Ι. Λουμίδης: Δύο συν ένα προβλήματα στον καφέ, νέα βήματα σε λιανική, χονδρική, HO.RE.CA
Δύο συν ένα προβλήματα αντιμετωπίζει ο κλάδος του καφέ, αυτομάτως και τα Καφεκοπτεία Λουμίδη. Τα πρώτα δύο έρχονται από το πρόσφατο παρελθόν και είναι ο έκτακτος φόρος κατανάλωσης και το λαθρεμπόριο και το τρίτο είναι υψηλότατο κόστος ενέργειας και το κόστος της εφοδιαστικής αλυσίδας. Και τα τρία μαζί συνθέτουν ένα εκρηκτικό κοκτεϊλ την ανάπτυξη και την κερδοφορία του κλάδου.
Για να αντισταθμίσει τις επιπτώσεις, προσβλέποντας σε νέες ευκαιρίες, η οικογένεια Λουμίδη τονίζει ανάμεσα στα άλλα ο Ιάσων Λουμίδη Γενικός Εμπορικός Διευθυντής των Καφεκοπτείων Λουμίδη μελετά για να κάνει νέα βήματα στο κανάλι της λιανικής και χονδρικής και νέες προτάσεις για το κανάλι της HO.RE.CA.
Ποιες είναι οι τάσεις στην αγορά του καφέ στην Ελλάδα
Οι Έλληνες αγαπούν και εκτιμούν τον ποιοτικό καφέ. Παρά τις συνεχείς αλλαγές στις συνήθειες των καταναλωτών ο καφές παραμένει ψηλά στις προτιμήσεις τους. Αυτό που παρατηρούμε τα τελευταία χρόνια είναι πως ο ελληνικός καφές παραμένει ο πιο αγαπημένος για κατανάλωση στο σπίτι ενώ τον espresso προτιμούν να τον απολαμβάνουν συνήθως εκτός σπιτιού. Στα καφεκοπτεία μας υπάρχει ο παραδοσιακός πελάτης που προτιμά τον ξανθό παραδοσιακό ελληνικό και τα διάφορα χαρμάνια του ελληνικού, υπάρχουν όμως και οι πελάτες που προτιμούν τον espresso που έχει ανέβει αισθητά στις καταναλωτικές προτιμήσεις. Μέσα από την πορεία του Coffee Brew Bar (που αντανακλά την out of home κατανάλωση) βλέπουμε ότι η πλειοψηφία απολαμβάνει κρύα ροφήματα espresso αλλά και milk beverages .
Πώς αντιμετωπίζετε τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα, τι μέτρα έχετε πάρει προκειμένου να μετριάσετε τις ζημιές;
Οι πρόσφατες εξελίξεις στην διεθνή και εγχώρια αγορά προκάλεσαν σημαντική αύξηση κόστους σε όλα τα στάδια της εφοδιαστικής μας αλυσίδας, τόσο στις πρώτες ύλες, τα υλικά συσκευασίας και τα μεταφορικά όσο και στην ενέργεια που αποτελεί το κύριο πρόβλημα όλων των ελληνικών επιχειρήσεων σήμερα. Επιπλέον, η αύξηση του κόστους σε συνδυασμό με την μειωμένη σοδειά καφέ λόγω κλιματικής κρίσης και την αυξημένη ζήτηση οδήγησαν σε πρωτοφανή ραγδαία αύξηση της τιμής του καφέ. Για να μπορέσουμε να παραμείνουμε βιώσιμοι ήμασταν αναγκασμένοι να προχωρήσουμε σε αναπροσαρμογή τιμών, κάτι που έκανε όλη η αγορά, όλες οι μάρκες καφέ, ανεξαρτήτως καναλιού πώλησης. Αξίζει να σημειωθεί ότι σαν επιχείρηση αποφασίσαμε να απορροφήσουμε μεγάλο μέρος της αύξησης κόστους για να περιορίσουμε στο ελάχιστο την επιβάρυνση των πελατών μας (λιανική & χονδρική), διασφαλίζοντας στο 100% την υψηλή και σταθερή ποιότητα του καφέ μας! Συνεχίζουμε να παρακολουθούμε στενά τις εξελίξεις, και ελπίζουμε ότι με την συνδρομή της πολιτείας η αγορά του καφέ θα ισορροπήσει (ΕΦΚ, έλεγχος λαθρεμπορίου κ.λπ.).
