηρήσει το στρατηγικό πλαίσιο. Στρατηγική, οργάνωση, κανόνες, Το GPS δηλαδή της επιχείρησης, η εσωτερική γλώσσα επικοινωνίας. Το κατά τα κοινώς λεγόμενο «ξέρει που πάει». Η δέσμευση είναι η λέξη κλειδί. Δεν αρκεί –παρότι είναι σημαντικό– να το καταγράψεις. Οφείλεις να φροντίσεις να το αφοσιώσεις και να το ενεργοποιήσεις. Ο κανόνας είναι ότι οι περισσότεροι δεν θα σε καταλάβουν. Γι' αυτό το λόγο ο επιχειρηματίας βιώνει μια βαθιά μοναξιά. Αλλά οι καλοί επιχειρηματίες εκπαιδεύονται και εκπαιδεύουν. Τους πελάτες, τους προμηθευτές, την αγορά, την κοινωνία. Τους ξεβολεύουν αφού πρώτα έχουν ξεβολέψει τον εαυτό τους.
Το χτίσιμο σχέσεων Σύνδεσης με βάση αξίες και κυρίως αυτές του σεβασμού και της εμπιστοσύνης. Δεν θέλουμε οι εργαζόμενοι και οι πελάτες να είναι απλά ικανοποιημένοι, θέλουμε «να πίνουν νερό στο όνομά μας», να μας ταυτίζουν με τη γενικότερη υπηρεσία ή προϊόν. Κι όπως μου είπε και μια συμμετέχουσα στην έρευνα «Ο σεβασμός στους ανθρώπους είναι αναγκαίος. Με τον ίδιο τρόπο που φερόμαστε στον πελάτη θα πρέπει να φερόμαστε και στον προμηθευτή. Και είναι ο ίδιος που θα θέλαμε οι γύρω μας να μας φέρονται. Και βέβαια κάποιος άλλος θα μας φταίει πάντα. Ποτέ εμείς. Επιτυχημένη θεωρώ την εταιρία που τόσο οι πελάτες, όσο και προμηθευτές αλλά και οι εργαζόμενοι θέλουν να δουλεύουν με αυτήν. Και όταν είναι να στείλουν μέιλ, η να επικοινωνήσουν τηλεφωνικά η να κάνουν ραντεβού, δεν καταριούνται την ώρα και τα στιγμή αλλά το κάνουν με μια εν πολλοίς καλή διάθεση». Και ένας άλλος συμμετέχων συνοψίζει. «ΗΘΟΣ-ΠΑΘΟΣ-ΠΙΣΤΗ-ΕΠΙΜΟΝΗ-ΑΓΑΠΗ στο συγκλονιστικό μονοπάτι που οδηγεί στην επιτυχία...»
Αν διαθέτεις κάποια ή όλα από αυτά τα χαρακτηριστικά και δεν έχεις επιχειρηματική δραστηριότητα ίσως είναι καιρός να το σκεφτείς.
Tο θέμα έχει πολλές και διαφορετικές διαστάσεις. Κι ο κάθε επιχειρηματίας έχει και οφείλει να έχει ΚΑΙ προσωπική ατζέντα σε προτεραιότητα για το τι χρειάζεται να βελτιώσει. Άλλος χρειάζεται περισσότερη οργάνωση, άλλος να φροντίσει την επαγγελματική εξουθένωση, ένας τρίτος να ακούει περισσότερο πελάτες και εργαζόμενους. Σημασία δεν έχει μερικές φορές από πού θα αρχίσει κανείς, σημασία έχει να αρχίσει.
Σχόλια