NEWSFLASH...
Διεθνή
ανάγνωση

Πόλεις «νεκρές» που αναστήθηκαν - Το παράδειγμα της Λιουμπλιάνα

Πόλεις «νεκρές» που αναστήθηκαν - Το παράδειγμα της Λιουμπλιάνα

Σπεύδουν ταχέως να αντλήσουν χρηματοδοτικά κονδύλια οι πόλεις της Ευρώπης, στο πλαίσιο της μείωσης των ορυκτών καυσίμων, της αντιμετώπισης της ακρίβειας στην ενέργεια -κάτι που ήταν αναμενόμενο με την στρατηγική που ακολουθήθηκε τα τελευταία 10 χρόνια- αλλά και της βελτίωσης της υγείας των πολιτών. Μία -ίσως και η μοναδική που δεν ανήκει σε αυτή την κατηγορία των πόλεων- είναι η Αθήνα, μία και δεν υπήρξαν ποτέ σχέδια για την ανάπτυξη υποδομών.

Η πρωτεύουσα της Σλοβενίας, μία μικρή πρωτεύουσα που δεν έχει επωφεληθεί τόσο των Ευρωπαϊκών κονδυλίων, μετατράπηκε σε μία από τις πιο ζωντανές πόλεις της Ευρώπης. Μπορεί να μην είναι ισάξια των ολλανδικών, που έχουν αποδείξει ότι έχουν την καλύτερη φήμη στον κόσμο στην πράσινη μετακίνηση με ποδήλατο, όμως κατάφερε να φιλοξενεί το διεθνές συνέδριο Velo-city 2022 που ξεκινά σήμερα 14 Ιουνίου και διαρκεί 4 ημέρες. Η συνεργασία μεταξύ δημοσίου και ιδιωτικού φορέα μετέτρεψε την Λιουμπλιάνα σε πόλη συνεδριακού τουρισμού, τουρισμού ψυχαγωγίας και σε πόλη που σέβεται τους κατοίκους της και ενισχύει τις μετακινήσεις.

Το χρονικό των εξελίξεων

Πριν από πάνω από μια δεκαετία, η πόλη της Λιουμπλιάνα αποφάσισε να δώσει προτεραιότητα στους πεζούς και τους ποδηλάτες έναντι των αυτοκινήτων, φτάνοντας σήμερα να διεξάγει το παγκόσμιο συνέδριο Velo-city 2022. Με μείωση έως και 70% στις εκπομπές άνθρακα και μια κατανομή στην χρήση του ποδηλάτου κατά 16%, η πόλη έχει να επιδείξει ένα επιτυχές έργο.

Ο πληθυσμός της αριθμεί περί τους 280.000 κατοίκους, ωστόσο είναι μια από τις πιο προοδευτικές πρωτεύουσες στην Ευρώπη, όσον αφορά στη δημιουργία βιώσιμων χώρων. Σε μία ζώνη 17 εκταρίων στο κέντρο, τα αυτοκίνητο έχει γίνει κατάλοιπο του παρελθόντος.

Η Λιουμπλιάνα φαντάστηκε για πρώτη φορά την ιδέα ενός κέντρου πόλης χωρίς αυτοκίνητα το 2007, με το «Όραμα της Λιουμπλιάνας 2025». Στα σχέδια της περιλαμβάνονταν μέτρα για την αλλαγή του τρόπου μετακίνησης και της ταξιδιωτικής συμπεριφοράς των ανθρώπων, ενώ η μεταμόρφωση του κέντρου της πόλης ξεκίνησε με την πεζοδρόμηση κεντρικών οδών και της κεντρικής αγοράς ξεκίνησε το 2011.

Ανάκτηση δημοσίων χώρων και κλείσιμο αρτηριών προς τα αυτοκίνητα

Το 2015 ανακτήθηκαν δημόσιοι χώροι προς όφελος των κατοίκων και των τουριστών, με τον Δήμο να κλείνει, προς τα μηχανοκίνητα, μία από τις κύριες αρτηρίες κυκλοφορίας που συνδέει την πόλη από το βορρά μέχρι το νότο. Έτσι, ο Slovenska cesta, ένας δρόμος που μέχρι το 2013 δεν είχε καν ποδηλατόδρομο, είναι πλέον γνωστός ως «το σαλόνι της Λιουμπλιάνας» και έχει γίνει κοινόχρηστος για ποδηλάτες, πεζούς και μέσα μαζικής μεταφοράς.

Μείωση των καυσαερίων 70% και του θορύβου 6db

Η ποδηλασία έχει βελτιώσει θεαματικά την ποιότητα ζωής για τους κατοίκους της Λιουμπλιάνα, με την μείωση των εκπομπών του άνθρακα που μειώθηκαν κατά 70% και των επιπέδων θορύβου κατά έξι ντεσιμπέλ στις πεζοδρομημένες περιοχές. Η Λιουμπλιάνα διαθέτει σήμερα ένα δίκτυο ποδηλασίας άνω των 300 χλμ, το οποίο συνεχίζει να αυξάνεται κάθε χρόνο. Επιπλέον, η πόλη επέτρεψε το ποδήλατο προς την αντίθετη κατεύθυνση σε 123 μονόδρομους. Σήμερα, έχει πάνω από 10.000 χώρους στάθμευσης ποδηλάτων ενώ σύντομα θα κατασκευάσει υπόγειο γκαράζ ποδηλάτων.

Οικονομικά οφέλη από την αλλαγή μοντέλου

Μεταξύ άλλων αξίζει να σημειωθεί ότι στα τέλη Απριλίου 2022, τα ποδήλατα της πόλης είχαν ζήτηση προς ενοικίαση περισσότερες από 9,1 εκατομμύρια φορές από την κυκλοφορία τους τον Μάιο του 2011.

Ljubljana-1-epixeiro.jpg?mtime=20220614143847#asset:354365

πηγή ECF

... σχόλια | Κάνε click για να σχολιάσεις
Επιχειρώ - epixeiro.gr
Επιχειρώ - epixeiro.gr