Στο συνολικό λειτουργικό σας κόστος, τι μέρος εκπροσωπεί η κατανάλωση στην ενέργεια;
Το υψηλό κόστος ενέργειας ήταν από τα μεγαλύτερα θέματα που έπρεπε να λύσουν το σύνολο των επιχειρήσεων της ελληνικής αγοράς ακόμη και πριν τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία. Σύμφωνα με την έρευνα του ΣΕΒ «Ο Σφυγμός του Επιχειρείν» το ενεργειακό κόστος χαρακτηρίστηκε ως το 1ο εμπόδιο το 2021 από 4ο που ήταν το 2020 στις επιχειρήσεις. Παρά το γεγονός ότι η επιχείρηση μας δεν είναι ενεργειακά κοστοβόρα όσον αφορά τη λειτουργίας της, με μικρό ποσοστό στο σύνολο των εξόδων, η πραγματικότητα παραμένει ως έχει και απαιτεί προσαρμογή.
θα μετακυλήσετε τις αυξήσεις στον καταναλωτή με τι περιθώρια κέρδους δουλεύετε;
Τα επίπεδα τιμών σε όλα τα κανάλια πωλήσεων έχουν διαφοροποιηθεί καθώς τα γεγονότα που έχουν συμβεί την τελευταία 5ετία ήταν πρωτόγνωρα και κυρίως μη ελέγξιμα. Ας μην ξεχνάμε την επιβολή ΕΦΚ, τα 2 χρόνια της πανδημίας, την ενεργειακή κρίση, και πρόσφατα πόλεμο σε ευρωπαϊκό έδαφος, συνοδευόμενο με διψήφιο πληθωρισμό! Η αύξηση κόστους σε όλα τα στάδια της εφοδιαστικής αλυσίδας (και φυσικά η ραγδαία αύξηση του κόστους της πρώτης ύλης) οδήγησε όλες τις εταιρείες καφέ να προχωρήσουν σε αναπροσαρμογή τιμών = για να μπορέσουν να μείνουν βιώσιμες. Από πλευράς μας, απορροφήσαμε ένα μεγάλο μέρος του κόστους, φροντίσαμε η αναπροσαρμογή να είναι όσο το δυνατόν χαμηλότερη και διατηρήσαμε στο 100% την υψηλή, σταθερή ποιότητα των καφέδων μας. Έχουμε ξεκάθαρη & ανταγωνιστική τιμολογιακή πολιτική και υποστηρίζουμε τους πελάτες μας με συχνές προωθητικές ενέργειες.
Μπήκατε σε ένα νέο τομέα στον καφέ, στοχεύετε μεταξύ άλλων να αντλήσετε μερίδια και από τον τουρισμό, πείτε μας για τους νέους σας στόχους και ποια είναι η αξία των νέων επιχειρήσεων σας.
