Ένας βομβαρδισμός και ένα γιορτινό πυροτέχνημα. Ο τρόπος που εξελίχθηκε ο ανθρώπινος πολιτισμός και οι πυρκαγιές που καίνε τα δάση του κόσμου. Ο τρόπος να ζεστάνουμε το καθημερινό μας γεύμα και τα εγκαύματα από λάμπες λαδιού σε παιδικά σώματα στην Ινδία.
Η φωτιά έχει δυό όψεις. Μια τρομακτική, απόκοσμη, απειλητική έως και αποκρουστική και μια χρήσιμη, εξαγνιστική, ευεργετική. Σε κάθε περίπτωση το πολιτιστικό της “αποτύπωμα” μας κάνει να δούμε κατάματα τα πανανθρώπινα θέματα που “καίνε”σήμερα. Σαν να κοιτάμε απλά μια φωτογραφία, ενώ ταυτόχρονα ένα στοιχείο αισθητικό, συλλογικό μας χαρίζει μια αίσθηση “ζεστασιάς”και αισιοδοξίας για το μέλλον.
Με αφορμή τη φωτιά και το βραβείο Prix Pictet
Σκοπός του βραβείου Prix Pictet είναι να αξιοποιήσει τη δύναμη κάθε είδους φωτογραφίας για να προσελκύσει την παγκόσμια προσοχή σε ζητήματα βιωσιμότητας, ιδιαίτερα όσα αφορούν στο περιβάλλον.
Το Prix Pictet Fire (με θέμα τη φωτιά), ο ένατος κύκλος του βραβείου, παρουσιάζει το έργο 13 φωτογράφων προερχόμενων από την Αυστρία, το Βέλγιο, την Μπενίν, την Καμπότζη, την Ιαπωνία, τον Λίβανο, το Μεξικό, τη Νιγηρία, τη Νότια Αφρική, την Ελβετία και τις ΗΠΑ, οι οποίοι επιλέχθηκαν ως οι επικρατέστεροι για το φετινό βραβείο.
Ενώ την έκθεση μπορείτε να δείτε με ελεύθερη είσοδο από τις 16 Ιουνίου έως τις 10 Ιουλίου στο Ωδείο Αθηνών.
Ένας μικρός οδηγός για την επίσκεψη στην έκθεση φωτογραφίας Prix Pictet 2022
Η Ιωάννα Χατζηθωμά και ο Khalil Joreige έχουν γίνει γνωστοί για τα μακροχρόνια ερευνητικά πρότζεκτ που πραγματοποιούν με βάση προσωπικά ή πολιτικά αρχεία, εστιάζοντας ιδιαίτερα σε «άγνωστες ιστορίες».
Το WonderBeirut είναι ένα πρότζεκτ σε εξέλιξη, που βασίζεται σε μια σειρά καρτ-ποστάλ από τη δεκαετία του 1960 και του 1970, οι οποίες εξακολουθούν έως σήμερανα πωλούνται στα βιβλιοπωλεία του Λιβάνου, παρόλο που τα μέρη που απεικονίζουν έχουν καταστραφεί από τους βομβαρδισμούς ή έχουν υποστεί μεγάλες αλλαγές από μετέπειτα προγράμματα ανοικοδόμησης.
Οι καλλιτέχνες δημιούργησαν έναν φανταστικό χαρακτήρα: τον φωτογράφο Abdallah Farah, ο οποίος υποτίθεται ότι τράβηξε φωτογραφίες που χρησιμοποιήθηκαν για την παραγωγή αυτών των καρτ-ποστάλ και, στη συνέχεια, τις έκαψε ο ίδιος για να αποτυπώσει τον αντίκτυπο που είχαν οι οδομαχίες κατά τη διάρκεια του εμφυλίου πολέμου στον Λίβανο.
Η Rinko Kawauchi, από την Ιαπωνία, το διάστημα 1997-2001 η Kawauchi ζούσε μόνη της στο Τόκιο και κατά τη φάση δημιουργίας των πρώτων έργων της φωτογράφιζε πυροτεχνήματα κάθε καλοκαίρι.
Sally Mann, γεννημένη το 1951 στις ΗΠΑ, όπου ζει και εργάζεται, για τη σειρά έργων της Blackwater, η Mann εξερεύνησε τον βάλτο Great Dismal Swamp στη Βιρτζίνια, καταγράφοντας τις εκτεταμένες πυρκαγιές και τον πυκνό καπνό που τύλιγαν τον βάλτο στη διάρκεια της επίσκεψής της και έμοιαζαν να συνθέτουν την επιτομή της λαίλαπας του φυλετικού αλληλοσπαραγμού στην Αμερική.