Για τα Καφεκοπτεία Λουμίδη ο καφές, εδώ και έναν αιώνα, αποτελεί μια αυθεντική, πολυδιάστατη εμπειρία αλλά και διαρκή έμπνευση για την υλοποίηση νέων, σπουδαίων projects. Το νέο Coffee Brew Bar στο κατάστημα της Ομόνοιας, σηματοδοτεί μία νέα και φρέσκια εποχή και προσφέρει σε ένα σύγχρονο και ανανεωμένο χώρο με νέες υπηρεσίες που αναβαθμίζουν την εμπειρία πελάτη. Από τις πρώτες μέρες λειτουργίας του έχει συμβάλει πολύ θετικά σε πολλαπλά επίπεδα. Καταρχάς, έχει ήδη δημιουργήσει ένα πολύ ζωντανό vibe στο πεζοδρόμιο της Πανεπιστημίου και έχει αρχίσει να γίνεται σημείο συνάντησης τόσο για τους Αθηναίους όσο και για τους τουρίστες που βρίσκουν το κατάστημά μας ιδιαίτερα ελκυστικό καθώς μπορούν με μια επίσκεψη να απολαύσουν ποιοτικό καφέ & σνακ και παράλληλα να βρουν αμέτρητες λαχταριστές επιλογές δώρων & αναμνηστικών με την υπογραφή μιας αξιόπιστης ελληνικής επωνυμίας. Είναι γεγονός ότι οι πωλήσεις και η εμπειρία των πελατών του ιστορικού καφεκοπτείου μας έχουν αναβαθμιστεί. Στόχος μας είναι η παροχή «μοναδικής εμπειρίας καφέ» προς τους πελάτες μας. Μέσα από το Shop in Shop της Ομόνοιας έχουμε πετύχει αυτό που οραματιζόμασταν, δηλαδή τον συνδυασμό ενός retail καφεκοπτείου, τη δυνατότητα να πάρει κάποιος φρεσκοκομμένου καφέ για παρασκευή στο σπίτι, και τώρα το Coffee Brew Bar για άμεση απόλαυση καφέ παρασκευασμένο από Baristi Experts με μοναδικό τρόπο. Επομένως, τον πρώτο μας στόχο τον έχουμε πετύχει. Παράλληλα, μελετούμε την αγορά και τις επόμενες κινήσεις μας.
Η φορολογία στον καφέ παρεμβαίνει σημαντικά στα κέρδη χρήσης; Πώς διαμορφώνονται οι επιδόσεις του ισολογισμού σας
Η επιβολή του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ) αποτελεί σίγουρα ένα σημαντικό ζήτημα καθώς επηρεάζει αρνητικά τον κλάδο του καφέ. Από το 2017 ο ΕΦΚ προστίθεται πάνω στο κόστος της πρώτης ύλης του καφέ και παρά τις συνεχείς και συντονισμένες προσπάθειες της Ελληνικής Ένωσης Καφέ δεν έχουμε επιτύχει ακόμη την κατάργηση ή την μείωσή του. Αξίζει να σημειωθεί πως ανάμεσα στις δυσμενείς επιπτώσεις που έχει επιφέρει ο ΕΦΚ στη χώρα μας είναι η αύξηση εμφάνισης φαινομένων λαθρεμπορίου και διακίνησης αμφισβητούμενης ποιότητας πρώτων υλών, ένα ζήτημα εξίσου κρίσιμης σημασίας για τον κλάδο. Το 2021 για εμάς ήταν μία καλή χρονιά με θετικούς οικονομικούς δείκτες! Συγκρατημένα αισιόδοξοι είμαστε και για το 2022.
Ποιοι οι στόχοι για το 2022 -2023;
Καθημερινά, μελετάμε την αγορά και το ευρύτερο περιβάλλον και συνθήκες (οικονομικές, κοινωνικές, υγειονομικές, τάσεις, ανάγκες & συμπεριφορές καταναλωτή) και παράλληλα οραματιζόμαστε το μέλλον των Καφεκοπτείων Λουμίδη. Δουλεύουμε μεθοδικά τα νέα μας βήματα που αφορούν όχι μόνο το δίκτυο λιανικής, την εξέλιξη και ανάπτυξή του, αλλά και την εξέλιξη της Χονδρικής μέσα από ανανεωμένες προτάσεις για το κανάλι της HO.RE.CA. και όχι μόνο.
Σχόλια