O Christian Marclay, γεννημένος το 1955 στις ΗΠΑ, ζει και εργάζεται στο Ηνωμένο Βασίλειο. Το έργο του Fire (2020) είναι ένα βίντεο κινούμενης εικόνας που έχει δημιουργηθεί με αποκόμματα από βιβλία κόμικς με εικόνες φωτιάς. Περισσότερες από 1.500 εικόνες που προβάλλονται σε γρήγορη αλληλουχία λειτουργούν σαν flip book και δημιουργούν την ψευδαίσθηση της φωτιάς που τρεμοπαίζει.
O Fabrice Monteiro, γεννημένος το 1972 στο Βέλγιο, ζει και εργάζεται στη Σενεγάλη. Ο Fabrice είναι Agouda, απόγονος Βραζιλιάνων σκλάβων με πορτογαλικά oνόματα. Η σειρά φωτογραφιών του The Prophecy ξεκίνησε το 2013, όταν ο Monteiro επέστρεψε στην Αφρική ύστερα από αρκετά χρόνια και ανακάλυψε την καταστροφική μόλυνση που επικρατούσε στην ήπειρο. Η σειρά βασίστηκε σε εννέα διαφορετικά περιβαλλοντικά προβλήματα της Σενεγάλης, μεταξύ των οποίων οι δασικές πυρκαγιές, τα πλαστικά απορρίμματα και οι πετρελαιοκηλίδες.
Η Lisa Oppenheim, γεννημένη το 1975 στις ΗΠΑ, όπου ζει και εργάζεται αναδεικνύει στη σειρά φωτογραφιών Smoke την παρουσία της φωτιάς που υποδεικνύεται από τον καπνό ακόμη και αν παραμένει αθέατη. Χρησιμοποιώντας φωτογραφίες που βρίσκει σεεφημερίδες ή στο Διαδίκτυο, η Oppenheim «επανεπεξεργάζεται» τις φωτογραφίες στον σκοτεινό θάλαμο, χρησιμοποιώντας το φως ενός σπίρτου για να εμφανίσει το αρνητικό.
Η Carla Rippey, γεννημένη το 1950 στις ΗΠΑ, ζει και εργάζεται στην Πόλη του Μεξικού, ξεκίνησε το 2010 μια σειρά λευκωμάτων που δημιουργήθηκαν από φωτογραφίες φωτιάς που είχε συγκεντρώσει από περιοδικά.
O Brent Stirton, γεννημένος το 1969 στη Νότια Αφρική, ζει και εργάζεται στις ΗΠΑ. Eίναι ειδικός ανταποκριτής του πρακτορείου Getty Images και στο έργο Burns Capital Of The World παρουσιάζει νεαρά θύματα που αναρρώνουν από σοβαρά εγκαύματα στην Ινδία. Παρά το γεγονός ότι περισσότερα από έξι εκατομμύρια Ινδοί υφίστανται εγκαύματα κάθε χρόνο, η Ινδία διαθέτει ελάχιστες μονάδες εγκαυμάτων σε κλινικές και νοσοκομεία, ενώ οι καλύτερες από αυτές έχουν πολύ υψηλό κόστος.
Ο David Uzochukwu, γεννημένος το 1998 στην Αυστρία, ζει και εργάζεται ανάμεσα στη Γερμανία και το Βέλγιο. Το έργο του In The Wake είναι μια σειρά πορτρέτων, η οποία τοποθετείται σε ένα τοπίο τυλιγμένο στις φλόγες.
O Daisuke Yokota, είναι γεννημένος το 1983 στην Ιαπωνία, όπου ζει και εργάζεται. Το έργο του Matter/Burn Out παρουσιάζει την καύση της μεγάλης κλίμακας εγκατάστασης από φωτογραφικές εκτυπώσεις του Yokota, με τίτλο Matter, στο φεστιβάλ Aichi Triennial που πραγματοποιήθηκε τον Αύγουστο του 2016. Αυτή η διαδικασία «καύσης» τεκμηριώθηκε με 4.000 φωτογραφίες, όπου τα δεδομένα υποβλήθηκαν σε επεξεργασία, μεταποιήθηκαν και ανανεώθηκαν για να σχηματίσουν το ολοκαίνουργιο έργο με τον τίτλο Matter/Burn Out.
Ωδείο Αθηνών
(Είσοδος από την Βασ. Γεωργίου)
10675 Αθήνα
Διάρκεια έκθεσης 16 Ιουνίου - 10 Ιουλίου 2022
Ανοιχτά καθημερινά: 11:00 - 19:00
Παρασκευή: 11:00 - 21:00
Είσοδος ελεύθερη
Σχόλια